Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe dekk i Sverige?

Snylter

Anbefalte innlegg

Noen tips til dekksjappe i Sverige jeg kan handle fra?

Bør være nære grensen mot Norge et sted fra Torsby og sørover til Strömstad.

Dersom de også utfører reparasjoner og oppussing av felger vil dette være et stort pluss. (Sommerfelgene mine trenger en liten runde oppussing.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må også betale moms til statskassa dersom verdien er over 3000 eller 6000 kroner avhengig av om du har vært meir eller mindre enn 24 timer i utlandet.

To eller fleire personar kan ikkje så seg saman for å momsfritt ta inn dyrare produkt som samla sett ligger under grensa, men det er mulig at ein kan sleppe unna med å ha fire personer i bilen som eig kvart sitt dekk så lenge kvart enkelt dekk ikkje overskrider grensa.

Sannsynligheita for å bli tatt på dette er nok liten. (Men det kan kanskje være ein fordel å betale kontant slik at det ikke vises på kontoutskrifta at du har handla i Sverige).

Lenke til kommentar

Vel, det er en grunn til at jeg helst ville finne et sted i Sverige der jeg kan levere sommerhjulene til fiksing samtidig som jeg får vinterhjul på bilen..

Så kan jeg hente mine brukte sommerhjul fra reparasjon til våren, og å ta inn mine gamle felger er selvsagt ikke avgiftspliktig med mindre reparasjonen kommer på over 6000,-

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte nye hjul hos www.byttdekk.com
etter at jeg fikk dem hit, viste det seg at det var høydekast i hjulene.
Jeg kontaktet dem, og fikk beskjed om at jeg måtte sende hjulene tilbake til dem, så skulle de VURDERE om jeg fikk nye.

Porto og forsendelse måtte jeg ordne med selv.

Dette var helt nye NOKIAN BLue på aluminiumsfelger, og innkjøpt 14 dager før vi skulle på ferie. byttdekk.com mente de ikke ville rekke å sende hjulene tilbake i tide.

Løsningen ble at jeg etter div. samtaler med support, måtte kjøre til Karlstad i Sverige. Der skulle de sjekke hjulene, og vurdere dem.

Da jeg kom til byttdekk.com (eller bythjul.com som det heter i Sverige), fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha egen jekk, og verktøy for å ta av hjulene, slik at de kunne få sjekket dem.

De hadde jekk osv. men hadde ikke lov til å låne ut dette, og ikke lov til å ta av hjulene for meg, fordi de holdt til i et lager, og ikke i et verksted.

Etter mye om og men, fikk jeg tatt av og sjekket hjulene hos et annet firma. (Og måtte betale for det der.) Det ble funnet kast i den ene aluminiumsfelgen, og høydekast i alle 4 hjul.

Men i følge www.byttdekk.com (www.bythjul.com) var dette så lite, og de visste ikke om kastet var i felgene eller dekkene, så de kunne ikke gjøre noe med dem.
(Han som "vurderte" hjulene mente at det var mindre kast i dem enn det han hadde på sin bil, så dette var da ikke noe å klage på.)

Da jeg ikke var enig i dette, fikk jeg beskjed om at jeg uansett måtte levere inn hjulene, så skulle de sendes til Stockholm hvor det igjen skulle VURDERES om felgene eller dekkene eller begge deler EVENTUELT skulle byttes.

Enden på visa var at det ikke var noen hjelp å få.
Å levere inn hjulene kunne jeg ikke, da hadde jeg ikke kunnet kjørte videre. Og å sende dem inn etter 3 ukers ferie var heller ikke aktuelt.

SÅ kjøper du dekk/hjul fra www.byttdekk.com så ikke regn med å få gjort noe med det dersom det er noe feil med dem.

EN ANNEN TING OGSÅ:

Dekkene jeg fikk fra www.byttdekk.com var NOKIAN Hakka Blue.

MEN: de er produsert i Russland, og vanlig NOKIAN-garanti gjelder ikke.
(Du får heller ikke med garanti-kort som du skal få når du kjøper originale Nokian-dekk.)

Lenke til kommentar

En kompis av meg jazzer stadig om at jeg burde kjøpe dekk og felg i Sverige fordi det er så mye å spare. Jeg skal ikke være bastant siden jeg ikke har sjekket det ut selv, men han hevder at han sparte nærmere 50%. Nå kjøpte han riktignok relativt dyre varer. Totalt mellom 15 og 20.000. Det er jo verdt å ta en titt og se om det er noe hold i påstandene hans ;-)

Lenke til kommentar

Om du tenker på Nokian Hakkapelitta 8, så er de lovlige i Norge.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2013/?gclid=CI_p0pCXr7oCFed8cAodOB8A7w

De var ikke lovlige da jeg skrev innlegget.

Jeg endte faktsik opp på piggfritt i år også, så til uka skal jeg montere på vinterhjul..

245/45-17 ble dimensjonen, og jeg kjøpte hos en merkeforhandler av et annet merke enn jeg kjører.. Det ble faktisk billigst for meg i år.

Lenke til kommentar

De var ikke lovlige da jeg skrev innlegget.

Jeg endte faktsik opp på piggfritt i år også, så til uka skal jeg montere på vinterhjul..

245/45-17 ble dimensjonen, og jeg kjøpte hos en merkeforhandler av et annet merke enn jeg kjører.. Det ble faktisk billigst for meg i år.

De blei vel lovlige i siste sekund...hehe.

Får vel snart legge om til vinterdekk jeg også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...