Gå til innhold

[Løst] Valg av micro fourthirds-kamera - ("high end")

Anbefalte innlegg

KAMERAHUS - ny oppdatering

Panasonic Lumix DMC-GX7

Pro:

+ Størrelse og vekt

+ God søker

+ God autofokus

+ Best focus-peak

+ God ergonomi

+ God bildekvalitet, beste video

+ IBIS

Con:

- Mangler ekst. mik.-inngang

- IBIS kun i stillbildemodus, skrus av når objektiver med IS er koblet til

Olympus OM-D E-M1

Pro:

+ Best bildekvalitet (hakket over)

+ Ok ergonomi

+ Beste autofokus (?) og følgefokus

+ Beste søker

+ Focus peak

+ Beste IBIS

+ Værtetting

Con:

- Pris

- Størrelse og vekt (tyngste kamera)

Noen pros/cons som burde vært nevnt?

Har endelig fått prøvd både E-M1 og GX7. Og jeg er jo imponert. Alt virker gjennomgående solid. Ergonomien er helt grei (har litt store hender), men sammenlignet med GX7 så vil jeg si at GX7 (!) har et bedre grep å holde i. Brukervennlighet hva angår knapper, ol. så virker E-M1 hakket bedre. Liker "ekstraknappene" en selv kan definere funksjonen til på E-M1.

Liker begge søkerne godt. Når det kommer til søkerne fikk jeg følelsen av at E-M1s søker hadde mer gultone enn GX7 (kanskje også mer mettede farger). Likte derfor søkeren til GX7 bedre umiddelbart. Men har kommet på at jeg ikke kontrollerte hvitbalanse - her er det vel hvitbalansen som har spilt meg et puss? Eventuelt er vel dette noe som kan stilles på i kameraet?

Prøvde i begge med Olympus 75mm og Panasonic 20mm. E-M1 med 75mm jaktet faktisk litt mer enn GX7 med 75mm. Synes ikke det virker som om autofokus er spesielt mye raskere med E-M1, men forskjellen merker en kanskje først ved følgefokus? Med kitobjektivet 12-50mm var autofokus veldig rask og presis på E-M1. Håper 12-40mm er minst like rask :)

Værtetting. Litt usikker på om jeg faktisk trenger det, har klart meg uten det før, men det er jo kjekt :)

Altså: Olympus OM-D E-M1 leder foreløpig, tett fulgt av Panasonic Lumix DMC-GX7

- L

(Rettet skrivefeil)

Endret av lma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

K

Synes ikke det virker som om autofokus er spesielt mye raskere med E-M1, men forskjellen merker en kanskje først ved følgefokus?

Jeg har bare sett E-M1 i butikken foreløpig, men av det jeg har sett har både Olympus og Panasonic nå i flere generasjoner hatt autofokus som i praksis er rask nok med de fleste objektiv for motiv i ro. Hver gang det kommer en ny modell brukes ord som raksest, forbedret osv om AF'en, men det er veldig vanskelig å se forskjeller fra en modell til en annen.

Når det gjelder følgefokus er det fortsatt et problem, kanksje løst med E-M1? Jeg vet ikke ennå. Hittil har både Olympus og Pansonic gitt noen skarpe og noen uskarpe bilder med seriebildefunksjon og følgefokus på ting som det er relativt lett å følge, for eksempel biler i jevn hastighet. Mitt inntrykk er at Panasonic har hatt en liten fordel med antall treff, men slikt er det veldig vanskelig å få testet repeterbart. Selv en begynner/middels speilrefleks som Nikon D5200 er imidletid klart bedre på dette.

En annen sak som var et problem på tidlige mFT-kameraer var blackout-tid for søkeren. Ser du ikke søkerbildet mellom hvert bilde blir det veldig vanskelig å følge bevegelser. Dette er blitt en god del bedre, men IMO fortsatt ikke på nivå med en speilreflekssøker. Har du fortsatt tilgang til begge er det noe du kan teste (hvis det er viktig for deg).

Når det gjelder søkere så er Olympus-søkeren større, men GX7-søkeren er også veldig bra. Det er ofte forskjeller på hvordan søkerene gjengir farger/hvitbalanse som sikkert skyldes en blanding av forskjellige teknologier og hvordan kameranene tolker hvitbalansen for ulike motiv. Min eneste sikre konklusjon så langt er at elektroniske søkere ikke er gode nok til å si om hvitbalnsen treffer perfekt, men du kan som regel se om hvitbalansen er helt feil (og det er et fremskritt i forhold til optiske søkere).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Da var siste Canonobjektiv solgt og jeg sitter uten "skikkelig" kamera, for første gang på mange, mange år. Blir spennende å gå over til mFT!

Når det gjelder søkere så er Olympus-søkeren større, men GX7-søkeren er også veldig bra. Det er ofte forskjeller på hvordan søkerene gjengir farger/hvitbalanse som sikkert skyldes en blanding av forskjellige teknologier og hvordan kameranene tolker hvitbalansen for ulike motiv. Min eneste sikre konklusjon så langt er at elektroniske søkere ikke er gode nok til å si om hvitbalnsen treffer perfekt, men du kan som regel se om hvitbalansen er helt feil (og det er et fremskritt i forhold til optiske søkere).

Takk for innspill! :)

Noen som har prøvd begge kameraene eller evt. bare E-M1 som kan si noe om søkeren mtp. det jeg nevnte tidligere i tråden:

Liker begge søkerne godt. Når det kommer til søkerne fikk jeg følelsen av at E-M1s søker hadde mer gultone enn GX7 (kanskje også mer mettede farger). Likte derfor søkeren til GX7 bedre umiddelbart. Men har kommet på at jeg ikke kontrollerte hvitbalanse - her er det vel hvitbalansen som har spilt meg et puss? Eventuelt er vel dette noe som kan stilles på i kameraet?

- L

Lenke til kommentar

Brukervennlighet hva angår knapper, ol. så virker E-M1 hakket bedre. Liker "ekstraknappene" en selv kan definere funksjonen til på E-M1.

Prøvde i begge med Olympus 75mm og Panasonic 20mm. E-M1 med 75mm jaktet faktisk litt mer enn GX7 med 75mm. Synes ikke det virker som om autofokus er spesielt mye raskere med E-M1, men forskjellen merker en kanskje først ved følgefokus? Med kitobjektivet 12-50mm var autofokus veldig rask og presis på E-M1. Håper 12-40mm er minst like rask

I Olympus E-M1 sin søker, er det jo "what you see is what you get".., og dersom du synes søkeren var noe varm, så kan det selvfølgelig være pga autoWB i den situasjonen du var i, eller at kameraet hadde hvitbalanse-setting "Keep warm color" satt til "ON". Jeg har den alltid til off. Du kan også justere fargemetning på søkeren.

E-M1 har flere AF modes, og en del settings knyttet til AF - det bruker PDAF i tillegg til CDAF ved AF med tracking. Man kan også stille følsomheten for hvor lett den skal starte søk etter objekt dersom den mister "objektet" av synet etc etc.. In real life har jeg opplevd lite jaging, og fokus har vært snappy.

Det som og er seriøst deilig, er den store søkeren, som lar meg fokusere men manuell optikk lett som bare det. Dette blir en ny renessanse for OM-samlinga.

E-M1 har ekstremt mange muligheter for customizing, og de fleste ting man ønsker å justere på, kan bli gjort tilgjengelig serdeles enkelt.

Ta også en titt på E-M1 testen til Steve Huff.

Lenke til kommentar

Isolert sett, så er nok E-M1 det beste kameraet. Men jeg selv har mest sansen for GX7. Det er flere grunner til det - jeg liker selve designet, og at det er et mer kompakt hus. Det er såpass små forskjeller i bildekvalitet at det er ikke noe som bør veie tungt.

