Fanden på veggen Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Multicom er etter min erfaring de som tilbyr mest datakraft pr krone og derfor har jeg faktisk handlet alle pc-ene mine der. Men... I slutten av november 2011 kjøpte jeg en ferdigmodell som man kunne velge ram, prosessor osv på. Maskinen ble vel på snaut 9000 kr uten skjerm og annet, og jeg var bombesikker på at det ikke fantes bedre maskin til samme pris; etter å ha saumfart nettet da selvfølgelig. Gleder meg som et barn i ei uke før den kom i posten. Jeg koblet opp maskinen og gjorde meg klar for det magiske øyeblikket når man skrur på for første gang. "KKKRRRKRKRKRKRKRRRDRR" lød det fra maskinen. Blå skjerm ved oppstart. Jeg åpnet kabinettet og så at harddisken lå vridd ut av harddiskbrønnen, og presset skjermkortet nedover så hardt at det faktisk ble bøyd. Jeg tenkte at dersom en full gorilla skulle satt sammen en pc - var dette resultatet. Harddisken var bare skrudd fast med én skrue, på venstre side. Resten av harddisken ble holdt oppe av det myke metallet kabinettet bestod av. På utsiden av kabinettet var det en del bulker bak hvor strømforsyningen er. Bulkene så ut til å tilsvare et kraftlig spark, eller et fall i gulvet. Jeg kikket etter skader på esken maskinen kom i og så at dette absolutt ikke kunne ha skjedd i posten. Maskinen lå godt polstret med isoporklosser rundt alle hjørner.Med andre ord var det en tulling hos Multicom som mista pc-en min i gulvet før den ble pakket, og sendte den usjekka i posten? Såååååå jeg klagde til Multicom og fikk den sendt på reparasjon. Ved dette tidspunkt hadde jeg undersøkt maskinen og listet opp følgende feil, slik at de skulle slippe å lete: - Bulkete kabinett - Ødelagt HDD - Bøyd skjermkort Jeg fikk maskinen tilbake med ny HDD. I eposten hvor de hadde avsluttet saken min, var konklusjonen "Defekt HDD, skiftet". Really? - tenkte jeg og ventet i noen dager mens maskinen ble postet til meg. Da maskinen kom, lå noe og skranglet inni. Dette kunne jeg høre allerede på postkontoret. Magesyren kokte av irritasjon bare ved tanken på hva det kunne være. Jeg kom hjem, åpnet maskinen og så at en RAM-brikke lå løst i bunnen av kabinettet. Så kun HDD var byttet ut - og fortsatt bare festet med 1 skrue, og var ganske enkelt bare stappet inn i den forvridde HDD-brønnen. Multicom syntes tydeligvis at det var greit å selge bulkete pc-er med skjeve og bøyde deler - bare den fungerer. Jeg har ikke ord for hvor frustrert og irritert jeg var på dette tidspunkt da bare tanken på inkompetansen jeg hadde blitt utsatt for var for mye form meg. Jeg undersøkte maskinen bit for bit. Merk at dette kabinettet var veldig lite og vanskelig å få oversikt i. Her fant jeg ut at "clipsen" som holdt den ene RAM-brikken på plass var ødelagt, og RAMbrikka hadde derfor falt ut under frakt. Dette var tydeligvis heller ikke viktig for Multicom. Jeg sendte de maskinen en gang til og fikk den tilbake med nytt hovedkort - selv om jeg hadde spesifisert at kabinett og skjermkort også måtte byttes. Fikk mast dem til å sende meg nytt kabinett, og etter hvert nytt skjermkort. Dette var det verste tilfellet av akutt inkompetanse jeg noensinne har vært utsatt for - og man skulle tro at jeg hadde lært leksa mi her. Men nei.. I slutten av Juni kjøpte jeg en laptop av typen 17-tommers Kunshan. Kraftige saker, og nok en gang følte jeg at jeg hadde gjort et godt kjøp med tanke på kraft per krone. Forrige lørdag satt jeg og jobbet på maskinen og skulle pakke den i veska. Da jeg løftet den opp hørte jeg at noe skranglet løst inni. Jeg tok av batteriet og ut fra et lite hull, falt en skrue. Skruen har en slags blå plast på gjengene, noe som er typisk for en intel-SSD. Jeg holdt på å eksplodere av frustrasjon og tenkte "Ikke igjen!". Denne gangen skulle jeg ikke finne meg i noe som helst og jeg fylte ut returskjema og krevde pengene tilbake. Etter et par dager fikk jeg dette som svar: "Dersom produktet ikke er defekt har vi ingen mulighet å ta varen i retur for reparasjon." "You're killing meg!", tenkte jeg da jeg leste det. Jeg syns det var dårlig gjort å nekte meg dette etter alt pisset jeg har måttet tåle fra dem og svarte med at de iallefall i samme mail som de avslo returen, burde ha tilbudt seg å FIKSE maskinen når den rakner i sømmene før jeg har hatt maskinen i 2 måneder... Sist jeg kjøpte pc valgte jeg ikke å gjøre en stor greie på nettet, som å skrive anmeldelse og gi dårlig karakteretc, men denne gangen føler jeg at alt må på bordet. De får ikke gjøre slikt uten at noen får høre om det. Vi får se hvordan de svarer. Er det noen andre som har opplevd lignende? Jeg lurer på om de fortsatt har ansatt gorillaen Vet iallefall hvor jeg ikke skal kjøpe noe mer. 2 Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Og man lurer på hvorfor man foretrekker kinesisk arbeidskraft... Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Tviler på det sterkeste at Multicom bruker gorillaer til PC-montering. Det ville ikke bare vært ulovlig, men også vanskelig å administrere, gi mye høyere feilprosent, og klart være direkte ulønnsomt. Jeg tror heller at de hadde festet harddisken for dårlig, som da ga flere følgefeil når den løsnet. Som forbruker ville jeg derfor satt pris på det om du gav klar beskjed om at det ikke var greit at harddisken var festet med bare en skrue. Forøvrig har jeg også noe lunkne erfaringer med Multicom fra gammelt av, men å få meg til å tro at de har funnet en forretningsmodell hvor det er lønnsomt å benytte gorillaer, klarer du ikke. 3 Lenke til kommentar
Fanden på veggen Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Vel det VILLE vært rart om de faktisk hadde en gorillaflokk til å montere maskiner. Men om det faktisk er mennesker som har satt sammen maskinen på en så dårlig måte finnes det ingen unskyldning. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Er en grunn til at man bygger PC-er selv Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg er faktisk kommet dithen at jeg er gått lei av å bygge PC'er selv, og heller vil tilbringe tiden på å bruke den, eller være sammen med familien. Ikke minst etter jeg brukte tre forsøk og masse ekstra kroner der hovedfokus var å få en så stillegående maskin som mulig med luftkjøling, for så å bli ydmyket av en Fijitsu-Siemens til tre og et halvt tusen på jobb som bråkte mindre. Men det blir jo best når man gjør det selv. I alle fall er det en stor fordel å velge delene fritt selv. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hørtes rart ut. Lav støy betyr som regel lav ytelse. Har selv en gammel fujitsu faktisk som står og surrer på tredje året 24/7. Tror det er en P4 3.2 elns. Veldig stabil og stille maskin, en eneste vifte i den. Skal nå være mulig å lage en stillegående maskin uten å blakke seg helt, forutsatt gode valg av kjølere og vifter. Høy ytelse og svært stille, da må man vel over på vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå