Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Kretsteknikk. Finn strømmen over motstanden

Anbefalte innlegg

Jeg skal finne i0 (strømmen over 70 ohms motstanden)og brukte den metoden hvor man ser på så små sløyfer som mulig. Jeg har tre her.

Jeg prøvde først å løse ligningen på kalkulatoren uten å sette inn i2=4A, og jeg fikk et fornuftig tall for i0, men ikke tallet jeg ville ha. ( Jeg vil ha 2 A fordi fasiten sier det). Og så prøvde jeg å løse ligningen ved å sette inn verdien for i2. Men jeg får ikke helt det svaret jeg vil ha der heller. Jeg fikk at i0 var 13,4-9,3 = 4,1 som er feil. Hvorfor fungerer ikke min metode, og hva skal jeg gjøre i stedet?

Kretsen:

post-217173-0-49058900-1380120513_thumb.png

post-217173-0-71132400-1380120071_thumb.jpg

post-217173-0-15218500-1380120073_thumb.jpg

Jo, jeg skriver pent.

Edit:i0 er 13,2-9,3 = 3,9. På I1 er det -5i2 ikke 10. Fortsatt feil.

Edit2: Bare rot på meg, denne metoden fører frem likevel. Men jeg brukte en metode hvor man ikke trenkte å bruke opplysningen om i2= 4A. Hvordan skulle jeg gått fram for å løse kresten uten denne opplysingen?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Begynn med opplysningene du allerede har.

Du har 4A gjennom 25ohms motstand som tilsvarer 100V spenningsfall over den. Du vet så at summen av spenninger rundt sløyfen skal være 0, slik at spenningen over 8ohms motstanden er nødt til å være 80V

180V - 100V = 80V

Du finner da fort ut at 80V og 8ohm tilsvarer 10A. Siden vi får 4A fra 25 ohms motstanden så blir vi nødt til å få 6A fra 10ohms motstanden. Hvis det så går 6A gjennom 10 ohms motstanden så vil du ha 60V spenningsfall over den.

Du summerer så spenningsfallet over 60ohms motstanden og 8ohms motstanden og ser at det totale spenningsfallet over dem vil være samme spenningsfall som over 70ohms motstanden.

Du har da at 80V + 60V tilsvarer 140V, som igjen vil gjenspeile at du har 2A strøm gjennom 70ohms motstanden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei,

Begynn med opplysningene du allerede har.

Du har 4A gjennom 25ohms motstand som tilsvarer 100V spenningsfall over den. Du vet så at summen av spenninger rundt sløyfen skal være 0, slik at spenningen over 8ohms motstanden er nødt til å være 80V

Hvorfor spenningen akkurat over 8ohms motstanden? Blir ikke spenningen fordelt over 5 ohm og 10 ohm og 70 ohms motstanden også?

Du summerer så spenningsfallet over 60ohms motstanden og 8ohms motstanden og ser at det totale spenningsfallet over dem vil være samme spenningsfall som over 70ohms motstanden.

Du har da at 80V + 60V tilsvarer 140V, som igjen vil gjenspeile at du har 2A strøm gjennom 70ohms motstanden.

Hvilken er 60ohm motstanden, og hvorfor vil det totale spenningsfallet over dem være det samme spenningsfallet som over 70 ohms motstanden? Kan jeg legge sammen slik, og ignorere at det går en sløyfe over her også?

Lenke til kommentar

Hvorfor spenningen akkurat over 8ohms motstanden? Blir ikke spenningen fordelt over 5 ohm og 10 ohm og 70 ohms motstanden også?

Hvilken er 60ohm motstanden, og hvorfor vil det totale spenningsfallet over dem være det samme spenningsfallet som over 70 ohms motstanden? Kan jeg legge sammen slik, og ignorere at det går en sløyfe over her også?

Hvis du kikker på Kirchoffs 2 lov (KVL), også kalt Kirchoffs spennings lov, så ser du at summen av spenninger i en lukket sløyfe er null. Det er et utrolig nyttig verktøy. Grunnen til at jeg valgte 8ohm motstanden var siden jeg kjente til hvilken strøm og spenning som lå over 25ohms motstanden. Siden jeg også kjenner til KVL, så viste jeg så at spenningsforsyning, 25ohms og 8 ohms motstanden utgjorde en lukket sløyfe. Dermed trengte jeg bare å trekke fra spenningsfallet over 25ohms motstanden fra den totalte spenningen fra forsyningen, for å finne spenningen over 8ohms mostanden.

Det du bør gjøre når du får en slik oppgave er å først se hvor du tenker deg at strømmene vil gå i kretsen. Dette blir selvfølgelig vanskeligere med kompliserte kretser, men her blir det mulig.

For å ta KVL enda tydeligere så definerer vi navn til spenningsfallet over motstandene (tegn gjerne opp og sett disse navnene på dem):

25ohm = VR1, 5ohm = VR2, 10ohm = VR3, 70ohm = VR4, 8ohm = VR5, Spenningsforsyning V1

Vi ser umiddelbart at vi har hvert fall 4 sløyfer som utgangspunkt.

V1 - VR1 - VR5 = 0

VR4 - VR3 - VR5 = 0

V1 - VR2 - VR4 = 0

VR1 - VR2 - VR3 = 0

Klarer du å finne den 5 lukkede sløyfen?

Jeg blandet 60V og 60ohm motstanden i teksten jeg skrev, og mente selvfølgelig 10ohms motstanden. Du kan ikke legge dem sammen siden du har en grenkobling mellom 10ohm og 8ohm motstanden - men du kan se på dem som en lukket sløyfe og summen av spenninger i den lukkede sløyfen må være null. Derfor blir spenningen over 70ohm motstanden like spenningene over 10ohm og 8ohm motstandene.

Håper dette gav litt oppklaring og ikke nøl med å spør om det er noe uklart

Endret av Salt_Skin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...