Gå til innhold

Oktoberfest 2013 – JorunT - 60 mm f/2,8

Anbefalte innlegg

14. oktober - Bakgate i Thessaloniki

Vi har vært et par dager i Thessaloniki, og det ble ikke tid til så mye bilder i går. Thessaloniki er en stor by (ca 3 x Oslos innbyggertall), og med flott beliggenhet langs en vid bukt. Gatene er trange, med høye hus. Det er en god del flotte bygg også, men mest typisk er de trange gatene med 6-7 etasjer.s hus. Gatene er så smale at det er helt naturlig å prate med naboene over gaten fra verandaene; det er vanskelig å komme seg fram og nesten umulig å finne parkering. Dagen bilde er ikke akkurat vakkert, men ganske typisk for mye av bebyggelse fra 50-, 60- og 70-tallet, tatt fra en veranda i tredje etasje.

10295648904_89cdf2e3d2_z.jpg

_DSC6563 Narrow.jpg by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15. oktober - Forberedelser på Plateia Aristotelou

Dagens motiv så jeg plutselig bak en stolpe på den store Aristoteles-åplassen, hjertet av Thessaloniki, han gjorde seg til til sin pantomimeakt. Var i tvil om jeg skulle velge dette eller den værbitte damen (i spoiler) som satt klemt mellom to scootere og solgte sine selvstrikkede ullsokker på det faste markedet, et område alle bør besøke hvis de kommer til Thessaloniki. Her er det ikke mangel på motiver.

10296136605_48258b7ab3_z.jpg

_DSC6573.jpg by JorunT, on Flickr

10296242785_ac72a550f9_z.jpg
_DSC6577.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Jeg liker vanligvis ikke sike "rotete" bilder, men på "Bakgate i Thessaloniki" er det jo nettopp det overdyngede klaustrofobiske som gjør bildet. Herlig stemingsrapport, men ville ikke ønsket å bo slik (tror jeg).

Holder med Tom på det siste der. Man ser at artisten er dypt konsentrert i forberedelsene.

Lenke til kommentar

Begge var fine, Jorun...de forteller hver sin historie...(Litt interessant at du har plassert de omtrent likt i bildet....)

Takk, Randi, plasseringen var nok litt tilfeldig, gateartisten prøvde å skjule seg bak stolpen, og den sokkestrikkende damen lente seg mot den ene scooteren.

Herlig bakgate - det er noe meget gresk over det hele :)

I og med at du allerede har en værbitt dame i samlingen, så synes jeg det var greit at du valgte gateartisten.

Jeg liker vanligvis ikke sike "rotete" bilder, men på "Bakgate i Thessaloniki" er det jo nettopp det overdyngede klaustrofobiske som gjør bildet. Herlig stemingsrapport, men ville ikke ønsket å bo slik (tror jeg).

Holder med Tom på det siste der. Man ser at artisten er dypt konsentrert i forberedelsene.

Ja, det var meningen å vise kaos, så det var fint at dette kom fram. Jeg likte damen godt, men den hvitkledde var litt mer spesiell der han satt sammenkrøket, det var ikke like spennende å se ham etterpå under 'forestillingen', der han sto dønn stille på en krakk. Ikke det mest givende arbeid, kan jeg tenke meg.

Herlig bilde av gateartisten! :)

Takker så mye.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Takk, pybalto, hyggelig at du liker blomster og bær.

16. oktober - Utsikt over Sithonia

Det må bli et landskapsbilde i dag, jeg venter stadig på at disen skal forsvinne så jeg kan få se Mt. Athos igjen, men den har gjemt seg helt nesten siden vi kom. Så mens jeg venter, får jeg nøye meg med utsikten fra høyden like bak oss mot den midterste 'fingeren' av Halkidiki, Sithonia, som ses i bakgrunnen. Den er ca 5 mil lang, og vi hører inn under denne, selv om vi holder til i bukten mot den tredje 'fingeren', Athos.

10314263164_c81d6101d1_z.jpg

_DSC6647.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

17. oktober - Ekklisaki (Helgenskrin)

Alle som har vært i Hellas har vel sett de utallige små helgenskrinene langs veien, mange tror at det må ha vært en dødsulykke ved hver av disse, men det stemmer ikke helt, selv om det også kan være tilfelle. Like mye er de satt opp for å beskytte veifarende, og for å minne dem på å være forsiktige. I dag har de fleste et helgenbilde og en tent oljelampe, men skikken går antagelig tilbake til langt tilbake til førkristen tid.

Interiøret er litt pussig, med ikonet og oljelampen plassert på en voksduk dekorert med bær.

10332048795_c69c7d9f77_z.jpg

_DSC6666Roadside shrine.jpg by JorunT, on Flickr

Denne spesielle utgaven har jeg aldri sett maken til noe annet sted, den er stor og bygget av stein fra en dryppsteinshule, med et uvanlig kors, og med en vannkran i bunnen. Jeg tror ikke denne er spesielt gammel, selv om det sikkert har vært et slikt votivsted fra gammelt av. Jeg har mistanke om at en av landsbysmedene kan ha laget denne, han er steingal, smia er nå så full av steiner i alle slags former at det er knapt plass til å smi, og korset kan han også ha laget.

10332106723_216fbdbbfc_z.jpg
_DSC6659 Roadside shrine.jpg by JorunT, on Flickr

10332274145_985f3b30a1_z.jpg
_DSC6671Detail roadside shrine.jpg by JorunT, on Flickr

10332130864_25b9f101c8_z.jpg
_DSC6667Detail roadside shrine.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

18. oktober - Billigere enn polet

Markedsdag igjen, med masse lokale produkter, deriblant med både enkeltbrent og dobbeltrenset tsipouro, det hjemmeproduserte brennevinet laget på druerestene etter vinproduksjonen. Prisene er en del under Polets, og her påstår de at denne drikken er mye sunnere enn det som er laget på 'fabrikken'.

10347691214_581e16460e_z.jpg

_DSC6696.jpg by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Tsiporo og raki brukes om hverandre, det siste mest på Kreta. Tsipouro ble visst først 'oppfunnet' av munkene på nabohalvøya, Athos, på 14-hundretallet. (disse munkene driver med mye rart, munkebusiness, kanskje?). I store deler av landet lages den uten anis, men i denne regionen er den med anis, den påstås å være finere og dyrere, og ligner mer på ouzo, som også blir blakket når du tilsetter vann eller is.

Det er ikke vanskelig å få smaksprøver her, Tomsi.

Lenke til kommentar

Tsiporo og raki brukes om hverandre, det siste mest på Kreta. Tsipouro ble visst først 'oppfunnet' av munkene på nabohalvøya, Athos, på 14-hundretallet. (disse munkene driver med mye rart, munkebusiness, kanskje?). I store deler av landet lages den uten anis, men i denne regionen er den med anis, den påstås å være finere og dyrere, og ligner mer på ouzo, som også blir blakket når du tilsetter vann eller is.

Da har jeg lært noe i dag også - det er på tide å få smakt på tsipouro skjønner jeg :)

Det er ikke vanskelig å få smaksprøver her, Tomsi.

Betviles ikke. Nesten så jeg kaster meg på neste fly ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...