Gå til innhold

Spørsmål om ny forsterker, gamle høytalere og impedanse

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt en Yamaha RX-V500D receveier for å erstatte min trofaste 12+ år Sony receiver (som mangler nyeste lyd-dekodere etc).

Men når jeg sitter og leser bruksanvisningen mens jeg venter på pakken så stusser jeg på noe.

I spesifikasjonene hos Yamaha står det bl.a. følgene i de tekniske spesifikasjonene:

Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms): -/110/130/160/W

Men i bruksanvisningen først i kapittelen om tilkopling av høytalere står det:

Caution: Use speakers with an impedance of at least 6 Ohm

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke høytalerne mine en stund til. Men på dem står det:

Impedance: 4 - 8 Ohm (eldgamle Jamo Power 120 høytalere :-)

Når jeg måler på kontaktene på høytalerne får jeg imidlertid 10 Ohm.
Men det er jo helt uten belastning. Så jeg vet ikke om det er riktig.

På den gamle forsterkeren min var den en bryter for å velge mellom 4 og 8.

Så hva tror dere? Må jeg har nye høytalere, eller går dette helt fint?

Litt pussig at høytalerne sier 4-8 (varierer motstanden da), og at bruksabvisningen til den nye forsterkeren sier minimum 6, mens specen har tall for både 6, 4 og 2 (men ikke 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsterkeren skal jo ha kortslutningssikring. Regner med at det beskytter mot overbelastning også?

Og det er mulig å sette inn max volum (for å hindre fulle gjester å sku helt opp kanskje egentlig :-)

Også har den en energisparemodus hvor det også begrenses hvor mye strøm som brukes

(reduserer visst også hvor høyt man kan spille). Slå på alt sammen jeg og krysser fingrene :-)

(søren så mye funksjoner det er på nye receivere, 114 siders bruksanvisning, men fant en fin funksjon iallfall som het "direct" og som kjører lyden utenom mest mulig etter-behandling for å hinde støy, ikke dumt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...