Gå til innhold

Opptak til Master uten fullført Bachelor

Jibr10

Anbefalte innlegg

Hei, pga. at jeg ikke får tatt hovedprosjekt på 20 studiepoeng får jeg ikke fullført Bachelor i år. Jeg vil ha 160 av 180 studiepoeng.

Det jeg lurer på da er om jeg likevel kan begynne på masterstudiet neste år?

Jeg vil ha fullført hovedprosjektet det påfølgende året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten opplysninger om hvilket masterprogram og hvilket universitet/høgskole/fakultet det er snakk om er det lite å svare på, for dette er det fakultetet som fastsetter.

For Universitetet i Oslo gjelder følgende regel:

§ 4. Betinget opptak

(1) Fakultetet selv kan i programplanen fastsette om betinget opptak skal kunne benyttes. Betinget opptak til et masterprogram kan kun benyttes dersom det er færre kvalifiserte søkere enn studieplasser til programmet.

(2) Betinget opptak kan gis for søkere som mangler inntil 20 studiepoeng av det utdanningsløp som mastergraden bygger på. Fakultetet selv kan i programplanen fastsette hvilke emner som kan mangle dersom betinget opptak benyttes.

(3) Betinget opptak forutsetter at manglende eksamener avlegges og bestås ved første mulige anledning, og senest innen 1 år. Resultatet av manglende eksamener kan ikke være dårligere enn at faglig minstekrav, jf. § 2-3 oppfylles. Hvis ikke dette kravet oppfylles, mister studenten studieplassen ervervet gjennom betinget opptak.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...