Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli intelligent?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Skal snakke rett fra hjertet. Jeg er en person som egentlig aldri har vært noe særlig intelligent. Jeg vet ingenting om data, elektronikk, politikk, geografi, jeg eier ikke retningssans og er ikke kreativ eller handy, skjønner ikke matematikk, jeg er dårlig på å diskutere og verst av alt klarer jeg ikke å tenke logisk! Ting som folk lærer og forstår på null komma niks bruker jeg ti ganger så lang tid på å lære meg. Merker dette er en liten hemning når jeg er på forskjellige aktiviteter og skal lære ting. Da henger jeg laaangt etter.

En annen ting er at jeg har sjeldent dårlig samvittighet og er flink til å ikke bry meg. Gjør akkurat det jeg har lyst og føler for. Selv om det skjer fæle ting i livet mitt så kanskje fikser jeg det også er jeg over det på ti sekunder. Jeg eier heller ingen fordommer og synes alle mennesker er interessante og liker (som oftest) alle jeg møter.

Og nå kommer "problemet":
Folk behandler meg gjerne veldig pent, og tuller mye med meg og ler mye av det jeg sier og gjør på en snill måte. Jeg får mye oppmerksomhet og tror egentlig jeg blir fort likt. Men, that's it.

Jeg føler folk liker meg KUN fordi jeg er "ufarlig" liksom. Altså rett og slett fordi jeg er DUM! Blir aldri sur, sier mye dumt, tar lett på ting... Her om dagen var det en som sa til meg: "Du er som en liten valp. Blir glad bare du får en klapp på hodet."

Jeg tror jeg egentlig er lei av at folk skal like meg kun fordi jeg er uintelligent. At jeg aldri blir konfrontert eller satt på plass eller havner i krangler eller konflikter eller kjeftet på, rett og slett fordi jeg er så dum at folk ikke gidder. Jeg vil bli tatt seriøst og oppfattet som smart og intelligent. Jeg vil ha litt motstand! Er så lei av at alt går så enkelt for meg. Skjønner dere?

Så, hvordan kan jeg bli mer intelligent, uten å måtte pugge matteboka eller melde meg inn i et politisk parti?

Anonymous poster hash: dea4e...327
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du er smartere enn du tror og at du har lært deg å spille dum. Bare måten du skriver ting på tilsier jo at du er bedre enn du gir inntrykk av.

Folk har mange ulike kvaliteter og egenskaper. Det er en normal del av mangfoldet.

Måten du tolker ting på trenger heller ikke være sanne. Hva om folk behandler deg pent fordi dem liker deg ?

Har du tenkt på det ?

Det er umulig å komme i dybden på dette i bare et innlegg, men jeg tror du undervurderer deg selv og er mer lært opp til å tro at du ikke er smart. Jeg tror du har mye bra potensiale om du endrer måten du ser på deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etter hvordan du skriver, altså selve skrivestilen, tror jeg absolutt ikke du er dum. Har venner med høyere utdannelse som fortsatt sliter med og/å og har mye dårligere bruk av avsnitt og tegnsetting når de skriver enn det du har.

Så tenk på at det er forskjell på å være intelligent og å være kunnskapsrik - etter hvordan og hva du skriver tror jeg du har den første i boks allerede.

edit: skrivefeil, ironisk nok.

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Definer intelligens!

Vi er snare i vår definisjon og hevder derfor at intelligens er som oftest er de egenskapene som innvolverer tenkning og resonnering og som er nødvendig for å kunne gjøre sosial og økonomisk suksess i samfunnet.

Imidlertid vil jeg hevde at den mest riktige definisjonen på intelligente personer er; utnyttelsen av sine grunnleggende evner. Dette inkluderer evnen til å løse nye problemer på bakgrunn av tidligere kunnskap og innsikt i samfunnet. Det er ikke uttrykk for utdannelse, men hva man har fått med seg av den kunnskap og viten som er verdsatt av ens kultur og samfunn som alle eksponeres for.

Hvem vil du være?

Den overlegne som tror seg vite allt basert på hva noen få tenkere har konkretisert i litteratur, og som vedkommende tilfeldig husker.

Eller vil du være den ydmyke som alle spør til råds fordi du har evnen til å forstå den store sammenhengen og raskt kunne sortere mellom nyttig eller unyttig viten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Imidlertid vil jeg hevde at den mest riktige definisjonen på intelligente personer er; utnyttelsen av sine grunnleggende evner. Dette inkluderer evnen til å løse nye problemer på bakgrunn av tidligere kunnskap og innsikt i samfunnet. Det er ikke uttrykk for utdannelse, men hva man har fått med seg av den kunnskap og viten som er verdsatt av ens kultur og samfunn som alle eksponeres for.

Utnyttelse av grunnleggende evner kan hindres av mange årsaker og kan dermed gi en uærlig presentasjon av ens potensiale. Tester som RPM og FRT består ikke av kulturavhengig psykometri og filtrerer derfor bort feilkilder som dårlig utnyttelse av potensiale. Siden RPM og FRT er IQ-tester som blir brukt i stor grad antar jeg at det er del fagfolk som ikke deler samme definisjon som deg.

Lenke til kommentar

Intelligens er bare en forutsetning, og per i dag er man vel enig om at du er mer eller mindre stuck med det du har fått utdelt ved fødselen. Hvor smart du er, det er noe ganske annet. En svært intelligent fyr kan fortsatt være nokså dum, og omvendt, det kommer an på hva man har lært opp gjennom åra.

Lenke til kommentar

Enig med isbilen her. Intelligens er noe du er født med, og en perfekt IQ-test vil KUN bedømme deler av dette grunnleggende nivået som ikke endrer seg etter at hjernen er utviklet. Nå er ikke IQ, EQ-tester etc.. perfekte, og vil på sett og vis alltid ha elementer som man kan trene seg opp i, og dermed ikke et rent mål på det grunnleggende intelligensnivået. Men det er fortsatt en grei indikasjon.

Hvor kunnskapsrik, smart, lur, rask og flink du er, er attributer du kan og må lære. Om du ikke har trent på noe av dette, så kan det jo være tungt å starte, men fortsatt givende.

Men en høy intelligens vil kunne hjelpe deg med å lære raskere, og gir deg mer kapasitet, men til syvende og sist så vil de aller fleste ha høy nok intelligens til å lære en hel god del. (de som har så lav intelligens at de nesten ikke er i stand til å trene opp et grunnleggende dette vil nok ofte ha en diagnose og ikke regnes som tilregnelige) Og av den grunn så er jeg ganske sikker på at du har mer enn nok kapasitet til å rett og slett bli mer kunnskapsrik og smartere.

Joda, det går kanskje ikke like raskt som hos andre, men det betyr ikke at du kan sette deg et par fokusområder som du kan trene opp like bra og bedre enn andre. Hvorfor bli "best" på alt, når man kan bli best på visse områder? ;)

Jeg er god i elektronikk og data fordi det interesserer meg og følgelig noe jeg har trent på å håndtere i over 18 år nå. Jeg er "flink" i matte fordi jeg har hatt det på skolen i over 15 år, og jeg har presset meg til å lære å bruke det (er jo bare et verktøy), og i mitt tilfelle så er jeg ikke spesielt rask til å lære matte heller, og da må jeg bare bruke mer tid på det. Jeg har forholdsvis god retningssans fordi jeg har trent opp visse triks, reflekterer oftere hvordan jeg beveger meg i forhold til andre ting, og kanskje fordi jeg har prøvd å feilet mange ganger i både militæret og speideren.

God i geografi? Jeg var en gang god i geografi fordi jeg hadde pugget masse steder. Dette krever ikke for mye erfaring, og bare å sette seg ned for å pugge.

Som du kanskje skjønner så føler du deg dum fordi du tror det selv, og fordi du kanskje ikke tidligere har vært så reflektert/opptatt av ting som skjer rundt deg (eller hatt interesse for noe spesielt), og derfor ikke funnet deg en nisje du kan godt.

Jeg skulle gjerne vært kjappere og hatt bedre kapasitet, men da må man bare veie det opp med å jobbe hardere enn de største geniene jeg hadde i klassen min.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Utnyttelse av grunnleggende evner kan hindres av mange årsaker og kan dermed gi en uærlig presentasjon av ens potensiale. Tester som RPM og FRT består ikke av kulturavhengig psykometri og filtrerer derfor bort feilkilder som dårlig utnyttelse av potensiale. Siden RPM og FRT er IQ-tester som blir brukt i stor grad antar jeg at det er del fagfolk som ikke deler samme definisjon som deg.

Jeg er enig i at RPM og FRT er nyttige måleverktøy for å sammenligne to eller flere personer der målet er å sortere innenfor en gitt prestasjonskultur. Resultatet kaller vi intelligens.

Imidlertid forteller ikke testene om en person er "klok" eller "vis".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er mange innen politikken som er mindre intelligente og det er mange høyt utdannede jeg ikke opplever som særlig intelligente, så det var en fin distinksjon av Nasciboy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...