Gå til innhold

Tittelen baron Adeler tilbake i Norge


treholt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorvidt baroniet Adeler kan arves i matrinlineær rekkefølge (arves gjennom mødre) kommer an på patentet baroniet ble opprettet under. Det er ikke gitt at den som arver jordisk gods kan arve titel. I tillegg skal det nevnes at Adeler er en dansk titel. Det kan derfor ikke sies at titelen er "tilbake" i Norge - den har aldri vært norsk.

Lenke til kommentar

Men Cort Adeler var norsk, og fikk tittelen i Danmark-Norge.

 

Dermed er det en norsk tittel, vil jeg si.

 

Og min mormor, arvet den siste baron Adeler.

 

Og moren min fikk arven, som hun satte inn i Labohuset, i Larvik.

 

Og jeg er eldste sønn.

 

Så da blir jeg baron Adeler, vil jeg si.

Endret av treholt
Lenke til kommentar

Adelskapet ble ikke avviklet ved adelsloven av 1821 - kun adelens privilegier.

 

At Cort Adeler var norsk sjømann gjør ikke titelen hans norsk på noen måte. At din mor arvet eiendommene til den siste baron Adeler gjør ikke at hun arvet titelen eller på noen måte kunne videreformidle titelen. TS må lese mer om agnatiske og kognatiske arveklasser - det er meget usannsynlig at baroniet Adeler ble opprettet med en slik arvefølge at hans mormor kan ha arvet baroniet og viderebrakt det.

Lenke til kommentar

Av interesse er kanskje Justisdepartementets brev 2. november 1898. Sitert:

 

 

 

Skrivelse fra Justitsdepartementet til et Medlem af de tidligere adelige Familier, der havde anholdt om Departementets Udtalelse angaaende hvorvidt Loven af 1ste August 1821 antoges at have berøvet ham, som født efter samme Lovs Bekjendtgjørelse, Retten til at føre Titelen "Baron". I Anledning heraf meddeler Departementet, at det antager, at Bestemmelsen i den nævnte Lovs § 6 sidste Punktum om Ophør af "alt arveligt Adelskab" her i Riget medfører, at Medlemmer af de tidligere adelige Familier, som er fødte efter Lovens Bekjendtgjørelse og er norske Undersaatter, ikke har Ret til at bruge adelig Titel, uden at det i denne Henseende kan komme i Betragtning, at Familien tillige har været i Besiddelse af et til saadan Titels Førelse berettigende Adelskab i et andet Land, hvor Adelskab fremdeles bestaar.

 

En dansk titel kan man derfor fint arve, og bruke - men norsk adelstitel som privilegium opphørte å eksistere da eldste lovligfødte arving som var i live i 1821 døde.

 

Dette er selvsagt ikke til hinder for å kalle seg baron - tysk gammeladel tar inn "Freiherr", "von"/"zu"/"von und zu", osv. i navnene sine til tross for at Tyskland har avskaffet adelskapet - men noen offisiell norsk anerkjennelse av titelen kommer ikke på tale.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg arvet min mormor, og hun arvet den siste baron Adeler, som var gift med hennes tremenning.

 

Og da mener jeg, at jeg er den nye baron Adeler.

 

Jeg har skrevet til kongehuset, om dette, men de har ikke svart.

 

Du forutsetter vel en del her..?

 

1. At barontittelen kan arves (jf. krikkerts innlegg).

2. At barontittelen kan arves av ektefelle (dvs. av din mormors tremenning, som slik jeg forstår det var gift med baronen).

3. At barontittelen kan arves matrilineært (jf. øvrige innlegg).

Lenke til kommentar

Jeg mener forsåvidt det er et OK valg å leve som i tida rundt reformasjonen. Dersom man ønsker det, kan man ha tjenere og kjøre rundt i hest og vogn. Men i dagens sosialdemokratiske Norge vil du nok innta rollen som narr, dersom du overalt kaller deg for baron.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Hva-skal-barnet-hete-Appelskild-eller-Silfverknapp-6702858.html#.UmKO6lP84Wk

 

Hilsen Knorrenhof Kronfalk Sadelschiöld!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...