Azidops Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Kjøpte for 1 1/2 tilbake helt nye komponenter til en PC som skulle være stillegående, deriblant en Corsair GS 700W PSU. Jeg synes ikke PCen min er så stille som den burde være og for meg kan det høres ut som det er PSUen som bråker mest. Er det vanlig at PSU bråker og kan dere eventuelt anbefale en PSU som er mer stillegående for meg? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Har god erfaring med Seasonic X-560 GOLD. Men jeg har en PC som bruker relativt lite strøm (i5-3570K, ikke skjermkort), og viften i PSU står da stille ved normal bruk. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Antec High Current Gamer HCG-620M er en rimelig en som skal bråke lite. M-versjonen er modulær og basert på Seasonic M12-II. 560 til 620 Watt holder for de fleste oppsett. Du kan også se på XFX sine PSU-er, de er alle av god kvalitet (Seasonic) og skal støye lite. I tillegg til Seasonic X-560 har man Seasonic X-660 som har litt mer futt. Corsair GS-serien er heller ikke kjent for ypperste kvalitet. Det er vel noe av det dårligste som Corsair har lansert, egentlig laget av CWT. PS! Jeg kjøre ellers et oppsett som bruker omtrent like mye strøm som et av dagens normale oppsett med i5 og GTX 760/770 på en 450 Watt PSU. Det har gått i noen år. Og selvsagt er PSU laget av Seasonic. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Jeg har en Fractal Design Newtron R3, og har prøvd å titte i ny å ne, å har aldri sett viften har snurret i det heletatt.. http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/modul%C3%A6re/fractaldesign-newtonr3smartmodular600w/179062.7279/ Endret 25. september 2013 av Complexity Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg har en Fractal Design Newtron R3, og har prøvd å titte i ny å ne, å har aldri sett viften har snurret i det heletatt.. http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/modul%C3%A6re/fractaldesign-newtonr3smartmodular600w/179062.7279/ Fractal Design sine PSU-er i hovedsak laget av ATNG, og de har litt både og rykte. Noen modeller laget av ATNG kommer bra ut i tester, nesten på Seasonic nivå, andre blant annet Rosewill kommer svært dårlig ut (har nesten Hiper syndrom). En av kritikkene har vært litt blandet bruk av kapasitorer og slurvete lodding. R3 kommer dog bra ut. Personlig ville jeg aldri kjøpt den fordi det er andre i samme størrelse og prisklasse som jeg vet alltid produserer kvalitet. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Her er oversikten over komponenter i maskinen. Jeg har ingen anelse hvordan jeg skal regne ut behovet for PSU. Kan noen hjelpe meg? https://prisguiden.no/liste/131434 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Under 300 Watt på maks er det PSU-en bruker. Om du da ikke har klokket 2500K eller HD 7850-kortet. Anandtech testet til 310 watt fra strømkontakten når de kjøre HD 7850 i sitt testoppsett. De kjører med Core i7-3960X @ 4.3GHz i sitt testoppsett, og alt her brukes en del mer strøm enn på i5 2500K. Dette oppsettet kan kjøres på en hver kvalitetsPSU på 400 watt eller mere. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Takk for svar Hvordan kom du frem til det? Endret 1. oktober 2013 av Azidops Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 I nesten alle tester av CPU-er og skjermkort så måles strømforbruket når maskinen går uten belastning og ved spill/programvare som belaster maks. Da er det bare å finne en test for det skjermkortet man selv har, her AMD Radeon HD 7850, sjekke hvilken annen maskinvare det er testet med og så gjøre noen korreksjoner. Jeg sjekket test på HD 7850 hos Anandtech. For det første måler man alltid strøm fra veggen og da må vi korrigere for effektivitet. PSU-er er oppgitt i hvor mye strøm de gir ut. I dag er effektivitet på 90 % greitt å bruke, så da ganger vi med 0,9. Så finner jeg plattformspesifikke forskjeller eller forskjell mellom den CPU som er brukt i test kontra den bruker har. Testene på HS 7850 er jevnt over med i7 3960X (2011). I idle bruker den ca 15 watt mer og på maks CPU-load bruker den 60 - 70 watt mer enn din CPU. Så sier man 40 - 50 watt i forskjell så er man trygg. Så sjekker jeg avvik i TS sitt oppsett i forhold til testoppsett - her er det en snurredisk, DVD og noen vifter. Snurredisk 7 - 10 watt (noe mer når den spinner opp), DVD ca 5 watt. Vifter 1 - 2 watt. Minneforskjeller har ingen reell betydning. Nå var Anandtech sin CPU overklokket, men andre tester uten overklokket CPU sier også ca 300 - 310 watt. Så da blir regnestykket. Strømbruk på tester: 310 watt Reduksjon pga mer strømsnill CPU og plattform: - 50 watt Strømbruk uten korreksjon for HD etc: 260 watt Korrigering for effektivitet: 260 x 0,9 = 234 watt Pluss for HD, DVD og tre vifter: 20 watt (10 + 5 + 4,5) Sum strømbruk: 254 watt. Så vet jeg at med PSU-er av god kvalitet kan man fint belaste de 60 - 70 % uten noe som helst problem. Dersom vi sier at 254 watt skal være 60 % er dette 423 watt og 254 watt som 70 % er 362 watt. I tillegg så kjører jeg et oppsett som bruker omtrent 45 watt mer enn dette på en 450 watt PSU. Nå er det dog slik i mange nye PSU-er at viftestyringen i PSU-en gjør at vifta nesten ikke beveger seg før PSU-belastes med 50 % eller mer. Så velger man minst 500 - 520 watt så skal man være svært sikker. Og så må man ta hensyn til om man vil kjøpe kraftigere skjermkort, ha SLI eller CF, eller klokke i framtida og eventuelt legge inn den marginen. Vi du f.eks ha et HD 7850 til er målt TDP på HD 7850 ca 110 - 120 watt, ja da legger du det til 254 watt. Håper det var greitt forklart. Personlig har jeg funnet denne metoden langt bedre enn å bruke PSU-kalkulatorer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå