Gå til innhold

Trenger råd om voksenutdanning


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er 24 år og har nå kommet til det punktet at jeg virkelig, virkelig angrer på at jeg ikke tok høyere utdanning mens jeg fortsatt gikk på skole.

 

Jeg tok IKT-drift og hadde læretiden min i Forsvaret hvor jeg fikk myyye ekstra kompetanse og kurs, og har i dag sånn sett en jobb med grei prestisje og god lønn. Men jeg ønsker nye utfordringer og større karriere da jeg føler jeg kommer til kort innenfor det jeg jobber med nå.

 

Utfordringen min er bare den at jeg for 3 år siden kjøpte meg min første enebolig som jeg ikke ønsker å selge. Hvordan er det da praktisk mulig å gjennomføre Almen påbygg (1 år) samt feks ett år med kurs innen oljeboring, eller såvel som 3 år med en eller annen bachelor?

 

Jeg kan jo leie ut huset mitt, men må fremdeles ha en plass å bo. Hvordan gjør folk dette til vanlig? Jeg har ingen samboer/kjæreste og er derfor alene om alle kostnader hvilket gjør situasjonen en hel del vanskeligere.

 

Hvis jeg leier ut huset mitt til feks 8000kr i måneden, så mangler jeg fortsatt 2000 til lånet. Det er jo sånn sett greit nok, men om jeg skal ha en hybel under utdanningen til feks 4000 i måneden, så betyr det at jeg trenger en inntekt på hvertfall 12000kr utbetalt pr måned for å klare meg.

 

Er det noen med erfaring eller kunnskap om dette som kan gi meg noen gode råd?

 

Har et trivelig og fint liv, men den følelsen av at man er skapt til noe mer og at man "sitter fast" er veldig kjip å sitte med. Jeg har så lyst, så veldig lyst til på høyere utdanning med flere utfordringer. Jeg føler jeg kan flytte fjell med dette ønsket alene. Regner absolutt med at jeg er langt fra alene med denne følelsen, så jeg håper virkelig på noen gode råd her :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Allmenn påbygg kan man hvertfall ta over nett evt. kveldskurs, det blir selvfølgelig mye mer opp til deg å gjennomføre på den måten, men det er VK2 (eller VG3 som det heter idag) så det er ikke allverden.

 

MEN! Du går under 23/5 regelen antar jeg så du skal egentlig slippe å tenke på allmenn. påbygg. for å få generell studiekompetanse.

 

Prater du med banken får du sikkert gjort om lånet til avdragsfritt de årene du har behov for det, annet enn det så står vi nesten ved samme veikryss :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Allmenn påbygg kan man hvertfall ta over nett evt. kveldskurs, det blir selvfølgelig mye mer opp til deg å gjennomføre på den måten, men det er VK2 (eller VG3 som det heter idag) så det er ikke allverden.

 

MEN! Du går under 23/5 regelen antar jeg så du skal egentlig slippe å tenke på allmenn. påbygg. for å få generell studiekompetanse.

 

Prater du med banken får du sikkert gjort om lånet til avdragsfritt de årene du har behov for det, annet enn det så står vi nesten ved samme veikryss :)

 

Lykke til!

 

 

Takk for svar :)

 

Ja, har funnet ut at 23/5 regelen etter at jeg la ut tråden her.

Det virker jo helt genialt. Er i kontakt med Sonans om dette for øyeblikket, skal inn i møte med banken i morgen og ta en prat om lån/kostnader. Tenkte også å høre med NAV om støtte dersom jeg skulle trenge det, NAV er visst veldig for videreutdanning.

 

Lykke til, til deg også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...