Gå til innhold

AMD lanserer DirectX-konkurrent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enklere å bruke enn DirectX?

 

 

Mantle is the direct result of a number of AAA game developers asking us for something like this because of several constraints they're experiencing with existing PC graphics APIs. Those developers want to get closer to the metal and able to achieve more with the GPU(s) on their PC without the API getting in the way of this effort. "More with more" is the term used by Raja and it couldn't be more spot on.

AMD listened to developer feedback and entered this venture with Johan Andersson leading the charge. Johan has a passion for writing efficient code that can allow him to accomplish his technical vision and Mantle exists to serve this purpose.

Mantle is not for every developer. It is a low-level graphics API designed to drive the GPU in the most efficient manner. This level of access requires a bit more development effort than existing APIs to reap the rewards it provides.

AMD remains committed to support DirectX and OpenGL and to keep optimizing our drivers for those APIs. Mantle is an option that some developers may choose, but it does not affect those that wish to keep using existing APIs.

Some technical concerns are mentioned on this thread. The Mantle API has been in design and development for more than 2 years and rest assured we've had some time to think about the best way to address those (and loads of others).

More technical details about Mantle will be revealed in due course. Johan is a keynote speaker at the AMD Developer Summit (11-14 November, San Jose).

Nick - Gaming Engineering Manager, AMD

 

Spennende utvikling uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende dette.. Blir gøy når Nvidia slipper et Titan med støtte for Mantle da, så ler kanskje de grønne igjen. Ex Det.

Det burde være mulig for Nvidia å utvikle Mantle-støtte for dagens Titan, men det betyr ikke nødvendigvis at Nvidia vil få like god ytelse med Mantle som AMD. Dette er en API skrevet for å matche GCN, og det er rimelig å anta at det er små forskjeller i hvilke operasjoner og oppdelinger som er tilgjengelige på GCNs ALUer sammenlignet med Nvidias ALUer.

 

Enklere å bruke enn DirectX?

 

 

 

Spennende utvikling uansett.

Ifølge AMD vil Mantle kunne kjøre HLSL skrevet for Direct3D11. Anandtech spekulerer i om det er samme API som du finner på Xbox One, det ville vært virkelig spennende.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikkje på veldig mye bedre ytelse med mantle på ATI kort i BF4 før jeg får se det. Hvis ytelsen er f.eks 10% høyere enn GTX titan med og 10 % lavere uten, så er det sikkert noe annet faenskap som dugger opp.

 

Dermed var plutselig ikkje mantle så konge likevel :p

 

Dette er jo spennende, men alt for ofte med spennende lesning, så blir man skuffet til slutt.

 

Siden jeg nesten bare spiller Battlefieldspill når jeg har tid til å spille, så skal jeg ikkje se bort ifra at det blir noen ATIkort om ytelsen tar helt av i forhold til mine 2 Titan eller mine 2 780 classy. Ett skjermkort blir garantert for dårlig for 120/144hz skjerm uansett, så det gidder jeg ikkje tenke på engang. Kjøre på low settings på grafikk skjer ikkjer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Direkt-X var aldri bra, den er bare oppgradert til den er optimal. (Veldig dårlig i begynnelsen der den fikk en rask maskin med riva tnt2 til å knele).

 

OpenGL var aldri bra den var bare enkel for skjermkorte å jobbe med så alle fikk skyhøy fps i spill, men grafikken hadde mange limitasjoner, den er også bare oppgradert til å støtte mer av det Direct-X har.

 

Hmm, vil tro mantle vil ligge på godt nivå av fps og grafikk, men ser jo at denne ikke vil være til gode for nvidia som mange kansje bruker (ink meg).. og da vil jeg anta at nvidia kommer med sin egen.. og da blir spill delt opp på pc.. der noen spill blir bra hvis du har nvidia og andre blir bra hvis du har amd... og igjen det vil gjøre at den som DirektX og OpenGL vil bare være i samme klasse som den opgraderte DirectX og den oppgraderte OpenGL..

 

OG det betyr at alle kan see tegneserien fra xkcd å få tegninga på problemet.

 

Hvis dette skulle ha vært gjort rett, så skulle nvidia og amd å andre 3d kort bedrifter vært med, kansje dette skulle vært en ÅPEN standar i tilleg (om det ikke er det).. så vi ikke ender opp med enda en browser WARs..

Lenke til kommentar

 

standards.png

 

Edit: Var min første tanke :p

 

Hehe ja. Jeg tror vi hadde kommet mye lengre på grafikkfronten hvis det bare hadde vært en API og ikke så mange som det er nå.

OpenGL? Det var forsåvidt en grunn til at Direct3D dukket opp, så problemet med å ha bare én standard er at man er avhengig av at de som er ansvarlige for den faktisk gjør en god jobb. (Dog, det hadde vært fint hvis OpenGL hadde skjerpet seg litt ... og hvis alle hadde gått tilbake til det.)

Lenke til kommentar

Mantle er ingen konkurrent til Direct3D eller OpenGL. Det vil heller ikke fungere bra med Nvidia GPU. Mantle er spesielt designet for kun en type GPU-kjerne: GCN. Anandtech går dypere i materien her. Mantle vil antagelig ha begrenset levetid da det vil falle av lasset eller må endres kraftig når AMD utvikler nye GPU-kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...