Thoto79 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hei. Jeg har en ny pc med Win 8 som jeg skal koble sammen med en eldre pc som kjører Win 7, trenger jeg en krysset nettverkskabel til dette? evnt hvordan kan jeg finne ut om jeg trenger det? Takker for svar Lenke til kommentar
dbass Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvordan skal du koble dem sammen? Hva er bruksformålet?Nei, du trenger ikke krysset nettverkskabel nå for tiden. Som regel har alle nettverkskort mulighet for å krysse porten sin. Dette gjør den automatisk. Men dem må stå på samme IP-range. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Hvordan skal du koble dem sammen? Hva er bruksformålet? Nei, du trenger ikke krysset nettverkskabel nå for tiden. Som regel har alle nettverkskort mulighet for å krysse porten sin. Dette gjør den automatisk. Men dem må stå på samme IP-range. Ok takk. Bruksformålet er gaming og mini LAN De står i samme rom så da er det vel enklere/bedre med kabel enn trådløst? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg tror det kan bli mye problemer med spillene som skal velge nettverkskort. Som regel må du da bytte om rekkefølgen til at eth0 er førstevalg. Dere har ikke mulighet til å trekke kabler til routeren, evt ha en switch i rommet som har en kabel til routeren, så kan maskinene koble seg på? Ja, trådløst er anbefalt å unngå, da det er generelt høyere ping via WiFi. Ellers er det bare å prøve og se om dere får det til eller ikke. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det greieste er jo bare å bruke en router. Koble begge maskinene til med kabel, så får du samme hastighet som med direkte kabel. Du vil også få nettverk for mobil og annet utstyr du har. Asus har mange bra routere, f.eks Asus RT-N56U til 600kr. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 OK, da får jeg vel ordne meg en ruter. Takker for svar! Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Hvis du ikke skal på nett når du holder på, så holder det lenge med en switch... Trenger ikke router hvis det bare er snakk om linke de to maskinene sammen uten nettilgang... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Skal han bare koble de to sammen, så trenger han strengt tatt bare en helt ordinær nettverkskabel. Men skal man ha nettverk hjemme, så er det jo greit å bruke en router. Men det er litt vanskelig å sette seg inn i trådstarters behov her. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 He ja nettopp... Sier ikke noe om det kun er direkte link mellom 2 maskiner eller om de også skal på nett... Og ja da, kan selvfølgelig bare bruke kabel i mellom maskinene Men siden du nevnte router, så tenkte jeg at en switch er bedre å bruke enn en router, hvis det kun er link mellom maskinene som er kravet.... 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Ja, ser jeg var litt uklar på dette med nett eller ikke, i utgangspunktet tenkte jeg kun på koblingen mellom disse to PC`ene lokalt uten å være på nett men ved nærmere ettertanke så hadde det nok vært greit med mulighet til å gå online. Så om jeg har forstått dette riktig nå, om jeg ikke trenger å være på nett så er det bare å koble dem sammen med en nettverkskabel (evnt en krysset nettverkskabel for å være sikker). Og om jeg vil koble dem sammen og samtidig være på nett så vil dette fungere om jeg kobler begge PC`ene med hver sine vanlige ethernet kabler via en ruter/modem? (har ett vanlig modem ifra Get med flere ethernet utganger). Beklager på forhånd for potensielt dumme spørsmål men har aldri verken hatt trådløst nett eller to PC`er før.. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Ja det er helt korrekt! Igjen, bare for å nevne det en gang til, så kan du også bruke en switch og koble dem til den, men det er strengt tatt ikke nødvendig så lenge det funker med kabel i mellom PC'ene... Men husk at du må sette opp IP adresser og gateway manuelt på maskinene da... Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Ja det er helt korrekt! Igjen, bare for å nevne det en gang til, så kan du også bruke en switch og koble dem til den, men det er strengt tatt ikke nødvendig så lenge det funker med kabel i mellom PC'ene... Men husk at du må sette opp IP adresser og gateway manuelt på maskinene da... Takk igjen! Da tenker jeg at jeg skal klare å sette det opp med litt hjelp av google/youtube, hvis ikke får jeg heller mase litt mer her Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Takk igjen! Da tenker jeg at jeg skal klare å sette det opp med litt hjelp av google/youtube, hvis ikke får jeg heller mase litt mer her Hvis du går for direkte tilkobling med kabel, og det bare er en midlertidig greie, kan det være verd å prøve uten å konfigurere noe først. Hvis man lar windows-maskiner stå i noen minutter og de ikke får tildelt noen IP-adresse så velger de en automatisk. I noen spill kan du da finne den andre PCen automatisk. Som dbas sa, kan hende at du må tvinge den til å bruke riktig nettverkskort ved å skru av andre evt. nettverkskort, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå