Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningskrav for vannskade på heis i boligsameie

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, leier leilighet i ett sentrumsbygg med fleire leiligheter derav alle har forskjellige selveiere. for noen mnd. siden hadde eg fest. (bor i nærheten av uteplass) og ytterdørene ved gateplan til fellesgang i bygget er åpent, så folk kan entre bygget uten å ringe på. til ønsket leilighet.

problemet mitt er at sist "fest" kom der flere uinviterte gjester. som etterhvert ble kastet ut av leiligheten som eg leier. eg låste min dør og tenkte ingenting mer på det, før dagen etter blir eg opplyst om at noen (sannsyneligheten tilsier at det er disse utkastede uinviterte gjestene) hadde brukt brannslangen 2 etasjer under der eg bor, å fylt opp heissjakten med vann.

servicemann ble tilkallet og på fakturaen ifra service senteret står der "grunnen til heisstopp kan skyldes fuktighet"

problemet her er at han som eier selve bygget alle leilighetene rommer mener at dette skal eg erstatte, når eg ikkje engang har peiling på hvem som har gjort dette, + at for alt eg vet kan det ha vært folk som har komt inn utenifra å gjort dette. da nermeste bar/pub er 20m ifra ytterdøren.

hvem kan eg kontakte for å rådføre meg angående rettigheter og hvordan sakken skal gå fram?

eier av bygget har sagt i tlf. at han akter å gå til tingretten om eg ikkje betaler.

bør eg gi han et brev om at eg nekter å betale FØR forfallsdatoen er, slik at han evt. ikkje kan sende dette til inkasso...

forstår egentlig ikkje korleis han har mulighet egentlig å sende dette til meg... egentlig burde vel min husvært være den som burde fått dette kravet.

mvh.

oppgitt bruker ;)

Anonymous poster hash: 9f7ee...e18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at du skal være erstatningsansvarlig må det foreligge ansvarsgrunnlag, et økonomisk tap og en adekvat årsakssammenheng mellom de to. Det økonomiske tapet er åpenbart, men de andre to svært tvilsomme.

Et viktig spørsmål om noe som ikke framsto helt klart: Er ytterdøra alltid åpen, eller hadde du sørget for at den var åpen i anledning festen?

Hvis du åpnet den i anledningen og lot den stå åpen, kan det vel hevdes at det var uaktsomt. Heisen ville ikke blitt badet om det ikke hadde skjedd, så det er også faktisk årsakssammenheng. Men det er mer tvilsomt om det kan anses som en adekvat følge av å åpne døren. At folk gjør hærverk er ikke noe du i alminnelighet skal svare for, men her er jeg litt usikker.

Dersom døren alltid er åpen, og alt du har gjort er å ha fest, så kan jeg vanskelig se at å kaste ut uvedkommende er uaktsomt. Det er heller ikke grunnlag for å identifisere deg med "gjestene", så vidt jeg kan se.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...