Enig i at E-M1 ikke er det mest sexy kameraet på markedet. ... Likte bedre E-M5'n som nå er solgt. Bildekvaliteten er nok så og si den samme.

Så mellom E-M1 og GX7, er det andre ting som skiller seg da - så det kommer jo an på behov. Skal du ta seriebilder med raw, så klarer E-M1 50 bilder i RAW med følgefokus (6.5bps), mens GX7 stopper på 10 med 5bps. Hvor mange det er nyttig for, er jo en annen sak.

GX7 har en silentmode som kan være ganske så fin også, som E-M1 mangler. ...

Betjening på E-M1 synes jeg er digg - hurtiginstilling for bracketing er noe jeg har savnet..., kunne endre funksjon på dials, MANGE custom buttons. ... Vet ikke hvor godt GX7 gjør seg her; E-M1 er helt supert i mine øyne, men spørsmålet er jo hva man egentlig har behov for. GX7 er definitivt et bra og flott kamera.

Lenke til kommentar

Enig i at E-M1 ikke er det mest sexy kameraet på markedet. ... Likte bedre E-M5'n som nå er solgt. Bildekvaliteten er nok så og si den samme.

Så mellom E-M1 og GX7, er det andre ting som skiller seg da - så det kommer jo an på behov. Skal du ta seriebilder med raw, så klarer E-M1 50 bilder i RAW med følgefokus (6.5bps), mens GX7 stopper på 10 med 5bps. Hvor mange det er nyttig for, er jo en annen sak.

Betjening på E-M1 synes jeg er digg - hurtiginstilling for bracketing er noe jeg har savnet..., kunne endre funksjon på dials, MANGE custom buttons. ... Vet ikke hvor godt GX7 gjør seg her; E-M1 er helt supert i mine øyne, men spørsmålet er jo hva man egentlig har behov for. GX7 er definitivt et bra og flott kamera.

GX7 har mange knapper som kan konfigureres; men Olympus er nok hakket bedre der også.

Jeg mistenker at jeg kommer til å ende opp med både en E-M1 og en GX7 ...

Lenke til kommentar

Supert med flere innspill! :)

Isolert sett, så er nok E-M1 det beste kameraet. Men jeg selv har mest sansen for GX7. Det er flere grunner til det - jeg liker selve designet, og at det er et mer kompakt hus. Det er såpass små forskjeller i bildekvalitet at det er ikke noe som bør veie tungt.

Er enig med deg når det gjelder design og kompakthet, og til en viss grad ergonomien. Grepet til GX7 er "mer buet" enn E-M1 som har et "spissere" grep og jeg synes GX7 i starten var best å holde i, nå er jeg litt mer usikker. Etter å ha lest denne vurderingen av GX7 heller jeg enda mer mot E-M1 (jada, han er kanskje ikke upartisk :p Litt usikker på hvor seriøse/gode testene fra Cameralabs er..?).

Så mellom E-M1 og GX7, er det andre ting som skiller seg da - så det kommer jo an på behov. Skal du ta seriebilder med raw (...) Hvor mange det er nyttig for, er jo en annen sak.

Ja, gode poenger. Fotograferer sjelden i serier, oftest et og et bilde, men det hender jo.. Silentmode og design er helt klart gode fordeler ved GX7. E-M1 lukkerlyd er heldigvis ikke spesielt ekstrem.

Det jeg ser på som en av E-M1s virkelige styrker nå er søker, byggkvalitet, værtetting og IBIS.

Jeg mistenker at jeg kommer til å ende opp med både en E-M1 og en GX7 ...

Merker jeg er veldig fristet til det samme :p Evt. et Panasonic GM1 som et tilleggskamera til E-M1, prisen på 6490 kr hos Fotovideo med 12-32mm er ikke avskrekkende.

- L

Lenke til kommentar

Ny utfordrer til kamerahus

I disse dager er det jo umulig å unngå å legge merke til Sony A7 og A7r. Spennende kameraer, helt klart! Ser også ut til at de får relativt lett optikk, men dessverre tar det en stund før objektivutvalget er godt. Jeg benytter meg i liten grad av manuelloptikk, så det argumentet er ikke så viktig for min del. Derimot så frister det med FF og et lett hus.

Ser for meg isåfall at det er A7 som er mest aktuell. Med objektiver som Sony FE 24-105 F4.0 L ZA OSS (426 g), FE 35 F2.8 ZA (120 g), FE 55 F1.8 ZA (281 g) trenger det heller ikke være så veldig tungt. Ikke helt uventet er det også dyrere enn mFT (men overraskende rimelig).

Sony a7 + 24-105 f/4 + 70-200 f/4 + 35 f/2.8 vil veie ca 1860 g.

Olympus E-M1 + 12-40 f/2.8 + 35-100 f/2.8 + 17 f/1.8 vil veie ca 1360 g.

Altså 500 g mer for Sony. Jeg kan nok regne med at Sony-pakken vil koste 8000-10000 kr mer (mangler prisen på telezoomen, litt skuffet over vekten som visstnok skal være 840 g.). Dessuten vil mFT-pakken gi en betydelig bedre lysstyrke, men et blendertrinn dårligere DOF (ca).

Ja, jeg vet det er to helt forskjellige bildebrikker vi snakker om her, men det er allikevel en vurdering jeg prøver å finne ut av.

Slik jeg ser det nå er nok Olympus E-M1 det beste valget for min del nå. Jeg får et velgjennomprøvd system med mange gode spesifikasjoner. Jeg er ikke spesielt avhengig av supersmal DOF, trenger det stort sett kun på tele, og da skal nok mFT klare seg.

Prøver å rydde litt i tankene her. Noen gode innspill?

En virkelig spennende kamerahøst, men akk så vanskelig med systembytte i disse tider..

- L

Lenke til kommentar

Er enig med deg når det gjelder design og kompakthet, og til en viss grad ergonomien. Grepet til GX7 er "mer buet" enn E-M1 som har et "spissere" grep og jeg synes GX7 i starten var best å holde i, nå er jeg litt mer usikker. Etter å ha lest denne vurderingen av GX7 heller jeg enda mer mot E-M1 (jada, han er kanskje ikke upartisk :p Litt usikker på hvor seriøse/gode testene fra Cameralabs er..?).

Cameralabs er vel midt på treet; ikke de mest seriøse, men ikke direkte useriøs heller. Lest sammen med tester fra 4-5 andre siter, så får man en grei oversikt til slutt.

Lenke til kommentar
Prøver å rydde litt i tankene her. Noen gode innspill?

En virkelig spennende kamerahøst, men akk så vanskelig med systembytte i disse tider..

I og med du starter med "blanke" ark, så er det greit å vurdere andre ting også. Ser du nevnte Fuji i en parantes i førsteposten ...

Sonys A7 (og tildels A7r) ser unektelig interessante ut; men jeg er usikker på hvor gode de blir å bruke i praksis. innmaten ser ut til å være ypperlig.

Det om jeg ville fokusere på er følgende.

Ergonomi: Er huset lett å bruke? Kan det tilpasses din måte å jobbe på? Har det nok programmerbare knapper? Er menysystemet forståelig?

Bildekvalitet: Hvor stort kommer du til å printe? Trenger du god ytelse på ekstremt høy ISO (> 3200)?

Optikkutvalg: Finnes objektivene du trenger? Hvor dyrt blir det å sette sammen objektivpakka?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I og med du starter med "blanke" ark, så er det greit å vurdere andre ting også. Ser du nevnte Fuji i en parantes i førsteposten ...

Stemmer, Fujifilm har et interessant system og god bildekvalitet. Til tross for det blir det nok ikke Fuji på meg..

Sonys A7 (og tildels A7r) ser unektelig interessante ut; men jeg er usikker på hvor gode de blir å bruke i praksis. innmaten ser ut til å være ypperlig.

Det om jeg ville fokusere på er følgende.

