Gå til innhold

Men without faces!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, SveinMM.

Det er mange oppfatninger om bildemanipulering, og jeg er nok relativt konservativ på det området !

Jeg synes det er naturlig å fjerne reflekser, lysne hjørnene i bildet på grunn av vignettering, rette opp fargebrytningsfeil som skyldes ikke-optimal optikk samt fjerne digital støy, - kort sagt rette opp / fjerne feil / artefakter som ikke er reelt til stede i motivet.

Det er sikkert en grunn til at mennenes ansikter er fjernet, men for meg mister bildet den verdien som består i å ha foreviget noe man har sett, og som man har ønske om å huske !

Jeg understreker at dette er min personlige oppfatning, og jeg vil ikke hevde at den representerer "den eneste sanne tro" !

Det har for øvrig vært en sann fornøyelse å se dine flotte bilder fra fjellet samt lese de ledsagende kommentarene ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Hei, SveinMM.

Det er mange oppfatninger om bildemanipulering, og jeg er nok relativt konservativ på det området !

Jeg synes det er naturlig å fjerne reflekser, lysne hjørnene i bildet på grunn av vignettering, rette opp fargebrytningsfeil som skyldes ikke-optimal optikk samt fjerne digital støy, - kort sagt rette opp / fjerne feil / artefakter som ikke er reelt til stede i motivet.

Det er sikkert en grunn til at mennenes ansikter er fjernet, men for meg mister bildet den verdien som består i å ha foreviget noe man har sett, og som man har ønske om å huske !

Jeg understreker at dette er min personlige oppfatning, og jeg vil ikke hevde at den representerer "den eneste sanne tro" !

Det har for øvrig vært en sann fornøyelse å se dine flotte bilder fra fjellet samt lese de ledsagende kommentarene ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Takker, Albert! :)

Setter pris på alle tilbakemeldinger, jeg! Forventer ikke at alle synes like bra om alt. F.eks. disse bildene med bruk av kameraets art-filter er det delte meninger om. Jeg bruker disse bildene uten noe særlig etterarbeid. Støy osv. følger med på kjøpet her. Av en eller annen grunn så plager ikke støyen meg noe nevneverdig i slike bilder. Det er noe med "uttrykket" som facinerer meg. Artig å prøve slikt som egentlig ligger utenfor "komfortsonen" også innenfor fotografi. For det meste kommer jeg nok til å holde meg til "ikke manipulerte" bilder, men av og til vil det nok komme bidrag med slike eksperimenter også....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...