AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Hei, Jeg fikk idag et inkasso-krav på en regning der jeg hadde en skriftelig avtale på betalingfrist først om 2 uker. Jeg kontaktet han som sendte fakturaen og sa at dette var et klart avtalebrudd og han sa jeg fikk bare betale påtross av avtalen. Det er han som har tullet med faktureringen og ikke sendt det til ønsket adresse tidligere, derfor står regningen ubetalt. Er det da riktig at jeg skal betale et inkassosalær når vi hadde en avtale om noe annet? Anonymous poster hash: 12cf8...b74 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Viss du har ein skriftleg avtale på at betalingsfristen ikkje er før om to veker, so skjønar eg ikkje korleis han då kan påstå at du må betale no. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Tingen er at Inkassoselskapet nå skal ha sitt, jeg sier at jeg har en skriftelig avtale om at det er beltaningsfrist om 2 uker. Det virker det ikke som om dem tok så tungt, dem skulle ha sin del av kaka. Kan jeg belaste han som fakturerte meg for det salæret? Anonymous poster hash: 12cf8...b74 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Hvis du har fått brev fra inkossaselskapet, ring de og si at du bestrider kravet og forklar situasjonen din, så slipper du i det minste at inkassoselskapet fortsetter å kreve deg for penger, med dertil økte gebyrer. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Hvis du har fått brev fra inkossaselskapet, ring de og si at du bestrider kravet og forklar situasjonen din, så slipper du i det minste at inkassoselskapet fortsetter å kreve deg for penger, med dertil økte gebyrer. Har pratet med di uten at det var til stor hjelp. Tingen er jo at regningen skal fortsatt betalest? Hvilken av regningene er den gjeldende? Inkassoselskapet har gitt beskjed at dem ønsker innbetaling av gebyrer og stiller seg ikke forstående til at vi hadde en avtale og at det alikavell blir sendt til inkasso, har sendt dem korrespondansen og den dokumentasjonen jeg har. Som burde holde i massevis. Anonymous poster hash: 12cf8...b74 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Som sagt så trenger ikkje du å gjere meir enn å bestride betalingskravet ovanfor inkassoselskapet. Om inkassoselskapet vil ha betalt så må dei gå på den som leigde inn inkassobyrået utan at det var behov for det. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Som sagt så trenger ikkje du å gjere meir enn å bestride betalingskravet ovanfor inkassoselskapet. Om inkassoselskapet vil ha betalt så må dei gå på den som leigde inn inkassobyrået utan at det var behov for det. Blir dette underbygd i noen lov? Skulle gjerne ha visst at det finnes juridisk dekning for dette. Anonymous poster hash: 12cf8...b74 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Som sagt så trenger ikkje du å gjere meir enn å bestride betalingskravet ovanfor inkassoselskapet. Om inkassoselskapet vil ha betalt så må dei gå på den som leigde inn inkassobyrået utan at det var behov for det. Han må vel strengt tatt betale den delen han faktisk skylder, når han skylder det. 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Hei, Jeg fikk idag et inkasso-krav på en regning der jeg hadde en skriftelig avtale på betalingfrist først om 2 uker. Hva mener du med "inkasso-krav"? Hva står det på fakturaen? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Hva mener du med "inkasso-krav"? Hva står det på fakturaen? Det var naturligvis ett varsel om inkasso, men det var alikavell ett ganske bra gebyr. Anonymous poster hash: 12cf8...b74 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Han må vel strengt tatt betale den delen han faktisk skylder, når han skylder det. Ja sjølvsagt, tenkte mest på inkassogebyret sidan det var det som var stridens kjerne her. Sjølve betalingskravet har ikkje trådstarter misligholdt då det foreligger avtale om seinere betaling. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Kravet har jeg allerede lagt av ett trekk til. Det er på snaue 70.000,- Så det vil banken overføre rett over helgen når dem får behandlet dokumentasjonen jeg sendte inn. Tingen er at jeg har blitt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til at saken er sendt videre og at dette påfører meg ekstra kostander som jeg mener er urettmessige. Syns det er litt rart at det er blitt sånn når vi hadde en avtale. Anonymous poster hash: 12cf8...b74 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Betal det opprinnelige kravet i henhold til den avtalen dere hadde. Dersom inkassoselskapet deretter sender deg krav på purregebyr, renter etc. bestrider du det kravet. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det følger av inkassoloven pgf 9 første ledd bokstav b at betalingsfristen må være utløpt uten at kravet er betalt før inkassotiltak kan iverksettes. Forlenges betalingsfristen forlenges også tidsperioden som må løpe før inkassotiltak kan settes iverk. Når reglene i pgf 9 er brutt kan man ikke kreve erstattet inkassokostnader, jfr. pgf 17 fjerde ledd og inkassoforskriften pgf 1-1 første ledd. Forhold deg til avtalen, overhold den, og informér inkassoselskapet om at det ikke foreligger noe forfalt krav som utenrettslig inndriving kan iverksettes for. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Det følger av inkassoloven pgf 9 første ledd bokstav b at betalingsfristen må være utløpt uten at kravet er betalt før inkassotiltak kan iverksettes. Forlenges betalingsfristen forlenges også tidsperioden som må løpe før inkassotiltak kan settes iverk. Når reglene i pgf 9 er brutt kan man ikke kreve erstattet inkassokostnader, jfr. pgf 17 fjerde ledd og inkassoforskriften pgf 1-1 første ledd. Forhold deg til avtalen, overhold den, og informér inkassoselskapet om at det ikke foreligger noe forfalt krav som utenrettslig inndriving kan iverksettes for. Tusen takk, det var dette jeg trengte. Anonymous poster hash: 12cf8...b74 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå