Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor går dårlig etter overhaling

Tullballj

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre aprilia scooter med innsprøytning. De siste dagene har det kommet en og annen liten dråpe med bensin fra den på golvet i bua. Den har gått helt fint. Etter jeg byttet tennplugg i dag vil den ikke starte. Så tappen på pluggen var bøyd helt ned på elektroden. Kanskje det som er problemet? Satt også den gamle pluggen i og da startet den men motoren var veldig svak og det var så vidt den startet. Når jeg gasset var det nesten ikke respons. Hva kan være galt? Kan pluggen stå skjevt i? Kan det ha nor med bensinen som lekker?

Glemte å si at det er en totakt motot og at pluggen var ute noen timer før jeg fikk satt den inn igjen.

Noen som vet om det kan være en pakning som mangler? Kom til å tenke på at det var jo bare plugg som satt i når jeg skrudde den ut og det ser ikke ut som om det er noen pakning der. Noen som vet om det pleier å være? Forsøkte å søke på nettet men kunne ikke finne det ut eller hvor de eventuelt selger. Er en 03 modell aprilia sr50 ditech lc.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk start på den i dag. Justerte mellomrommet på den nye pluggen slik at det var som i spesifikkasjonene. Fusket kraftig. Satt i original pluggen og da gikk den tilsynelatende normalt, men når jeg dro på litt og slapp gassen så smalt det i eksosen. I oppoverbakken mistet jeg nesten all motorkraften. Når jeg så på den nye pluggen så var den helt nedsotet etter bare et minutts gange.

Lenke til kommentar

Ja, skal være det. Kjøpte den på merkeverkstedet og hadde med den gamle pluggen. Den gamle jeg hadde hadde to elektroder og den nye har 1. De sa at den jeg hadde var uoriginal.

Jeg tenker også at det kan jo være oljen. Har lest at scooteren kan være sensitiv for ulike typer olje og jeg brukte Biltema sin mineralolje da jeg nesten var tom for vanlig syntetisk. Hvordan får jeg oljen ut igjen slik at jeg kan teste med vanlig syntetisk som jeg alltid har brukt?

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt ny plugg slik jeg hadde. Var ikke å få tak i på vanlig måte. Har også pumpet ut den billige oljen og kjøpt skikkelig syntetisk 2-takts olje. Det virker som scooteren går mye bedre nå, men den klarer fortsatt ikke å kjøre opp en moderat bratt bakke uten å miste mye trekkraft. Det smeller også i potten under hard belastning. På flaten går den nå normalt og motoren fusker ikke. Eneste er at den ikke går så fint på tomgang.

Selv om jeg har byttet til skikkelig olje som er tynnere, så er det vel litt olje igjen i systemet. Betyr det at det vil ta en stund før den går normalt hvis det bare var feil olje? Kan det være at jeg må rengjøre pluggen? Hvordan gjør jeg det siste?

Lenke til kommentar

Har byttet olje nå til skikkelig syntetisk 2 takts olje. Merker scooteren går en del bedre nå, men den fusker fortsatt litt spes i oppoverbakker. Spilte inn motorlyden på mobilen når jeg kjørte opp en lang bakke. Legg spes merke til lyden etter 1 minutt og 5 sekunder. Der fusker motoren en del på det bratteste og farten daler fra nesten 60 til 35.

http://www.youtube.com/watch?v=IzmMT775xSw&feature=youtube_gdata

Video av tomgang og rusing. Syns den høres ut som en gammel lastebil på tomgang nå. Når jeg gasser svarer den fint og høres for meg normal ut, men med belastning i oppoverbakke som i lydklippet over fusker den.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...