MrJavalava Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Per dags dato har jeg et ATI RADEON HD 5850 med 2GB RAM, den er koblet opp mot tven som kjører opp mot 1920x1080 i oppløsning. Jeg har begynt å legge merke til at 5850'en begynner å slite noe. Dermed har jeg lett litt etter en erstatter. Har noen krav: - lavt strømforbruk særlig under idle (strømforsyningen er bare på 650W) - støy bortsett fra det så kan skjermkortet være fra NVIDIA eller ATI. Skjermkortet kan ligge opp mot 3000 kroner i pris. Finnes det noen gode forslag? Edit: Foreløpig ser jeg på sider som http://www.hwcompare.com/11645/radeon-hd-5850-vs-radeon-hd-7950-3gb/ der jeg sammenligner mitt kort mot eventuelle oppgraderinger. Endret 26. september 2013 av MrJavalava Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det er AMD Radeon R9 280X du skal ha, men det er ikke tilgjengelig ennå. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det kommer jo an på hvor framtidsrettet du vil være. 1920x1080 er jo ikke det jeg kaller høy oppløsning, er vel stort sett standard i dag på de fleste PC skjermer. Men du får f.eks Sapphire Radeon HD 7970 3GB for 2795 kr på Komplett, mulig det finnes andre steder billigere. Og det kortet burde holde enda en stund framover. Vil ha bedre enn det, blir det snakk om prisklasse ca 5000 kr for GTX 780 eller R9 290X. Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det kommer jo an på hvor framtidsrettet du vil være. 1920x1080 er jo ikke det jeg kaller høy oppløsning, er vel stort sett standard i dag på de fleste PC skjermer. Men du får f.eks Sapphire Radeon HD 7970 3GB for 2795 kr på Komplett, mulig det finnes andre steder billigere. Og det kortet burde holde enda en stund framover. Vil ha bedre enn det, blir det snakk om prisklasse ca 5000 kr for GTX 780 eller R9 290X. 2500,- hos MPX http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=759805 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Tja, hva mer kan jeg si? Hadde nok satset på det kortet om det ikke hadde vært for at jeg har 2 x GTX Titan. Kort sagt, du kan velge det skjermkortet, eller vente på de nye AMD R9 kortene. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Tydeligvis at jeg har falt av litt i forhold til oppløsning Har sett på 7970, det er den som gir mest mening av de kortene som er i dag. Å være bleeding edge, betyr stortsett bare problemer. Bedre å kjøpe noe som fungerer ganske bra Lenke til kommentar
otl Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 http://www.dustinhome.no/product/5010654991/asus-radeon-hd7970-matrix-platinum-3gb-pci-e-dvi-dp/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1185 Koster noen hundre lapper mer, men også ett års lenger garanti Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Det skal sies at jeg blir litt usikker når neste generasjon kommer iløpet av neste måned, hadde det vært snakk om 6 måneder .. da hadde det stilt seg litt annerledes. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Det er AMD Radeon R9 280X du skal ha, men det er ikke tilgjengelig ennå. du vet ikkje hvordan det yter eller når det kommer ut til butikkene. Du vet nok knapt norsk pris på det. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Nei det er det ingen som vet, men jeg antar det vil få bedre ytelser enn GTX760 og koste en 100-lapp mer. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Tar helga på å tenke hva jeg vil gjøre. Kjøpte 5850en på samme tidsrom for 3 år siden, uten at jeg har angret noe særlig på det. 7979en vil jo være et grassat hopp uansett, greit nok uten finurlighetene til 280X Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Det Asus Platinum kortet hos Dustinhome er absolutt noe å tenke på også. Bakdelen er at det stjeler 3 PCIe spor i motsetning til Sapphire kortet som tar opp 2 spor. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Ja, det er et shaite stort grafikkkort. Jeg har et Lian Li PC-P50BSCAND kabinett, http://www.hardware.no/artikler/lian_li_pc-p50bscand/76221 burde få plass til kortet der. Æsj, ser tilbudet fra Dustin falt bort nå. Litt synd,men det får så være. Månedstilbud er ikke et månedstilbud der >> Endret 28. september 2013 av MrJavalava Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 Der var tilbudet fra Dustin tilbake igjen, så da ble kortet just bestilt. Får så være at kortet er forrige generasjon, men det er langt kvassere enn det jeg har idag. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Det er det ingen tvil om at Platinum kortet er en "god" del kvassere enn 5850 kortet ditt. Lykke til med ny kortet. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Nå har jeg fått anledning til å bruke kortet en stund og nå ser jeg at: Kortet blir jævlig varmt Viftene øker ikke særlig i fart for å få kjølt ned kortet Får artifacts i spill (Far Cry 3, Assassin's Creed 3, Dirt 3 .. jævlig med 3 tall ..) PSUen er en 650W Mist, den burde ha nok sprut i seg for å kunne kjøre kortet. Kabinettet tangerer kanskje 50 grader når skjermkortet jobber hardt .. så det er ikke der det ligger. Jeg har oppdatert driveren til skjermkortet, samt ikke rørt overklokkingen what so ever. Så nå aner jeg ikke hva som må til for at kortet skal være stabilt. Endret 13. oktober 2013 av MrJavalava Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Nå har jeg fått anledning til å bruke kortet en stund og nå ser jeg at: Kortet blir jævlig varmt Viftene øker ikke særlig i fart for å få kjølt ned kortet Får artifacts i spill (Far Cry 3, Assassin's Creed 3, Dirt 3 .. jævlig med 3 tall ..) PSUen er en 650W Mist, den burde ha nok sprut i seg for å kunne kjøre kortet. Kabinettet tangerer kanskje 50 grader når skjermkortet jobber hardt .. så det er ikke der det ligger. Jeg har oppdatert driveren til skjermkortet, samt ikke rørt overklokkingen what so ever. Så nå aner jeg ikke hva som må til for at kortet skal være stabilt. 1 & 2: Alt under 95C er akseptable temperaturer. 3: Høres ut som et defekt kort. MIST sine strømforsyninger er kjent for å ha dårlige kondensatorer som rett og slett "går ut på dato" etter et par år, men når strømforsyningen slutter å fungere vil nok maskinen bare skru av seg selv. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Last ned MSI Afterburner, så kontrollerer du viftehastigheten selv. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 I følge de testene jeg har "skummet" gjennom, var høyeste temperatur på det kortet under belastning 64 grader, som er helt normalt. Vær også obs på at det kortet ikke blåser den varme luften ut i akterkant, men den havner inne i kabinettet. Så man er avhengig av god ventilasjon i kabinettet. Øker ikke viftene hastigheten ved belastning, last MSI Afterburner som nevnt. Lenke til kommentar
Albatraum Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Nå har jeg fått anledning til å bruke kortet en stund og nå ser jeg at: Kortet blir jævlig varmt Viftene øker ikke særlig i fart for å få kjølt ned kortet Får artifacts i spill (Far Cry 3, Assassin's Creed 3, Dirt 3 .. jævlig med 3 tall ..) PSUen er en 650W Mist, den burde ha nok sprut i seg for å kunne kjøre kortet. Kabinettet tangerer kanskje 50 grader når skjermkortet jobber hardt .. så det er ikke der det ligger. Jeg har oppdatert driveren til skjermkortet, samt ikke rørt overklokkingen what so ever. Så nå aner jeg ikke hva som må til for at kortet skal være stabilt. 1. Undersøke om alle 4 skruene på baksiden av kortet er helt skrudd inn. Skjevt press på gpu er vanlig på matrix kortene. Spenningen er 1.257 volt som standard og med standard load line på 75% ligger kortet på ca 1.2v under load. Her kan du kanskje senke spenningen og få et kjøligere kort. Et matrix kort kan artefakte på 75 grader, men alt under går fint. Edit: Det er ett eksempel jeg tar i fra det ene matrix kortet mitt. 2. Kortet har 2 vifter og du har kanskje lagt merke til at begge viftene har forskjellig hastighet. Setter du viften på 100% i catalyst control center, da er det bare vifte nr1 som faktisk går på 100% og ikke begge. Kjører du viftene på auto, da går vifte 1 veldig opp og ned i hastighet mens vifte nr2 tar det med ro. Enkelte ASUS gpu tweak versjoner fungerer ikke skikkelig og om du skal lage manuell vifteprofil som styrer begge viftene samtidig, da burde du bruke programversjonen som fulgte med kortet. Tror det er versjon 2.2.8.1. 3. Hvis ikke 1 eller 2 fungerer da må du prøve med åpent kabinett. Endret 14. oktober 2013 av Albatraum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå