Gå til innhold

Trenger litt hjelp til oppgradering til en redigerings PC

Anbefalte innlegg

Helu!

Så jeg sitter her nå og tenker jeg skal oppgradere massevis i min gamle gamer-PC.

Jeg vil oppgradere mer med tanke på video redigering, og generelt en PC som kan bli god venn med alle nye Adobe produkter.

Kunne virkelig trengt litt hjelp her. Jeg vet ikke helt hva som gjør at en PC blir god til redigering enda.

Jeg ønsker en data som er stille, samt at den skal være liten!

Jeg har derfor bestemt meg på forhånd at jeg ønsker en Bitfenix Prodigy M.

Jeg har funnet en del deler, og vil gjerne høre tilbakemeldingene deres.

Dog, jeg har ikke super stramt budsjett, men håper jeg slipper å gå så veldig mye lengre enn 5000,- lappen. :) (Jeg er åpen for dyrere forslag, så bare komme med det)

Dette tenker jeg å oppgradere til;

Dette beholder jeg fra den gamle PCen;

-GTX 650 ti Boost
-550W PSU
-Windows 8 PRO
-500GB HDD
-4x2GB minnebrikker på 1600Mhz
Er det nok strøm? Er harddisken rask nok? Trenger jeg 16 GB med minne? Er prosessoren god for den slags arbeid?
Setter veldig pris på tilbkaemeldinger!
Takk på forhånd. :)
Endret av Gjengaar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strøm har du nok av, gitt at det er et skikkelig merke. CPU skal klare det meste, selv om den ikke er like rask som i7-serien til den slags arbeider.

Viftestøy kan du få noe av, spesielt på grunn av CPU-vifta. Vurdere å bytte ut den med en skikkelig modell i kobber? Koster 300-500kr, men er man allergisk mot støy er det verdt det.

Harddisk kan aldri bli rask nok.

Jeg ville nok anbefalt å legge en liten tusenlapp eller så i en SSD (700-1000kr). I de fleste tilfeller holder det i massevis med 120GB. Der legger du inn Windows og de hyppigst brukte programmene, så flytter du "My Documents", bilder og alt det andre rasket over på vanlige harddisker. På den måten får du en responsiv og rask pc, uten at det koster horrible summer. Du kan også installere programmer og spill på en vanlig snurredisk.

16GB ram tror jeg kan være i overkant unødvendig. Tipper du skal kunne klare deg rimelig godt med 8GB.

Når du snakker om Adobe-produkter og redigering, tenker du video eller bilder? Videoredigering krever ganske mye datakraft, for ikke å snakke om lagringsplass... Ikke mange timene med video du får på 1TB (hvis du er hamster og sparer på alt i best kvalitet...)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne det, men jeg har allerede en knall god CPU kjøler. :)

Om jeg går for i7 får jeg da bare kortere render tid? Eller er det flere ting jeg vil merke at blir bedre?

Jeg vet ikke om du så det, men harddisken jeg linka til er en slik SSHD disk(en slags hybrid disk, beste fra to verdner).

Men synes du kanskje fortsatt at jeg bør gå for en SSD med alt sentrale og en HDD med alle filmer og bilder på? Jeg kan gå opp til 2 kanskje 3 TB også for enda mer plass. (Er ikke så dyrt).

Jeg går ned til 8GB i minne da. :)

Jeg tenker video redigering for det meste. Med full HD videoer for det meste. Jeg pleier ikke å hamstre så allverdens på videoer.

Takk for inputten :)

Endret av Gjengaar
Lenke til kommentar

Du kan jo lese denne: http://www.dinside.no/921860/seagate-2-tb-desktop-sshd

Konklusjon fra testen:

Rask som lagringsdisk.

tommelNed.png

Faller helt igjennom som systemdisk.

Så jeg anbefaler fortsatt en ren SSD for de viktigste programmene. Når det gjelder ytelsesforskjell mellom i7 og i5 må du nok spørre noen andre, for der er jeg ganske blank. Ytelsesforskjell er det, men om det rettferdiggjør prisforskjellen veit jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...