Gå til innhold

Noen som vet noe om gullfisker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

200 liter akvarium er minimum til gullfisker. Du må ha et skikkelig filter, og det er nok greit å ha minst et par stykker sammen. De er egentlig ganske sosiale, og kan bli 40 cm lange, så god plass og artsfrender er viktig.

40 cm lange?! Trodde gullfisker bare var sånn 10 cm.. Tror kanskje jeg må se etter en annen type fisk da.. Haha.. Men gullfisker er jo så søte :(

Lenke til kommentar

Gullfisker pleier ikke å bli større enn rundt 10cm, fordi de av mange blir holdt i tortursmå akvarier, og tilogmed boller! Dermed dør de fort, selvom de egentlig kan leve i 20-30 år.

 

Hvis du kjøper et akvarium på rundt 20-30 liter kan du f.eks ha kirsebærreker og en liten stim med galaxyrasbora. Fin kombinasjon med artige dyr. Uansett hva du skal ha i et akvarium MÅ du ha et skikkelig filter, og gjøre grundig research på forhånd. Det er veldig mange som driver med fisketortur fordi de ikke vet bedre, og dyrebutikker kan man absolutt ikke stole på.

 

Ta gjerne en titt på http://akvaforum.no/ . Der får du masse info, og det er et ganske aktivt forum der. :)

Lenke til kommentar

Gullfisker pleier ikke å bli større enn rundt 10cm, fordi de av mange blir holdt i tortursmå akvarier, og tilogmed boller! Dermed dør de fort, selvom de egentlig kan leve i 20-30 år.

 

Hvis du kjøper et akvarium på rundt 20-30 liter kan du f.eks ha kirsebærreker og en liten stim med galaxyrasbora. Fin kombinasjon med artige dyr. Uansett hva du skal ha i et akvarium MÅ du ha et skikkelig filter, og gjøre grundig research på forhånd. Det er veldig mange som driver med fisketortur fordi de ikke vet bedre, og dyrebutikker kan man absolutt ikke stole på.

 

Ta gjerne en titt på http://akvaforum.no/ . Der får du masse info, og det er et ganske aktivt forum der. :)

Ah, takk for tips! Det hørtes jo spennende ut, kanskje jeg skal lese litt mer om de nevnte skapningene :) Vil absolutt ikke drive med noe fiskemishandling..! :) Takk for svar.

Lenke til kommentar

200 liter akvarium er minimum til gullfisker. Du må ha et skikkelig filter, og det er nok greit å ha minst et par stykker sammen. De er egentlig ganske sosiale, og kan bli 40 cm lange, så god plass og artsfrender er viktig.

 

hæææ? Hadde nå søren meg gullfisker i en pitteliten glassbolle når jeg var liten, så det der må være en annen art eller noe.

 

Men TS, bare pass på maten, de spiser så lenge de får mat, og spiser seg meget gjerne ihjel også. Det gjorde mine! Whoey!

Lenke til kommentar

 

hæææ? Hadde nå søren meg gullfisker i en pitteliten glassbolle når jeg var liten, så det der må være en annen art eller noe.

 

Men TS, bare pass på maten, de spiser så lenge de får mat, og spiser seg meget gjerne ihjel også. Det gjorde mine! Whoey!

Nei, det er samme art. Gullfisk i bolle er vel en av de mest populære formene for dyremishandling. De er jo små når de er unge, og så dør de ganske fort i bollen. Da sier det jo seg selv at de ikke rekker å vokse seg store.

 

Det eneste en gullfiskbolle bør brukes til er potetgull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er samme art. Gullfisk i bolle er vel en av de mest populære formene for dyremishandling. De er jo små når de er unge, og så dør de ganske fort i bollen. Da sier det jo seg selv at de ikke rekker å vokse seg store.

 

Det eneste en gullfiskbolle bør brukes til er potetgull.

 

Nå hadde vi de en god stund, men med flere barn i hus, og alle vil mate de så spiste de seg ihjel ;)

 

TS, Stikk på en dyrebutikk å spør, enkelt og greit :D

Lenke til kommentar

 

Nå hadde vi de en god stund, men med flere barn i hus, og alle vil mate de så spiste de seg ihjel ;)

 

TS, Stikk på en dyrebutikk å spør, enkelt og greit :D

Nettopp. Dyremishandling, med andre ord.

 

På de aller fleste dyrebutikker feilinformerer de, da de er mest opptatt av å selge samtidig som de er ignorante og/eller driter i dyrevelferd. "Det er jo bare fisk" er jo en nokså vanlig holdning. Spør heller på akvaforum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Dyremishandling, med andre ord.

 

På de aller fleste dyrebutikker feilinformerer de, da de er mest opptatt av å selge samtidig som de er ignorante og/eller driter i dyrevelferd. "Det er jo bare fisk" er jo en nokså vanlig holdning. Spør heller på akvaforum.

 

Tror nok ikke de led noen stor nød de gullfiskene, men skjønner at noen av dere dyreforkjempere tar den helt ut, greit det, noen må jo beskytte gullfiskene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er vel noe med at selv om fisken slutter å vokse pga plassmangel og vantrivsel så fortsetter øyne og indre organer å vokse. Dette pleier å ta livet av dem etter noen år.
Uansett er det mye lettere å holde vannkvalitet og bakterieflora på topp i ett akvarium med filter og planter en i en kald gullfiskbolle.

Personlig mener jeg at gullfisk ikke hører hjemme hverken i bolle eller akvarium. Gullfisk hører hjemme i en dam. :)

 

RTXL007-600x408.jpg

 

 

 

578990CF-93BC-6752-BE46EA0113C6286B-1914

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...