Gjest medlem-311024 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) hei. noen kjenner meg sikkert igjen fra "Forsvar"-seksjonen i jobb og utdanning. som nevnt der er jeg 19 år, 'ferdig' med 3 årig videregående utdanning. jeg har siden Mai-Juni vært på utsikt etter jobb, bor i Oslo. utdanning i videregående: vg1 Elektrofag vg2 automatisering vg3 allmenn påbygg* (*har ikke fullført skoleåret, strøk på Norsk eksamen skriftlig, som jeg skal ta før året er ferdig) jeg har lagt inn CV på finn, men ingen som har kontaktet meg. har vært innom NAV for å søke kurs som jeg ikke fikk fordi jeg ikke var 'gammel nok'. jeg var 18 år da og de sa at man måtte være 19 år og oppover, begrunnelsen deres var at de fleste 18 åringer studerer!?! ble skikkelig irritert da jeg ikke så noen steder under kurs delen i NAV sine sider om at man måtte være 19 år. har lagt inn søknader på flere dagligvare butikker, flere som ikke engang har svart på søknadene jeg har sendt, og de jeg sendte ville ikke ha meg. jeg begynner å gå lei av å skrive søknader for å bli avvist eller ikke få svar i det hele tatt. (har jeg krav på svar på søknad fra selskapet jeg sender søknad til?) jeg har tidligere jobbet deltid på REMA 1000 fra Juni 2009 til August 2013. kan 3 ulike språk flytende og skriftlig har nå fått lappen (klasse B). har lett i Finn, Nav, Google og andre jobbrelaterte sider. finner en del jobber som kan være aktuelle. når jeg ringer til dem for å høre om det er noe vits i at jeg søker eller bare skal la være sier de fleste at det ikke er noe vits og at jeg mest sannsynlig kommer til å havne under i søknadsbunken. er også greit å nevne at jeg nå har fått fastsatt dato for innkalling til førstegangstjeneste, 6 Januar 2014. har nevnt at jeg skal inn i førstegangstjeneste til de forskjellige selskapene og de sier at de helst vil ha en som kommer til å arbeide en stund og ikke en kort periode. jeg kjeder meg som faen av å sitte hjemme og ikke gjøre noe. har sittet hjemme siden sommerferien startet og ikke gjort noe som helst. gidder ikke gå til NAV for å søke om kurs heller da kursen varer en del og når den blir ferdig er det så og si noen uker igjen til førstegangstjeneste. noe vits i å søke om dagpenger fra NAV til jeg skal tjenestegjøre? får i det minste litt penger, heller noe en ikke noe penger?! noen som kan hjelpe meg med råd om hva jeg kan gjøre i denne tiden? noen som kan anbefale noe arbeid? hjelp på alle mulige måter blir satt veldig stor pris på! har dere spørsmål til meg er det bare å spørre. Endret 26. september 2013 av medlem-311024 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Problemet er vel, som du er inne på, at du ikke er tilgjengelig mer enn 3 måneder framover. Få arbeidsgivere gidder å investere i folk som de vet kommer til å forsvinne om kort tid. Men om problemet ditt er at du kjeder deg så hvorfor ikke ta kurs på NAV? Selv om du går rett ut i militæret etterpå så har du jo fått nytten av kurset? Ellers er jo alltids dagpenger et alternativ og om du er "gamer" så burde det være null problem å "brenne av" noen måneder Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Problemet er vel, som du er inne på, at du ikke er tilgjengelig mer enn 3 måneder framover. Få arbeidsgivere gidder å investere i folk som de vet kommer til å forsvinne om kort tid. Men om problemet ditt er at du kjeder deg så hvorfor ikke ta kurs på NAV? Selv om du går rett ut i militæret etterpå så har du jo fått nytten av kurset? Ellers er jo alltids dagpenger et alternativ og om du er "gamer" så burde det være null problem å "brenne av" noen måneder har søkt stilling siden mai-juni. da hadde jeg 7 +/- måneder på meg som jeg kunne arbeidet. startet å sende søknader til forskjellige dagligvarekjeder og andre selskaper som ikke har høy utdanning som krav til arbeid. fikk likevel ikke svar fra de fleste av dem og de få som svarte ville ikke ha meg som nevnt ovenfor. snakket med rådgiver i skolen før jeg sluttet og han hjalp meg så mye som han kunne. problemet med å søke kurs er at NAV prioriterer folk som skal jobbe. jeg skal jo inn i tjeneste, da blir jeg nedprioritert. de fleste kursene varer en stund og da vil de helst gi kursene til folk som skal rett ut i arbeid etter endt kurs, jeg hadde tenkt å søke truckførerkurs men jeg var ikke gammel nok og den varer en stund. gaming er heller ikke noe jeg driver stort med for tiden heller, økonomien er ikke på sitt beste så jeg får ikke kjøpt noen nye spill heller.. og PS3'en bråker noe jævlig som bare gjør meg irritert. dagen min går ut på å stå opp, spise frokost hvis jeg føler for det. sitte på pc og/eller se på tv og sove. er jo litt å gjøre på helgene da det er kamper på tv, men utenom det er det lite jeg gjør. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Kontakt vikarbyåer, de burde vel ha noen jobber i Oslo. Manpower, personalhuset, addeco osv... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Vanskelig å si noe videre men jeg tror det beste for deg, om du virkelig er interessert i å få deg en jobb, er å fremstå som genuint interessert. Ikke tenk på dårlige eller negative sider. Fremhev kun dine gode sider. Vær aggressiv på en positiv måte. Om du ringer og spør om det er "noe vits om du i det hele tatt søker" så har du allerede satt standarden. Om du får folk på tråden så fortell dem heller hva du kan tilby dem fremfor å degradere deg selv ved å spørre om det er noe vits at du søker. Om du tidligere har jobbet i butikk i noen år så er jo det et kjempeargument. Fortell om alt du kan, alt fra kassa til lager. Butikker trenger folk som har erfaring og som vil stå på. Men det er viktig at du fremstår som proaktiv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) jeg ringer og spør dem fordi jeg ikke vil kaste bort tiden min ved å skrive søknad og vente/håpe på at de skal se min søknad og svare på den. og jeg ringte ikke opp hele tiden, startet å gjøre det for en liten stund siden. fordi resultatet som oftest er det samme. jeg vil ikke kaste bort tid på å skrive noe som kommer til å bli kastet rett i søpla eller slettet som spam fra arbeidsgivere.. jeg jobbet ikke som kassearbeider fordi jeg var under 18 år. jeg er ikke en lat, slapp, prøve å få ting gjort på den letteste måten etc. person. jeg kan nok ikke tilby noe stort, har ikke fagbrev fra noen yrkesfag. jeg har skrevet på søknader flere ganger at jeg kan jobbe med stort sett alt som ikke trenger utdanning eller fagbrev fra skolen. kassearbeid, lagerarbeid, transport (som ikke krever lappen for tunge kjøretøy) men ingen som vil ha en som kun har 3-4 måneder med fri igjen til disposisjon. jeg kan jobbe når som helst på døgnet, natt som dag. flere timer også.. har nevnt det på søknader flere ganger, men det ser ikke ut til at de som er ute etter å skaffe seg nye arbeidere setter det som første prioritet. tenkte jeg kanskje kunne søke på arbeid i peppes, dolly, sjåfør som leverer mat på døra. men de fleste har en krav om at man må være over 20 og hatt lappen i minst 2 år. hva slags jobber tilbyr manpower, adecco, personalhuset etc.? når jeg ser gjennom finn så er det som oftest arbeid som krever spesifikk utdanning eller fagbrev for en bestemt yrke. noe jeg ikke har... skal ta en tur innom NAV imorgen og se hva jeg kan få til denne gangen, har ikke noen store forventninger denne gangen heller Endret 26. september 2013 av medlem-311024 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Hvis du kjeder deg veldig og vil ha ett eller annet å finne på, så kan du vel sjekke om det er noe frivillig arbeid du kan drive med i noen måneder fremover ? For eksempel Dyrebeskyttelsen, Foreningen for omplassering av dyr ( FOD) eller Frelsesarmeen. Du kan søke på "frivillig arbeid Oslo" i en eller annen søkemotor, og se om det kommer opp noe spennende som du kanskje kan være interessert i drive med... Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 prøv vikarbyrå... Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 prøv vikarbyrå... de fleste vikarbyråene har stillinger som jeg ikke kan få, pga. utdanning og erfaring. jeg har ikke noe fagbrev eller utdanning fra videregående, jeg har ikke bestått siste året enda som nevnt over. de fleste vikarbyråene jeg har sett på i Oslo søker folk som kan jobbe med noe annet en dagligvare, transbort, budbil etc... arbeid som ikke krever høy utdanning eller fagbrev. man går lei etter å ha prøvd i flere måneder og ikke få noe som helst jobb.. så nå får jeg 'nave' en stund til jeg skal tjenestegjøre. Lenke til kommentar
gustæv Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Om du har bestått vg2 automasjon så burde det ikke være direkte vanskelig og få jobb. men mulig du må våge deg ut av oslo Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 (endret) Om du har bestått vg2 automasjon så burde det ikke være direkte vanskelig og få jobb. men mulig du må våge deg ut av oslo for å være helt ærlig forsto jeg nesten ikke noe dritt av elektro faget og automasjon. var heller ikke noe jeg tenkte meg... søkte meg dit fordi jeg ikke fikk plass i flymekaniker linja. jeg bestod automasjonslinja med de dårligste karakterene i linja og eksamen bestod jeg takket være de teoretiske spørsmålene, så nei automasjon har jeg ikke noe planer om. skulle heller ha byttet om til TIP i andre året da jeg kunne istedenfor å kaste bort to år av livet mitt på linjer jeg ikke hadde lyst til å gå på, men 'måtte' fordi jeg ikke hadde noe stort med valg. og jeg trenger en kortsiktig jobb for en 3-4 måneder ikke en lærlingsjobb. men takker for svaret og for at du tok deg tid til å skrive Endret 8. oktober 2013 av medlem-311024 Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Ikke noe problem for svenskene å få seg en kortvarig jobb her i Vestfold, de er ganske høyt prioritert på lagerjobber. Skulle vel tro at det er lettere å få jobb i Oslo en enn lille byen Sandefjord. Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 de (svenskene) har fått ganske greit rykte for seg å være flinke arbeidere... Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) jada.. så ofte til dem da jeg skulle hjem fra skolen før sommer. de jobbet som oftest i frakt selskaper, ved Alnabru, og "surprise, surprise" 'vi har for tiden ingen ledige stillinger'! svenskene tar jo mye av arbeidet som vi unge i Oslo kunne søkt oss til, høres sikkert rasistisk/fordomsfullt ut, men det er sannheten. vet ikke om arbeidsgiverne deres gir dem litt mindre penger i lønn og får dem til å tro at de jobber for samme lønn som norske arbeidere. men men... Endret 2. oktober 2013 av medlem-311024 Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 du skal ikke se bortifra det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå