Gå til innhold

NAV, er ikke de for å hjelpe ? neida

Anbefalte innlegg

Psykiske lidelser er en stor grunn til at mange ender opp i NAV systemet, spesielt i AAP, og senere også på trygd. Det offentlige helsesystemet svikter totalt for unge med psykiske problemer. Og jo, angst er en like god grunn for NAV som en brukket rygg er. Mange med angst kommer seg ikke ut døra og trenger hjelp for å komme videre. Hvis TS ikke får den hjelpen han trenger, spesielt i helsesystemet, ikke nødvendigvis av NAV, så kan han/hun ende opp på trygd, og det taper samfunnet på.

så fint du skjønner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror ikke ts skal "nave" som de fleste tror her.

Som i seg selv er noe som står på vaklende grund. Sa selv at jeg "navet" for noen år tilbake, kun pga. det var enklere enn å svare på det uungåelige dømmende spørsmålet "jaha, og hvordan er liksom du syk!?". Utrolig nok var det sjeldent noe motsvar hvis man sa at man "navet", og de fleste bare nikket forsiktig på hodet før samtalen havnet på noe annet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

det er bare i starten.

mange av de som er i samme situasjon som meg som ikke jobber i det hele tatt får penger dekt av staten.

er jo sånn velferden er i Norge. det skal være trygghet hvis du er syk

hjelpe de som trenger det, så man kommer seg på beina igjen!

er jo samme som staten dekker medisiner, rullestol osv

bare at det er her psykisk, så da er det vel vanskelig å skjønne hvorfor man liksom ikke kan jobbe 100%

er det ikke bedre at man kan jobbe litt å være en del av samfunnet, enn at man ikke gjør noe som helst ?

Jeg har selv angst, og har flere diagnoser som bygger opp om det. Jeg har fått meg et arbeidsprogram gjennom NAV, da jeg har rett på det (diagnosene gir meg retten til dette altså).

Du kan ikke bare forvente at du får jobbe 50% dersom du skal ut i arbeid. Snakk med nav, og be dem om å finne en arbeidsplass til deg, så kan du selv snakke med personalkonsulenten om det er mulig med en 50% stilling.

Dersom det ikke er mulig, kan du jobbe f.eks 100%, å se om det funker for deg.

Selv jobber jeg nå gjennom NAV, og får penger fra NAV.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med psykolog, å få hjelp med dine lidelser. Dette kan gjøres på to måter:

- Kontakte legen din, og be om å bli henvendt til en psykolog

- Kontakt selv psykolog.

Siden du nå er 18 må du selv dekke dette. Du kan snakke med legen din, om du kanskje har rett på det.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

NAV systemet er lagt opp til at det skal lønne seg å få seg arbeid. Uttrykket å Nave har strengt tatt liten rot i virkeligheten da det som TS har oppdaget skal mye til at de gir den økonimiske støtten man "trenger".

Selv når man har jobbet i mange år og får det man har "krav" på så må man gjøre betydelige grep hvis man har normale lån og kjøre rentefritt lån til man er på beina igjen bl.a.

Lenke til kommentar

Nav fungerer ikke slik at du kan gå dit med ett ark å få masse penger. Da er det noe du har missforstått.

Hvis du har hadt med deg arket fra legen din og nav ikke kan hjelpe deg, så er det en grunn til det.

Vær ops på at satsene til nav er veldig lave. Hvis du ikke har noe inntekt tidligere som de kan regne 66% av så tilsvarer 100% AAP ca 10500,- utbetalt etter skatt i mnd.

Jeg er tho meget i tvil på om du vil få en krone uansett pga "angst". Skal det være sånn at alle som tror de har litt angst kan gå til nav, spesielt med en 50% stilling fra før, ville norge gått konkurs.

Jeg tror mange av dere ikke forstår hva "angst" er.

Bare for å ta en sjekk;

Velg 1:

a) Brekke begge beina og begge armene og ha 6 måneders rekonvalesens hvor du må ligge i sengen i 6 måneder

b) Gå inn til førstegangstjeneste ((igjen)) i 15 måneder uten en krone i dagpenger eller dimmepenger

c) Ha angstlidelse i 4 måneder

Hvis noen velger c) tør jeg påstå at de ikke forstår hva angstlidelse er.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

NAV systemet er lagt opp til at det skal lønne seg å få seg arbeid. Uttrykket å Nave har strengt tatt liten rot i virkeligheten da det som TS har oppdaget skal mye til at de gir den økonimiske støtten man "trenger".

Selv når man har jobbet i mange år og får det man har "krav" på så må man gjøre betydelige grep hvis man har normale lån og kjøre rentefritt lån til man er på beina igjen bl.a.

Absolutt det stemmer!

Jeg har familie medlemmer som f.eks har vært uføretrygdet, men ikke tro det var enkelt å bli det. H*n brukte flere år i systemet før h*n i det hele tatt kom igjennom, og fikk det h*n hadde krav på.

Selv kom jeg rimelig enkelt inn, men dette var pga det ikke bare var jeg som sto der for å få meg inn i systemet, men også skolen, som vet hva jeg bør og har krav på, så vel som mine diagnoser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Flere innlegg har blitt slettet. Det å ta mannen og ikke ballen, blir ikke belønnet! Fortsetter det å komme personangrep i denne tråden, vil det utløse reaksjoner i fra vår side

Lenke til kommentar

Jeg har selv angst, og har flere diagnoser som bygger opp om det. Jeg har fått meg et arbeidsprogram gjennom NAV, da jeg har rett på det (diagnosene gir meg retten til dette altså).

Du kan ikke bare forvente at du får jobbe 50% dersom du skal ut i arbeid. Snakk med nav, og be dem om å finne en arbeidsplass til deg, så kan du selv snakke med personalkonsulenten om det er mulig med en 50% stilling.

Dersom det ikke er mulig, kan du jobbe f.eks 100%, å se om det funker for deg.

Selv jobber jeg nå gjennom NAV, og får penger fra NAV.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med psykolog, å få hjelp med dine lidelser. Dette kan gjøres på to måter:

- Kontakte legen din, og be om å bli henvendt til en psykolog

- Kontakt selv psykolog.

Siden du nå er 18 må du selv dekke dette. Du kan snakke med legen din, om du kanskje har rett på det.

har fått time hos psykolog, legen sa at man bare betaler egenandelen ?

hvordan fikk du jobb via nav ? hvilken jobb er det ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

har fått time hos psykolog, legen sa at man bare betaler egenandelen ?

hvordan fikk du jobb via nav ? hvilken jobb er det ?

Det er en praksisplass først (NAV og bedriften skal pushe meg ut i arbeidslivet, da dette bare er midlertidig til jeg har fått meg en jobb).

Jeg har fått jobb via nav grunnet min diagnose, noe som gjør at jeg har rett på mer hjelp av det offentlige, enn f.eks folk som ikke har blitt diagnosert med det.

Dersom du allerede har fått time hos psykolog, så er det jo flott!

Har selv fått beskjed hos BUP at jeg måtte betale selv rundt 800 kr, men fikk det fikset gjennom legen, som søkte for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

De som ikke burde få penger av Nav får penger og de som faktisk burde ha penger av nav de får ikke. Dette kalles Norsk byråkrati på sitt verste.

Har du kilder på det du snakker om, eller er det bare hykleri som færer?

Lenke til kommentar

De som ikke burde få penger av Nav får penger og de som faktisk burde ha penger av nav de får ikke. Dette kalles Norsk byråkrati på sitt verste.

Skulle virkelig ønske jeg hadde adressen din, så jeg kan komme å lappe deg ned i grusen. Nav fungerer veldig greit for de som tar seg tid til å lese paragrafer, og å finne ut på egenhånd hva du faktisk trenger, og har krav på. Nav er ikke ment slik at du kan melde deg i skranken og si : "Hei, jeg er syk og jeg må få penger". Da får jo alle det.

Du må trenge den hjelpen du søker på. Du må også kunne dokumentere det, i form av erkleringer fra lege og psykolog. Du kommer også veldig langt med å avtale ett møte med din saksbehandler istedenfor å tigge i skranken. Tenk hvor mange som kommer inn der hver dag som sier "Jeg er blakk, kan jeg få penger?" Det er nok ikke få, og når du bare er 18 år forstår jeg at du ikke blir tatt seriøst der.

Les deg opp på AAP, og se om du fyller vilkårene. Ta deg så en runde å anskaff papirene du trenger, og deretter ber du om time på nav. Da er du 4 skritt forran dem, og søknaden kan sendes inn. Deretter venter ca 3mnd behandlingstid.

Jeg har nylig fått invilget AAP selv, og man tar jo med seg litt kunnskap om hvordan nav fungerer etterhvert.

Lenke til kommentar

Nå er det en rekke som "naver" og ikke gidder å jobbe som får støtte fra Nav. De er rett og slett late!

Jeg tror at det er nien her som føler seg støtet her, men jeg vil ikke støte enkelt individer. Nå snakker jeg enerelt. I norge er det utrolig lett å bare ta seg fri og få støtte, mens de som fatisk trenger penger fra nav får det ikke slik som denne kvinnen her.

Det er ikke noe vits i komme med flamming når jeg kun sier det jeg mener. Jeg tok her ikke en bastant besluttning og sa slik er det dermed basta.

Lenke til kommentar

sliter med angst, og hadde tenkt til å jobbe 50%. for å så jobbe meg oppover til 100% etter ei stund.

blir veldig vanskelig å bare jobbe 50% men vil jobbe å få orden på livet.

men neida, er ikke mulig å få noe støtte så må jobbe full tid.

virker ikke nav systemet ?

ikke rart mange unge ikke jobber, når man ikke engang får litt starthjelp så man får komme seg i gang med jobbingen.

Er det ikke slik at om du går på nav så må du sende meldekort, og på det meldekortet er det bare å krysse av hvilke dager du har jobbet og hvilke dager du ikke har jobbet?

Så trekker de deg for de dagene du har jobbet, og betaler for de dagene du ikke har jobbet.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at om du går på nav så må du sende meldekort, og på det meldekortet er det bare å krysse av hvilke dager du har jobbet og hvilke dager du ikke har jobbet?

Så trekker de deg for de dagene du har jobbet, og betaler for de dagene du ikke har jobbet.

Dette er mulig med AAP som jeg har forklart tidligere. Trådstarter har jo bare vært i skranken og tigd penger.

AAP krever at du har nedsatt arbeidsevne med over 50%. Problemet til trådstarter er at han er lat, ikke ute av stand til å jobbe.

Endret av Pòǹdùs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nå er det en rekke som "naver" og ikke gidder å jobbe som får støtte fra Nav. De er rett og slett late!

Lurer på hvor mye du egentlig vet om systemet. Vet du hvor vanskelig det f.eks er å komme inn? Det er ikke enkelt med dagens NAV system.

Det stemmer sikker til en vis grad at det er noen som får ytelser de ikke har krav på, og det heter svindel, og ikke "naver" da det ikke er mulig, uten å faktisk ha papirer på at du skal f.eks være uføre. Du må faktisk ha dokumentasjon som tilsier at du har RETT på uføretrygd. AAP (har det selv) er heller ikke noe som kommer gratis, da en må faktisk jobbe (gjennom en utplassering som er avtalt med NAV) dersom en skal motta disse stønadene.

Jeg tror at det er nien her som føler seg støtet her, men jeg vil ikke støte enkelt individer. Nå snakker jeg enerelt. I norge er det utrolig lett å bare ta seg fri og få støtte, mens de som fatisk trenger penger fra nav får det ikke slik som denne kvinnen her.

Og igjen, du viser til at du egentlig ikke har peiling i det hele tatt.

Jo, det er akkurat slik meldekoret funker, men det er lite relevant for denne tråden da trådstarter ikke har rett på det.

AAP krever at du har nedsatt arbeidsevne med over 50%. Problemet til trådstarter er at han er lat, ikke ute av stand til å jobbe.

En skal være litt forsiktig å kalle noen for lat, når en ikke helt vet hvilken omstendigheter det er snakk om. Nå er det slik at TS har angst, og angst lidelser kan faktisk være ganske alvorlig. Det kan også påvirke alt i hverdagen, jeg snakker av erfaringer, da jeg selv sliter med angst.

Lenke til kommentar

Dette er mulig med AAP som jeg har forklart tidligere. Trådstarter har jo bare vært i skranken og tigd penger.

Må ikke du være så tøff i kjeften..

Lenke til kommentar

Du villeder.

Et av Vilkårene for å få innvilget arbeidsavklaringspenger er blant annet at "det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått arbeidsevnen nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller skaffe seg inntektsgivende arbeid.", jfr. §11-5 første ledd i folketrygdloven.

Derimot må man ha en nedsatt arbeidsevne på minst 50% hvis man ønsker livsoppholdsytelse etter §11-13.

Trådstarter:

Du skriver ikke hva du har søkt på, og om hvorvidt du har fått skriflig avslag. Videre er det for lite informasjon i tråden for å vurdere dine rettigheter.

Hvis du ikke har søkt arbeidsavklaringspenger anbefaler jeg at du gjør det. Fyll ut søknadsskjema som du finner her:

https://www.nav.no/Skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?entrance=classic&key=229735

Det leverer du på NAV kontoret ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du hvor vanskelig det f.eks er å komme inn? Det er ikke enkelt med dagens NAV system.

Det er i og grunn veldig enkelt å få støtte fra Nav. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si at det er vanskelig. Er du arbeidsledig så får du som oftest trygd. Ellers så kan ett godt samarbeid med f eks en lege gjøre susen, så hvis du vil er det ikke vanskelig i Norge.

Ps: Jeg syntes ikke at vi skal ødelegge tråden til TS så kontakt meg på PM heretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...