Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pusse rust, hvor stort område bør pusses ned?

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Hey!

Pusser litt rust om dagen. Hvor mye bør jeg egentlig pusse bort? Skal bare ha på Brunox, og kanskje litt grunning som jeg sliper ned på før jeg lakker. Er ikke opptatt av at det skal se 100% ut, men bilen er hel og fin ellers, så syns bare det er synd med et par store rustflekker som trekker oppmerksomhet. ;)

Slik ser det ut:

Bagasjelokk

post-50769-0-83645100-1380146678_thumb.jpg

Forskjerm (nesten beyond repair, skal ikke gå på med noe verktøy her...)

post-50769-0-27088300-1380146685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til du ikke finner noe okisdert jern lengere. Det jeg ahr gjort på de reperasjonene jeg har tatt, er å ta en kniv, og skrape vekk så mye rust og lakk jeg klarer. Altså bruk kniven til du ikke klare å pille vekk flere "flak" med lakk. Så tar du en slipemaskin eller grivt sandpapir, og begynner å slipe på kanten til du klarer å få en fin lagvis lakk-grunning-metall fordeling, uten noen urenheter i metallet. Avstanden her kan være flere cm fra området det var rust på.

Lenke til kommentar

det der er bortkasta. Uansett hvor mye du sliper så kommer rusten tilbake i løpet av få måneder. (bagasjeluka) Skjermen kan du glemme.

Må nok sveise for at det skal bli helt 100% på skjermen, siden det er rustet hull. Ellers så skal det ikke være noe problem å få det til å holde så lenge det ikke er hull i metallet.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips! Mishandlet en flat skrutrekker for å få av mest mulig lakk. Begynte å pusse litt for å se hvor mye jobb det egentlig kunne være.

Syns forskjermen så bedre ut enn ventet, jeg har hamret, banket og skrapt for å få løs mest mulig løs rust, og den virker tykkere og med solid enn jeg trodde.

Tenker å prøve å pusse vekk et litt større område, og pusse litt lenger ned, og deretter kjøre på med Brunox. Ett tynt strøk, vente litt, deretter et par til, før jeg har på litt grunning, pusse litt jevnt, og kline på noe lakk. Sist gang jeg brukte Brunox så lignet det egentlig på slik det ser ut nå, og der ble det aldri noe mer rustdannelse (seks år siden), selv om magefølelsen sa at jeg burde pusset ned et større område.

Forskjermen per nå:

post-50769-0-49379000-1380241409_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bruk en drill med en 3M Rust og Maling Stripper rondell, den tar både lakk og rust (inkludert den beinharde svarte magnetitten) uten å ta noe særlig av metallet.

Og istedenfor Brunox ville jeg lagt 2-3 lag med Ferro-Bet og deretter evt en topcoat med bilens farge. Tåler salte norske vintre bedre enn Brunox iflg min erfaring.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Fant den på Coop Bygg, men endte med å bare bruke en slik sak med masse lameller med 80-sandpapir på drillen, syns det fungerte bra. Pusset godt ned, men fjernet ikke all rusten helt ned, fordi det uttrykkelig står på Brunox-emballasjen at den skal ha litt rust å "jobbe" med og at det egentlig ikke skal tas vekk mer enn løs rust og lakk. Uansett, tok nesten til det var bart metall, vasket godt med isopropanol og la på Brunox. Har latt det stå i to dager. Overflaten virket litt mykere enn jeg ønsket, men den hadde nå fått stå i dobbelt så lang tid som den skulle. Kjøpte en grunning på Mekonomen som de anbefalte å bruke oppå Brunox. Hagmans Rustgrunning eller noe slikt.

La ett lag med denne i dag, og det krakilerte som bare faen. Når jeg deretter prøvde å være litt mer hardhendt med Brunoxen, så viser det seg at denne oppfører seg nesten som bare et halvstørknet lim, og jeg kan se for meg at det er et helvete å prøve å få bort igjen. Mulig at den ikke har herdet skikkelig, så bare satte på en 2000W varmeovn på den, så får jeg se om det blir hardere etterhvert. Quick-slipegrunningen krakilerte ikke rett på Brunoxen (prøvde på et lite område), men fordi Brunoxen har konsistensen den har, så kan det gnis av...

Remediene mine:

post-50769-0-71835200-1380561354_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser ut til at det gikk bra med Brunoxen allikevel. Bare la på lag etter lag med slipegrunning, og pusset forsiktig av. Kom nedi med neglen en gang, og laget en flerre... Har nå hatt på lakk og klarlakk, og det virket iallfall hardt nå. Kan iallfall ikke lenger lage fingermerker i materialet ved å trykke litt hardt. ;)

Klarlakken nektet å bli skikkelig blank, og ville heller legge seg i små dråper slik at overflaten så mer halvmatt ut. Testet klarlakken på en metalltønne (bare rett oppå dritt og møkk), og der ble den klar og fin med en gang... Tenker at det bør ordne seg om jeg rubber og polerer, men det er ikke helt krise. Håper at jeg rekker å gjøre det før rusten kommer tilbake da... ;)

Oppdaget underveis at skjermen har vært omlakkert før, men det var godt skjult.

Grunningen var ikke så bra på Brunoxen som de sa på Mekonomen...

post-50769-0-81557400-1380738982_thumb.jpg

Men Quick Slipegrunning fungerte mye bedre.

post-50769-0-37597100-1380738987_thumb.jpg

post-50769-0-60568900-1380738992_thumb.jpg

post-50769-0-77129200-1380738997_thumb.jpg

Helt ok:

post-50769-0-23767600-1380739002_thumb.jpg

Klarlakken la seg ikke så fint:

post-50769-0-16588300-1380739007_thumb.jpg

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...