Ergonomi: Er huset lett å bruke? Kan det tilpasses din måte å jobbe på? Har det nok programmerbare knapper? Er menysystemet forståelig?

Bildekvalitet: Hvor stort kommer du til å printe? Trenger du god ytelse på ekstremt høy ISO (> 3200)?

Optikkutvalg: Finnes objektivene du trenger? Hvor dyrt blir det å sette sammen objektivpakka?

Takk for supert innspill, da har jeg kommet enda nærmere en avgjørelse! :) Greit å få konkretisert det hele litt. Bildekvalitet: Print blir nok oftest under 100 cm, og da vil jeg nok klare meg med 16,3 mpx. ISO benyttes i størst grad under ISO 2500. Når det gjelder optikkutvalg har mFT det jeg trenger, det er har ikke Sony enda.

Micro fourthirds here I come! :) ..og så får det heller bli Sony etterhvert.

Tror kanskje jeg hopper over OM-D E-M5, og går for en eneste stor "julepakke" med E-M1, GX7 og lillebror GM1! Og så blir det vel til å tørke støvet av samlingen med OM-objektiver.... :xmas:

PS!

Men en brukt E-M5 får vel alltids plass i samlingen, etterhvert.... :green:

Ja takk, alle deler ;) Heldiggris!

- L

Lenke til kommentar
Takk for supert innspill, da har jeg kommet enda nærmere en avgjørelse! :) Greit å få konkretisert det hele litt. Bildekvalitet: Print blir nok oftest under 100 cm, og da vil jeg nok klare meg med 16,3 mpx. ISO benyttes i størst grad under ISO 2500. Når det gjelder optikkutvalg har mFT det jeg trenger, det er har ikke Sony enda.

Micro fourthirds here I come! :) ..og så får det heller bli Sony etterhvert.

Med unntak av krav til ISO, så har jeg trukket akkurat samme konklusjon. Jeg ønsker meg en ISO 6400 som er der E-M5 er på ISO 3200 i dag, men jeg må ikke ha det nå. Godt utvalg av fornuftig priset optikk av god kvalitet gjør at jeg forblir i µ-4/3 leiren. Jeg vurdrte en stund å bytte til Fuji, men etter å ha kjøpt 17mm f/1.8 og prøvd Panasonic 12-35mm f/2.8, så var valget enkelt :)

Lenke til kommentar

Print blir nok oftest under 100 cm, og da vil jeg nok klare meg med 16,3 mpx. ISO benyttes i størst grad under ISO 2500.

Når du sier "oftest under 100cm" og maks ISO 2500 er jeg for såvidt enig i at du kommer langt med mFT, men med slike krav er du også en som kan ha glede av fullframe. Sannsynligvis ikke "til daglig", men det vil gi deg litt ekstra margin hvis du må beskjære en del eller har marginale forhold (stor print kombinert med lite lys og/eller høy kontrast). Så spørs det hvor mye "litt ekstra margin" er verdt i kroner og gram.

Edit: Når det gjelder Cameralabs synes jeg de (han) lager interessante tester.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Når du sier "oftest under 100cm" og maks ISO 2500 er jeg for såvidt enig i at du kommer langt med mFT, men med slike krav er du også en som kan ha glede av fullframe. Sannsynligvis ikke "til daglig", men det vil gi deg litt ekstra margin hvis du må beskjære en del eller har marginale forhold (stor print kombinert med lite lys og/eller høy kontrast). Så spørs det hvor mye "litt ekstra margin" er verdt i kroner og gram.

Ja, du har rett. Har jobbet en del med fullformat før - likte både kamera og format den gangen (men det var snakk om en EOS 5D (13 mpx) og litt 5D mII). Det er helt klart verdt en del i kroner og gram, men siden objektivparken ikke frister før de har utvidet den en del blir det nok mFT "i mellomtiden".

Og der kom Fujifilm X-E2. For en kamerahøst. Hva blir det neste? :)

Fujifilm ble litt mer akuelt, men E-M1 er nok fortsatt litt nærmere det jeg er ute etter.

- L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...