indahla Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Jeg vurderer å kjøpe en maskin brukt der HK har 2 stk. SATA 6Gb/s og 4 stk. SATA 3Gb/s. Jeg har trenkt å bruke 6 stk. WD Green 3TB eller 4TB disker. Maskinen skal brukes som NAS. Vil SATA 3Gb/s være en begrensning på disse diskene eller er det "raskt nok"? Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Du vil nok ikke merke noe før du har SSD i maskinen, da diskene ikke er raske nok for å utnytte 6Gb/s. Skyt meg hvis jeg tar feil. 1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Diskene kan utnytte 6Gb/s kun når det leses fra cache, som jo er temmelig begrenset. I praktisk bruk vil du ikke merke forskjell, og vil kun få utnyttet 6Gb/s-portene med en SSD. 1 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 En alminnelig rask(treg) mekanisk disk har sitt fulle hyre med å mette en Sata1, 1,5Gb/s port utenom når det leses eller skrives til/fra cache som nevnt over. Kontinuerlig lesehastighet ligger i området 110 til 150MB/s (0,11-0,15GB/s som tilsvarer ca 1,1 til 1,5Gb/s når man tar hensyn til overhead) for de fleste HDD-er, Raptor leser opp til ca 200MB/s. Ved 6Gb/s hastighet så tømmes en 64MB cache på ca 1/10 dels sekund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå