genesis Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Ikke i det hele tatt for å være kritisk...Fingeravtrykk er ikke god sikkerhet - og Apple var ikke først ute med dette på mobiltelefoner.Integrert Twitter og Facebook er minus for min del - det er bakdøren også.Automatisk gratis SMS når mottaker også har iPhone (iMessage) - Ved tilgang på WiFi/3G, og det er flere som har opplevd at meldingen ikke sendes pga. mottaker ikke har internett. Når det funker som det skal er det bra - men det finnes vel tilsvarende på andre plattformer?Tyverisikring med sporing - skal alle telefoner som har dette få pluss for dette? Det blir mange pluss i margen. Eller gir det bare pluss når telefonen er overprisen og man går personlig konkurs ved å miste den?Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB). Seriøst? Det er så fantastisk at man kan betale mer og få mer? Vis meg en toppmodell som du ikke kan få tak i med mye lagrinsplass eller ekspandere med minnekort.God tilgang til nyttige og underholdende applikasjoner. Dette er vel en selvfølge - og plattformer som ikke tilbyr det får vel trekk?Mindre skjerm enn konkurrentene. Seriøst? Bigger is always better? Endret 10. januar 2014 av Zeph 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Litt mystisk at den får så godt resultat etter å ha så mange dårlige sider... Lenke til kommentar
xyz01 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Ikke for å være vanskelig, men... Motorola Atrix 4G var i følge wikipedia først med fingeravtrykksleser da den ble sluppet i USA 22. februar 2011. Virker som en kjekk måte å låse opp mobilen på. Skulle gjerne hatt det på flere moderne telefoner. Motorola Atrix hadde ikke integrert det i oppsettet av systemet eller tenkt på hvordan det skulle brukes... Checkpoint feature. Nå som Apple har gjort det på en tydeligvis god måte, kommer det sikkert mange telefoner med dette integrert i tiden fremover. Noen kan også bruke norsk teknologi. 1 Lenke til kommentar
J_Gagarin Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Ingen tvil om at denne er bedre enn alt av Android ettersom den kan leveres i gull. Kansje får jeg byttet min E72 i gull med Russisk tastatur. Når det er sagt, hvis noen i redaksjonen leser dette, så ønsker jeg sterkt at dere gjør noe med den håpløse kommentarmuligheten dere har her. Det er rimelig talentløst at evt. svar kommer som en ny kommentar helt nederst i feltet. Dere burde hatt et sånt system som "Disqus" leverer. Se f.eks. på "Broom.no" Ærlig talt, det fungerer MYE bedre. Lenke til kommentar
Populært innlegg RamGuy Skrevet 25. september 2013 Populært innlegg Del Skrevet 25. september 2013 Så mye hat og frustrasjon på en plass skal du lete lenge etter... Dette er jo en test av et produkt, da skal jo den helhetlige opplevelsen av produktet vurderes, og ikke hvorvidt den leveres med dual, quad eller hexa core CPU, hvorvidt den har 1GiB, 2GiB, 3GiB eller 4GiB RAM osv osv... Enkelte her er så opphengt i spesifikasjoner at det ikke gir noen mening overhode. For det første så har jo gode spesifikasjoner null og niks å si om det ikke gir deg noen bedre opplevelse og bedre ytelse i praksis, eller er det sånn at en telefon med 2.4GHz Hexa-Core automatisk skal få bedre karakter enn en telefon med 1.4GHz Dual-Core selv om det viser seg at sistnevnte gir deg minst like god opplevelse og ytelse i praksis bare fordi de råe dataene på papiret kanskje ser litt bedre ut for et ikke trent øye? Folk her ser jo ut til å kommentere og slenge med leppa rundt ting som er langt utenfor deres egen fatteevne, det så mange som tar seg fullstendig vann over hode når de driver å sammenligner to separate prosessorer, som kjører to forskjellige operativsystemer og tror at ting som antall kjerner og klokkefrekvenser er 100% representativt for ytelsen til enheten i praksis. Anbefaler de fleste å lese Anandtech sin ganske så solide gjennomgang av teamet her, også kan man heller komme tilbake å kommentere rundt SoC og ytelse etter man faktisk setter seg halvveis inn i hvordan verden fungerer. Skal ikke akkurat påberope meg noen ekspertise, men som maskinvareentusiast i en årrekke nå så vet jeg da såpass at du ikke kan ta CPU (eller SoC som det er snakk om i dette tilfellet) #A og sammenlignet med CPU (SoC) #B og tro at det er antallet kjerner og klokkefrekvens som avgjør hvem som gir deg best ytelse når alt kommer til at. Vi hadde Intel Pentium 4 prosessorer tilbake i 2000 som ble levert med klokkefrekvenser på 3.4GHz, skal vi følge logikken til folk i denne tråden så burde jo denne prosessoren fra år 2000 yte bedre enn dagens Intel Haswell ULV prosessorer da de leveres med type 1.4GHz, men alle som er halvveis oppegående innenfor tema vet jo at det overhode ikke er tilfellet og at spesielt klokkefrekvenser er nærmest rakande likegyldig om arkitekturen bak ikke er identisk. Så her presterer altså folk å syte og bære seg over at iPhone 5S ikke leveres med type 1.8GHz Quad-Core, samtidig som CPU (SoC) til iPhone 5S altså viser seg å gjøre mer eller mindre rent bord på alle benchmarks til nå. Dette er jo, som Anandtech understreker en kjempe prestasjon og viser en klar styrke og fordel for Apple når de selv designer og står bak både maskinvare og programvare, at den 1.3GHz Dual-Core SoC yter bedre enn tilsvarende telefoner med 1.8GHz Quad-Core er ingeniørhåndverk fra øverste hylle, og at de klarer å få denne typen ytelse i en såpass liten formfaktor hvor konkurrentene gjerne må ty til 4,7"+ formfaktor for å få til er også kjempe imponerende. Dette er et faktum, om du er aldri så positivt eller negativ til Apple så er dette en bragd i seg selv som ingen andre foreløpig har klart å matche, men likevel så presterer altså folk å klage og syte og si at dette er rævdårlig selv om det faktisk er noe av det beste vi har sett på markedet til nå. Verste av alt er at de fleste som klager på dette også klager på diverse "hjernevaskede Apple fanboys" når det skinner så til de grader igjennom at dette ikke er snakk om å være noen fanboy, dette er snakk om å akseptere de harde fakta og ikke slenge med leppa bare fordi du åpenbart av en eller annen bisarr grunn føler for å hate et selskap som pesten og slenge skitprat på Internett i et desperat håp om å svekke ansikt. Det samme kan vell på mange måter sies om skjermen, folk syter altså på at oppløsningen "er for dårlig", og dette er jo gjerne de samme som sa at "retina" opplegget var temmelig avleggs når det først kom. Men det er nå en ting, det folk tydeligvis ikke klarer å skille her heller er jo spesifikasjoner relativt iforhold til produktet. iPhone 5S leveres altså med en 4,0" 16:9 skjerm med 640x1136 oppløsning, det gir 326 piksler per tomme. Med andre ord oppløsningen er såpass høy i forhold til størrelsen på telefonen at noen høyere oppløsning gir fint lite mening da det vil kun kreve mer strøm, sluke mer ytelse uten noen merkbar gevinst på bildekvalitet. Det jeg mistenker at folk gjør her er at de tenker at dette liksom skal være en lav oppløsning for nå kommer tross alt de fleste andre telefoner med 720P (1280x720) og 1080P (1920x1080) oppløsning, men disse telefonene har jo gjerne 5.0"+ store skjermer som vil si at de trenger såpass høy oppløsning for å få samme skarpe oppløsningen og effekten som Apple har hatt med sine retinaskjermer i en årrekke. Noen telefoner har nå riktignok høyere PPI enn iPhone, blant annet HTC One har jo med 1920x1080 på sine 4.7" hele 469 PPI og det er jo vell og bra men det å forsøke å få skjermen på iPhone 5S til å fremstå som lavoppløst og dårlig er jo latterlig når antallet piksler på er tomme når skjermen tross alt er av mindre størrelse enn samtlige Android toppmodeller faller jo på sin egen urimelighet, hvor skarp en skjerm er måles jo utifra antallet piksler per tomme og ikke hvor mange piksler skjermen har totalt som flere her ser ut til å ha fått for seg. Og ingen ser jo ut til å vurdere skjermen utifra noe som helst annet enn oppløsning, det er nå engang sånn at iPhone 5S fortsetter der iPhone 5 slapp med å være den mobilskjermen på markedet med best kalibrering fra fabrikk, det mest korrekte fargespekteret som er nærmest å fylle SRGB spektret 100% med andre ord det er en bunnsolid skjerm på alle fronter da den ikke leveres med verken over eller undereksponerte farger eller noe som helst. Dette er elementer ved en skjerm og skjermpaneler som de fleste ser ut til å glatt ignorere, her er jo en liten sammenligning av Galaxy S4 og iPhone 5 når det kommer til akkurat dette med fargespekter og kalibrering. Ting har blitt mye bedre på de fleste telefoner, men iPhone 5S kan på ingen måte sies å ha noen dårlig skjerm da den stort sett setter standarden på de fleste områder selv den dag i dag. Når det gjelder Samsung Galaxy S4 så har jo den pentile matrix, det vil vell i all hovedsak si at for hver tredje grønne piksel så er det bare to røde og blå, som vil si at 1080P pentile matrix skjerm så har du jo i realiteten "kun" 441 PPI på det som er grønt, mens alt annet da har 294 PPI så når alt kommer til alt så burde jo egentlig skjermen på en Galaxy S4 oppleves mindre skarp som et resultat av at antallet effektive piksler på skjermen er 294 PPI på alt utenom grønne piksler som er 441 PPI. Likevel så er det jo knapt noen som helst som klager på denne skjermen og samtidig nå mener at iPhone 5S har for lav oppløsning? Forstå det dem som kan. Men når alt kommer til alt så vurderer man jo et produkt utifra brukeropplevelsen og ikke spesifikasjoner, og så lenge iPhone 5S leverer en solid, sømløs pakke med god ytelse og det hele som Amobil vurderer til terningkast 6 for den aktuelle brukergruppen så er jo det hele korrekt. Hvilket spesifikasjoner et produkt har er jo egentlig ganske likegyldig når alt kommer til alt, det er jo en brukers opplevelse og helhetlige inntrykk av telefonen og plattformen som avgjør hvor bra et produkt er, ikke hvorvidt den har 6-kjerner, 4GB RAM osv osv.. 26 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvor nøyaktig bruker du NFC for tida? Apple har kommet med bedre løsninger på problemet, som faktisk er brukbare allerede i dag. Les om igjen. Jeg bruker ikke NFC fordi det er så lite utbredt. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Det er litt søtt at iphone-brukere gir fullstendig beng i androidartikler/anmeldelser mens androidbrukere suger seg fast i iphoneartikler/anmeldelser som fluer på fluepapir. Dere er jaggu skjønne Ett kjent fenomen, og det er nærmest blitt en årlig begivenhet når en ny iPhone omtales på Amobil. Har planlagt dårlig i år, og må derfor følge kommentarfeltet uten popcorn og cola. 7 Lenke til kommentar
xyz01 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Maks terningkast fire. - Koster 5000 - Tokjerners prosessor - Ikke Full-HD - Ikke NFC -/+ Fire tommer - "Full HD" trenger man virkelig ikke på en skjerm av denne størrelsen... PPIen er så høy at ytterligere økning ikke gir mening. Den kan vise full HD eksternt vha. hdmi aller airplay. - "Tokjerners prosessor" er en kritikk som ikke gir mening, all den tid prosessoren er den raskeste på noen mobiltelefon akkurat nå. Uten å være quad core. Det gjør kraften enklere å bruke også, flere cores er vanskelig nok å bruke på en normal datamaskin - og gir per idag liten mening på en mobiltelefon. - NFC er ikke akkurat en hyppig brukt feature. Den har vært i "den kommer sikkert i bruk snart!" modus i flere år. - Skjermstørrelse er en preferanse. Jeg mener at iPhone har den beste størrelsen, og ser det som negativt at Android-telefoner på den størrelsen er lobotomerte (f.eks. galaxy S mini). Android har selvfølgelig, som økosystem, en fordel i at mange størrelser finnes. Men for en enkelt-telefon er det en smakssak. Kjapp oppsummering: - beste ytelsen av noen mobiltelefon i dag. Det er sikkert noe annet om et halvt år, men som alle andre topptelefoner har den nok ytelse. Og en venter vel ikke på en mobil i dag? - godt kamera, bare lumia 1020 ser ut til å være bedre - innovativ ny fingeravtrykkssensor - ios. Hate it, love it - men det har ihvertfall den fordelen at en får oppdateringer i mange år fremover. Det er det ellers utelukkende Nexus som har. - God byggekvalitet - Endelig 4G også i Norge, der 4G oftest bruker andre frekvenser enn de store europeiske markedene. - Øvre prissjikt. En grei 6er 5 Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Kanskje man burde la de helt subjektive vurderingene være i et eget avsnitt. Jeg tenker da mest på design og skjermstørrelse, som ikke er objektivt "feil" eller "dårlig" på noen måte. Personlig sitter jeg f.eks med en 4" telefon nå (Nokia 925), og jeg tar meg av og til i å irritere meg over skjermstørrelsen. Rekker fint over skjermen med tommelen, men for å treffe en knapp eller et spesifikt avsnitt, må som oftest den andre hånden hjelpe til. Kjedelig, syntes jeg. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Det nevnes som negativt at den har midre skjerm enn andre toppmodeller. For mange er akkurat dette positivt, fordi den tar mindre plass i lomma. Dette pluss at den veier en del mindre enn de andre toppmodellene og ikke toppmodeller bør også nevnes som noe positivt. Ikke alle trenger 6 tommer skjerm som veier 200g. Lite nyansert anmeldelse synes jeg. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Les om igjen. Jeg bruker ikke NFC fordi det er så lite utbredt. Nettopp. Det kommer aldri til å bli utbredt. Det krever ny infrastruktur som veldig få er villige til å investere i, når de allerede har strekkodelesere som fungerer utmerket. Til bruk mellom mobiltelefoner er det også ei løsning på et problem som allerede har løsning - WiFi. 1 Lenke til kommentar
xyz01 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Fra testen: Om noen klarer å lure fra deg den firesifrede koden, vil de altså ikke behøve å rappe med seg fingrene dine for å låse opp telefonen. Men det betyr også at det ikke er vanskeligere å komme inn på telefonen nå enn det var før. Det blir bare litt enklere for den som eier fingrene. Du må ikke bruke en firesifret kode. Siden jeg ikke lenger vil behøve å taste den inn hele tiden, ville jeg byttet ut pinkoden med et passord på 5S. Sikkerheten ville dermed gått betraktelig opp, særlig siden ios 7 stopper muligheten for erase om "find my iphone" er på. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Jeg undrer noen ganger om Apple hadde solgt like godt om prisen var lavere. Det er ikke mange tilfeller der man kan bekrefte at høyere pris gir mer salg, men det finnes noen få. Når du kjøper denne telefonen er du på en måte klar over at du betaler blodpris, og det er samtidig helt greit. Apple ser ikke ut til å slite med å få solgt telefoner, så de måtte ha vært rimelig dumme med tanke på businessintelligens ved å senke prisene. Så lenge folk fortsatt går og kjøper er det ikke nødvendig å senke prisene. Tidligere savnet vi en god Office-løsning «rett ut av boksen». Nå er dette løst, ved at du kan laste ned Apples iWork-applikasjoner uten å måtte betale for dem. Dermed får du full tilgang til de høyst potente kontorappene Pages, Numbers og Keynote. Gjelder dette kun 5s? Jeg får ikke lastet de gratis ned med 5ern. Eller er det jeg som gjør no feil`:-P Jeg tror det bare gjelder for de som kjøper nye telefoner. Endret 25. september 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Ang hardware så er iPhone ganske god, i alle fall ytelsesmessig. At den ikke har minnekort er ikke noe direkte minus, men med tanke på hvor sinnsyk forskjell det er mellom 16 gb og toppmodellen er det en faktisk minus. Fingeravtrykkleser vil jeg ikke kommentere før teknologien er moden nok, men fra ett personvernståsted er problemet ganske åpenbart alrede, med mindre Apple "ut av det blå" slipper ut all info om chippen og softwaren... noe som kommer aldri til å skje. Jeg satt lenge på gjerdet ang kjøp av ny mobil, og dette er mine *personlige* grunner til hvorfor jeg ikke kjøpte iPhone: 1) Ingen tilgang til mapper. Dette er helt meningsløst og burde vært en opsjon i iOS å aktivere. 2) Elendig filstøtte. iOS vil nekte deg å laste ned en fil eller åpne vedlegg som den ikke har støtte for, bla.a .mkv, .rar, .zip etc. Dette vil også kreve tilgang til mapper som i punkt 1. 3) Ingen widgets. Dette er direkte irriterende for selv for en slik "slask" som meg så har jeg diverse ting jeg liker å notere i kalenderet... gjerne cloudbasert slik som google... slik at jeg kan se mini-kalenderet på "skrivebordet" på telefonen. WiFi widget, klokke, live wallpaper etc er også kjekt å ha, noe som er ueksisterende på iOS. 4) Ingen "remote management" a-la Samsung Kies. Hvis det er noe Samsung skulle ha skryt for så er det faktisk Kies, iOS har ingenting tilsvarende og iTunes er så handicappet i den sammenhengen at det ikke går an å sammenligne de to. 5) Diverse programmer som er ueksisterende i iOS som TubeMate og masse andre "skumle" som Apples sensur ikke slipper gjennom. I bunn og grunn er iPhone, og vil alltid være en barnevennlig, familie-sikker, idiotsikker handicappet telefon som kunne vært mye mer. Det er ofte snakk om at tablets kan erstatte datamaskiner for de fleste oppgaver....android kommer faktisk meget "close", men så lenge iOS forblir så låst som den er kommer jeg ikke til å kjøpe. 1 Lenke til kommentar
xyz01 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Ingen tvil om at denne er bedre enn alt av Android ettersom den kan leveres i gull. Kansje får jeg byttet min E72 i gull med Russisk tastatur. Når det er sagt, hvis noen i redaksjonen leser dette, så ønsker jeg sterkt at dere gjør noe med den håpløse kommentarmuligheten dere har her. Det er rimelig talentløst at evt. svar kommer som en ny kommentar helt nederst i feltet. Dere burde hatt et sånt system som "Disqus" leverer. Se f.eks. på "Broom.no" Ærlig talt, det fungerer MYE bedre. Fatt mot - Samsung innoverer igjen! Men det finnes jo uansett Android-telefoner som får iPhone til å virke billig. 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Er det noen antatt release date på denne? Har alltid hatt HTC, men vurderer nå en iPhone for første gang. Lenke til kommentar
Serious Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Symbian look a like ! Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 De kunne da ihvertfall fått skjermen opp i 4.5 tommer og prisen ned mot 5000 kr. Men de selger bra uansett så hvem bryr seg om den slags. Lenke til kommentar
J_Gagarin Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Ingen tvil om at denne er bedre enn alt av Android ettersom den kan leveres i gull. Kansje får jeg byttet min E72 i gull med Russisk tastatur. Når det er sagt, hvis noen i redaksjonen leser dette, så ønsker jeg sterkt at dere gjør noe med den håpløse kommentarmuligheten dere har her. Det er rimelig talentløst at evt. svar kommer som en ny kommentar helt nederst i feltet. Dere burde hatt et sånt system som "Disqus" leverer. Se f.eks. på "Broom.no" Ærlig talt, det fungerer MYE bedre. Fatt mot - Samsung innoverer igjen! Men det finnes jo uansett Android-telefoner som får iPhone til å virke billig. Jalla. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Kjøper du iPhone 5S for å ha den heftigste mobiltelefonen på markedet, bør du kanskje orientere deg litt i hva som finnes der ute. iPhone 5S er en kraftpakke, men må se seg slått av vanntette Sony Xperia Z1 på de aller fleste områder. Javeeel? Den fikk en 6er på terningen, til tross for at den ble slått på de aller fleste områder av Sony? En 6er på terningen bør henge høyt, og nåløyet bør være trangt for å få den. Synes denne testen lukter litt svidd.. Jeg er helt nøytral og likegyldig til om det er iPhone eller Android. iPhone 5s er sikkert en knall telefon/dings, som jeg sikkert kommer til å vurdere nå som jeg må ha ny telefon, etter at min Xperia Z fikk litt vann på seg og døde. *edit* Quotinga funker ikke som det skal, så litt av teksten havnet utenfor. Endret 25. september 2013 av Kenneth Solfjeld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg