Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe ut samboer av leilighet ved samlivsbrudd

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Min samboer og jeg har bestemt oss for å gå ifra hverandre, og jeg trenger i den forbindelse litt hjelp;

Vi eier en leilighet sammen, for enkelthetens skyld sier vi at denne koster kr 2million.

Dette er finanisert via 15% husbanklån(startlån), og 85% bankfinans.

Vi har bodd i leiligheten i over et år(knapt).

Leiligheten er tinglyst med meg som hovedeier, og henne som medeier(50/50).

Jeg er den eneste som har økonomi til å beholde leiligheten alene, og jeg ønsker å gjøre dette.

Hvordan løses dette i praksis? Må eiendommen tinglyses på nytt(inkl dokumentavgift til staten)?

Anonymous poster hash: de5ec...cf7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må dere nesten bli enig om vilkår for overdragelsen. Er det naturlig å kompensere henne for noe prisstigning, eller er ett år for kort tid til at det blir aktuelt? Siden bare du har økonomi til å overta leiligheten antar jeg dette løser seg, men her er vel det rettslige bakteppet for forhandlingene et åpent salg hvor eksisterende eier har forkjøpsrett, slik at dere i realiteten bare "selger" for å finne en markedspris. Det er nok en dårlig idé... Enten bør dere dermed bestemme dere for en sjablongmessig prisstigning, eller for at hun ikke får noen kompensasjon men dere bruker opprinnelig kjøpspris, eller så kan dere selvfølgelig kontakte megler for prisavslag. Dere bør i alle fall prøve å løse den biten i minnelighet.

Hva gjelder tinglysning, så må dere betale tinglysningsgebyr (på rundt tusenlappen) og som hovedregel også dokumentavgift. Denne får man fritak for ved samlivsbrudd (for samboere) dersom man enten har felles barn, eller har hatt samme folkeregistrerte adresse i 2 år eller mer.

Det vesentlige spørsmålet for dokumentavgift er dermed: Har dere hatt samme folkeregistrerte adresse også før dere kjøpte leiligheten?

Lenke til kommentar

Det vesentlige spørsmålet for dokumentavgift er dermed: Har dere hatt samme folkeregistrerte adresse også før dere kjøpte leiligheten?

Nei.

Tanken var å få et par-tre meglertakster for å ta snittet av dette, for å så kompensere henne tilsvarende eventuell verdiøkning(delt på to).

I mitt hode blir det ryddigste da å ta å kompensere henne halvparten av eventuell verdistigning, pluss halvparten av innbetalt lån(skal man ta med renter inn i dette regnestykket)?

Lenke til kommentar

Dersom dere reelt (og ikke bare formelt) sett eier 50/50 hver, så setter dere en ny pris på leiligheten, enten ved å bli enig om x% over det dere kjøpte for eller ved ny meglertakst. Så kjøper du av henne for denne prisen, hvor mesteparten blir gjort opp som gjeldsovertagelse. Du trenger egentlig ikke se på prisstigningen i kroner og øre, og heller ikke på innbetalt lån, du trenger to tall: Verdien på leiligheten, og størrelsen på boliglånet. Du overtar da hele boliglånet, og betaler henne halvparten av egenkapitalen i kontanter. Evt. refinansierer du slik at du tar opp et nytt lån tilsvarende ny belåing (kan hende du trenger det for å kjøpe henne ut) og betaler ned det gamle. (Liten praktisk forskjell her...)

Nøyaktig hvordan transaksjonen skal gjennomføres kan nok banken din hjelpe deg med. Det du trenger er størrelsen på nåværende lån, og avtalt verdi (kjøpesum) på kjøpesummen.

Det kan også være mest rettferdig at dere trekker fra dokumentavgiften på verdien, slik at dere dermed i praksis begge betaler denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...