hean Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Bestilte en hotellovernatting på Globus Hotell i Drammen via Hotell.no men på kvitteringen er ikke momsen spesifisert. Betalingen ble gjort på forskudd til Hotell.no. Ringte hotellet som henviste meg til Hotell.no da de ikke kunne eller har mulightet til å utstede noe kvittering. Tok da kontakt med Hotell.no og fikk følgende svar.... Hej,Vi arbetar vi med något som heter TOMS, Tour Operator’s Margin Scheme. Detta betyder att vi endast betalar VAT på vår marginal. Den korrekta summan VAT/skatt som vi betalar sammanställs först i slutet av varje år när TOMS blir uträknat, och kan ej ges i samband med en bokning. Vi kan därför inte ge några VAT kvitton, och därför kan ni ej kräva tillbaka VAT/skatt från er bokning. Har nå kontakt med skatteetaten som heller ikke skjønner noe av dette og de mener jeg har snakket med en i Hotell.no som kanskje ikke vet hva han sier eller gjør og de har bedt meg om å få svar av noen andre... har enda ikke hørt noe mer fra Hotell.no. Noen som vet? PS! Det er ikke snakke om mye penger men det er litt prinsipp og det at jeg faktisk er litt nysgjerrig på hvordan de unngår momsen hvis de gjør det på en lovlig måte! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Spennende. TOMS er en del av det sjette merverdiavgiftsdirektivet, et EU-direktiv som harmoniserer merverdiavgiftsregelverket for turoperatører innad i EU (ikke EØS). Såvidt jeg vet kan man dermed ikke påberope seg TOMS for avgiftspliktig aktivitet i Norge. Det høres ut som om noen trenger et bokettersyn. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Spennende. TOMS er en del av det sjette merverdiavgiftsdirektivet, et EU-direktiv som harmoniserer merverdiavgiftsregelverket for turoperatører innad i EU (ikke EØS). Såvidt jeg vet kan man dermed ikke påberope seg TOMS for avgiftspliktig aktivitet i Norge. Det høres ut som om noen trenger et bokettersyn. Takker, da skjønner jeg ihvertfall litt. Du sier en del av det sjette merverdiavgiftsdirektivet... kort fortalt, hva er ett merverdiavgiftsdirektiv og hvor mange er det? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) EU sine merverdiavgiftsdirektiv, "VAT directive", er er et sett med direktiver laget for å harmonisere reglene rundt VAT i EU. Hovedhensikten er å gjøre fri flyt av kapital, varer og tjenester enklere. Men det sjette direktivet forteller egentlig ikke hvor mange "VAT Directives" som finnes, det kaltes bare sjette direktiv da det kom i første versjon i 1977 (starten på harmonisering og heter 77/388/EEC) og ble reskrevet i 2006/112/EC. Vi har også åttende direktiv, og et trettende direktiv. Dette er de tre sentrale direktivene for VAT i EU. De fullstendige navnene er ( de opprinnelige direktivene) 6th Council Directive 77/388/EEC of 17 May 1977 on the harmonization of the laws of the Member States relating to turnover taxes – Common system of value added tax: uniform basis of assessment (not in force: repealed by directive 2006/112/EC) 8th Council Directive 79/1072/EEC of 6 December 1979 on the harmonization of the laws of the Member States relating to turnover taxes – Arrangements for the refund of value added tax to taxable persons not established in the territory of the country (not in force: repealed by directive 2008/9/EC) 13th Council Directive 86/560/EEC of 17 November 1986 on the harmonization of the laws of the Member States relating to turnover taxes – Arrangements for the refund of value added tax to taxable persons not established in Community territory De to første er eratattet av disse to, men de kalles fremdeles sjette og åttende direktiv. Council Directive 2006/112/EC of 28 November 2006 on the common system of value added tax Council Directive 2008/9/EC of 12 February 2008 laying down detailed rules for the refund of value added tax, provided for in Directive 2006/112/EC, to taxable persons not established in the Member State of refund but established in another Member State Å gå inn på innholdet i disse er svært omfattende, da blir faktisk norske mva-regler greie. Men i realiteten så er det noe man ikke trenger å bry seg om som norsk næringsdrivende eller forbruker (annet enn satsen da - som forbruker). Det finnes også en god del underdirektiver til disse tre, og 2008/9/EC er egentlig også et underdirektiv. Og krikkert har helt rett, man kan ikke påberope seg TOMS i Norge. Skatte- og avgiftspolitikken er ikke en del av EØS-avtalen, og ikke en eneste av de tre direktivene har relevans i Norge. Endret 26. september 2013 av Bolson 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Takker, har lest litt om TOMS og jeg forstår at det selvsagt ikke er noe jeg trenger å hvite eller vil kunne "utnytte" selv. Morsom sak hvis det er riktig at TOMS ikke kan brukes i Norge... da har Hotell.no en del å svare for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå