Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utmattet og lei av utdanningen..

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, håper på litt hjelp her.. :) det har seg sånn at jeg gikk årstudium i et emne i fjor, for å se hvordan det var. Planen etterpå var å gå over til bachelor hvis jeg trivdes. Jeg trivdes, leste pensum og tok eksamner. Det gikk ikke så bra på eksamenene, så i år går jeg privatist og tar de opp igjen.. Så det blir ikke bachelor før neste år, og da kan det hende jeg må ta førsteåret om igjen, siden det er på en annet universitet.. Nå sliter jeg med motivasjonen og synes at hele temaet er gørr kjedelig.

Er det normalt å bli lei av emnet man studerer? Dette er det eneste jeg kan tenke meg å jobbe med, men det er jo så enormt kjedelig å lese alt på nytt og ta opp fag. Jeg tror det vil bli bedre når jeg får lest noe nytt på bachelor, men jeg er også redd for at jeg ikke er interessert nok i temaet til å klare meg gjennom bacheloren..

Er det normalt å få overdose av emnet man studerer og man blir lei? Og kommer det til å bli bedre, eller burde jeg ta dette som et tegn på å finne meg noe annet å studere?

Takker for alle tips og råd jeg kan få.. litt fortvilet her.. :)

Anonymous poster hash: cdd31...41e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre hvorfor du fikk dårlige karakterer hvis du faktisk var interessert i pensumet?

jeg fikk ikke direkte dårlige karakterer, men det krever gode karakterer til bachelorstudiet.. Ville ha A i alle fag, endte opp med to B, en C og en E. Begynte på studiet fra et år med sykdom, så det ble veldig tøft pluss at jeg satte veldig store krav til meg selv. Jeg er selv kjempefornøyd med spesielt B'ene, og hadde det vært opp til meg så hadde jeg ikke følt noe must for å ta det opp. Men bachelor krever egentlig at jeg bør ha A..

Anonymous poster hash: cdd31...41e

Lenke til kommentar

Ok. Så vitnemålet fra videregående gav deg ikke nok poeng til å gå rett på bac?

Det blir vel en oppveiing for deg. Du har jo uansett da valgt å ikke starte på noe nytt denne høsten, så da er du tidligst i gang igjen til neste høst. 3 nye år blir det jo uansett hva som skjer, spørsmålet blir vel da:

- Er du sikker på at du kommer til å klare å møte poenggrensen for Bachelor?

- Er det andre studier som virker mer eller like interessante? Hvis ikke, så burde det vel være en grei pekepinn på om du burde fortsette med det du gjør eller ikke.

Spørs hvor hellig overbevisningen din er om at studiet du går, og arbeidslivet som kommer etter, er det rette for deg. Om den er vanvittig sterk vil du jo risikere, hvis du går en annen retning, å hele tiden tenke at "faen, det er jo egentlig ikke dette jeg vil bli" noe som kan bli veldig destruktivt for motivasjonen.

Med det sagt så synes jeg første året av min bachelor var relativt på det jevne, interessemessig, men i de to siste årene hvor vi startet å sette kunnskapen i system, bygge videre etc. og fordype oss enda mer i stoffet ble det jo vesentlig mye mer interessant.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...