Klompisify Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Okay, les kåseriet og gi meg litt kritikk. TRENGER DET VELDIG :O Julegrøt Mandelen i grøten er nok ett av høydepunktene i julen, bare tenk deg den følelsen du får når du halv-svelger noe stort og hardt som etterfølges av hosting og harking. Det er jo bare det vi spiser grøten for, bortsett fra de på hjørnet på andre siden av langbordet da. Vi kompiser samles i en gjeng med hvert sitt grøtfat og den ene roper: -Ingen våger å grave i grøten med skjeen, da blir det bank! Såklart, dette ble sett på som juksing. Okai, hvis vi stiller oss selv et spørsmål, hvorfor driver vi enda på med disse snåle mandel aftenen? Butikkhyllene er stappfulle med disse tjukkgrisene uansett som vi så gjerne kunne tenkt oss å vinne, og jeg kan ikke akkurat si at vi nordmenn er noen fattigluser. Det er NOE med den stunden rundt bordet, spenningen og alle de “Sultne” trynene, men ingen vet egentlig hva dette NOE er. For meg i alle fall så er det minst to julegrøter hvert eneste lille år. Én med de sultne familiemedlemmene og en med de “sultne” klassekameratene. Kan dere fatte hva som er vitsen med mandel? Dessverre er det ikke alltid du hoster og harker så mye som du hadde tenkt. Hvem har vel ikke fått gåsehud og illrøde kinn fordi noen roper: -MANDEEELN. Og –DU DELER MED MEG AZZ, skriker en annen dude. Ahhhh… Hva er sjansen liksom? At han, av 403tusenog99 personer, finner den dumme mandelen. Men jaja, hvem trenger vel en hvit, tjukkgris uansett. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Da, ikke når. Halv-svelger, er det et ord i det hele tatt? Okai skrives okei. Dersom istedet for hvis. Disse snåle mandelaftenene. m masse mer. For mye muntlig språk. Ikke skriv kåserier, skriv analyser, ihvertfall dersom du vil ha en 6 på vitnemålet. Hadde jeg rettet dette for en 10endeklassing hadde det blitt 2, kanskje 3 Lenke til kommentar
Klompisify Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Da, ikke når. Halv-svelger, er det et ord i det hele tatt? Okai skrives okei. Dersom istedet for hvis. Disse snåle mandelaftenene. m masse mer. For mye muntlig språk. Ikke skriv kåserier, skriv analyser, ihvertfall dersom du vil ha en 6 på vitnemålet. Hadde jeg rettet dette for en 10endeklassing hadde det blitt 2, kanskje 3 Kuult nei, meeeen, det var beskjed om å skrive kåseri og kåseri er ment for å lese opp muntlig. Det er derfor det er mye muntlig språk her Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Kuult nei, meeeen, det var beskjed om å skrive kåseri og kåseri er ment for å lese opp muntlig. Det er derfor det er mye muntlig språk her Hvorfor ber du om hjelp hvis du mener du gjør det riktig? Kan si meg enig i at dette er alt for muntlig, og generelt dårlig skrevet. Mye "vås", selv til kåseri å være. En annen ting å spørre seg; synes du virkelig dette var morsomt selv? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Kåseri er et kunstverk og et håndverk, de aller fleste (99% av oss) burde holde seg langt borte fra kåseri. Dersom du er tvunget til å skrive det er saken en annen, men det er ikke vits å bruke seg tid på å lære seg kåseri ettersom du aldri er tvunget til å skrive det på eksamen, tentamen eller liknende. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Legg til litt mer humor Lenke til kommentar
SuzanneG Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Hei! Jeg har fått en skoleoppgave som er å skrive et kåseri. Kåseri er noe jeg har null erfaring med, og vi har snakket veldig lite om det på skolen. Aner ikke om jeg har skrevet et kåseri det hele tatt! Og vet heller ikke hvordan jeg skal avslutte. Har skrevet en del nå, men ikke så mye med tanke på rettskriving. Læreren kommer til å passe på tegnsettingen, så om dere ser noe av det; bare rop ut! Jeg går i 10. klasse og kåseriet er på nynorsk. Tusen takk på forhånd! Her er det: Leve livet baklengs Har du nokon gang tenkt over korleis det ville ha vore dersom vi hadde blitt yngre istaden for eldre? Ein skulle starte med å dø, så er du ferdig med det. Etter det ville vi gått over til å vere 90 år gamle med Alzheimers. Forskjellen på det og ein baby? Finst ikkje. Berre sjå på ein nyfødt baby. Full av rynker, eitt skalla hovud, stor mage og med ein munn utan tenner blir det akkurat same. Men fordelane derimot er store. Tenk deg dette: Du vaknar opp på ein gamleheim. Du kjenner deg betre kvar dag, og blir kasta ut fordi du er for frisk. Deretter hevar du pensjonen din og startar å arbeide. På jobben får du ei gullklokke den første dagen. Du jobbar i 40 år, inntil du er ung nok til å nyte pensjonen din. Du festar, drikk alkohol, er generelt promiskuøs og forberdar deg på å ta ei utdanning. Så er du klar for barneskulen, blir eit barn, leikar, utan å ha noko ansvar. Deretter er du ein baby heilt til du blir født. Dei siste 9 månadene dine brukar du på å flyte i noko som liknar eit luksuriøst spa med sentralvarme og romservice. Ein ville komt til verda med venner for livet, som ein til slutt berre ville gløyme fordi du aldri møtte dei. Det er den perfekte løysninga! Du er no ikkje lenger forplikta til å svare på «eg får ikkje sove», midt på natta. Dessutan kjem mobiletelefonen til å gå rett til barna, fordi du har gløymt korleis du brukar den. Det samme skjer med bilen fordi du har blitt for ung til å køyre. Og når du ikkje har gjort leksene kan du ærleg seie, «eg gløymde det.» Kva er ulempene? Få. Alt eg kjem på akkurat no er fødselen. Å bli yngre istaden for å bli eldre hadde endra heile synet vårt på verda! Bekymringrar om pensjon, helseforsikring og begravelse høyrer til fortida. Vi kunne ha unngått dei feila som vi tenkjer på om kvelden istaden for å sove. Dei som får ein til å tenkje på alt som ein skulle ha gjort annleis i livet sitt. Som til slutt får ein til å skrike ut. Men du kan sjølvsagt ikkje skrike for høgt slik at andre høyrer deg, lista er allereie lang nok. Så du endar opp med å høyrast ut som ei geit i stemmeskifte, som alle i huset kan høyre. Det er da du finn fram sovepillane. Ja, som 90 åring ville vi hatt mykje meir visdom. Nok til å ikkje gjere som vennane på 14 seier. Istaden for å vere taus og mystisk på første daten, kunne du ha tatt henne med på windows-shopping på Ikea for å vise henne at du er klar til den fasen i forholdet. Noko anna som ville ha vore positivt for kvinnene er faktumet at vi ville vore betre sjåførar og idrettsutøvrar. Mannen ville hatt mindre rekningar, medan kvinnene kan gjere enda meir på ein gong! Idrettslag ville vore på jakt etter unge folk som i dag ville ha snubla over stokkane sine. Desse unge menneska ville hatt 30, 40 eller kanskje 50 års erfaring. Medan dei i dag har sitt største, og einaste høgdepunkt på slutten av tjueåra med kanskje berre 15 års erfaring. Ungdom no tildags sit berre inne heile dagen, medan kroppen er på sitt allerbeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå