JokkareN Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Da starter jeg opp! *Spent* hehe.. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Du får komme med feedback om hvor dyrt dette ble Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Du får komme med feedback om hvor dyrt dette ble Hehe.. Huff, høyre emotiva funker, men venstre stod bare å blinket så ble hele første etasjen svart Alt er riktig koblet, men han jeg gikk effektene av hadde problemer med den ene, men han regnet med at det var bare pga psb høyttalerne hans hadde ett ødelagt delefilter, men var tydligvis ikke det :/ skrudde den opp å sjekket de 3 sikringene der, men så bra ut.. Så da får jeg bare bruke den ene.. Samme kobling der bare at jeg tar tilbake jumperne på høyttalerne, å kobler det som det skulle vært rett i Receivern? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det var jo synd at det ene effekt-trinnet ikke virket. Så alt var normalt på ene høyttaleren, og alt var likt koblet? Det at sikringa røk kan tyde på feil med strømforsyninga. Jeg vil tippe feil på likeretter eller kondensatorer. Du kan åpne begge og sammenligne. Kondensatorene er de store "sylindrene", og feil sees ofte (men ikke alltid) som lekkasjer eller utbuling av toppen. Det kan jo også være at sikringa ikke tålte at denne forsterkeren slo seg på, i tillegg til alt det andre. Jeg ville ha testet kun denne forsterkeren på kursen, gjerne uten å være tilkoblet noe for å sjekke hvorvidt sikringa røk. Det er ikke uvanlig at sikringer slår seg ut pga. høy startstrøm. Dersom du bare skal bruke den ene for å drive begge høyttalerne er det bare å koble det som om du skulle brukt bare receiveren. Du setter på laskene på høyttalerne og kobler begge utgangene fra receiveren inn på sine respektive innganger på effekt-forsterkeren. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Det var jo synd at det ene effekt-trinnet ikke virket. Så alt var normalt på ene høyttaleren, og alt var likt koblet? Det at sikringa røk kan tyde på feil med strømforsyninga. Jeg vil tippe feil på likeretter eller kondensatorer. Du kan åpne begge og sammenligne. Kondensatorene er de store "sylindrene", og feil sees ofte (men ikke alltid) som lekkasjer eller utbuling av toppen. Det kan jo også være at sikringa ikke tålte at denne forsterkeren slo seg på, i tillegg til alt det andre. Jeg ville ha testet kun denne forsterkeren på kursen, gjerne uten å være tilkoblet noe for å sjekke hvorvidt sikringa røk. Det er ikke uvanlig at sikringer slår seg ut pga. høy startstrøm. Dersom du bare skal bruke den ene for å drive begge høyttalerne er det bare å koble det som om du skulle brukt bare receiveren. Du setter på laskene på høyttalerne og kobler begge utgangene fra receiveren inn på sine respektive innganger på effekt-forsterkeren. Da har jeg skrudd opp Emotivan å sjekket. Ser ut som det er 2 av 3 sikringer som er gått. Drar strax å kjøpe ny. Men har nettopp snakket med forrige eier av disse. Han mener at Emotivaene jeg har ikke er for å brokoble som jeg har gjort!? Ikke vet jeg.. Kan være derfor den røk? Hvis det er derfor så må jeg bare bruke disse som jeg har koblet de nå. Men er jo i grunn ingen vits ettersom at Arcamen alene gir like mye effekt som den ene Emotivan? Er det ikke mulig å koble slik at jeg bruker både kraften fra Emotivan OG Arcamen samtidig? At jeg ikke bare bruker Arcamen som prosessor/forforsterker.. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Dersom dette var et bruktkjøp så skulle du ha testet de 1 og 1 under "normal" drift først. Men. Du har ikke brokoblet de slik du koblet opp, jeg skrev i første innlegget i denne tråden at de ikke kunne brokobles. Det er feil av forrige eier å hevde dette. Slik du koblet er det samme som om du hadde 4 høyttalere tilkoblet samtidig. Faktisk hadde du det. 1 basshøyttaler og 1 diskanthøyttaler tilkoblet hver sin utgang på hver sin Emotiva. De kunne like gjerne ha vært i hvert sitt kabinett slik at du hadde 4 separate høyttalere. Nøkkelen til dette var/er den lasken som du fjernet og som vanligvis binder sammen 2 høyttalere til 1. Jeg vil tro, uten å vite det eller ha lest tester, at selv om Arcamen er oppgitt til samme effekt som emotivaen så er Emotivaen kraftigere enn Arcamen. Du kan drive feks. diskantene fra Arcamen og bassene fra Emotivaene. Det var ca. slik du hadde koblet opp i går kveld. Problemet (ofte) ved ei slik kobling er at nivået ikke vil bli likt, de forsterker forskjellig etter hvor mye du skrur på volumet. Dersom målet var/er høyere eller kraftigere lyd så kan ei løsning være å drive noen passive sub-er fra noen av forsterkerne. Du sitter i dag på alt for mange kanaler til å koble dette til 2 høyttalere på noen annen måte enn ved bi-amping, akkurat slik du gjorde Endret 27. september 2013 av madammim Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Dersom dette var et bruktkjøp så skulle du ha testet de 1 og 1 under "normal" drift først. Men. Du har ikke brokoblet de slik du koblet opp, jeg skrev i første innlegget i denne tråden at de ikke kunne brokobles. Det er feil av forrige eier å hevde dette. Slik du koblet er det samme som om du hadde 4 høyttalere tilkoblet samtidig. Faktisk hadde du det. 1 basshøyttaler og 1 diskanthøyttaler tilkoblet hver sin utgang på hver sin Emotiva. De kunne like gjerne ha vært i hvert sitt kabinett slik at du hadde 4 separate høyttalere. Nøkkelen til dette var/er den lasken som du fjernet og som vanligvis binder sammen 2 høyttalere til 1. Jeg vil tro, uten å vite det eller ha lest tester, at selv om Arcamen er oppgitt til samme effekt som emotivaen så er Emotivaen kraftigere enn Arcamen. Du kan drive feks. diskantene fra Arcamen og bassene fra Emotivaene. Det var ca. slik du hadde koblet opp i går kveld. Problemet (ofte) ved ei slik kobling er at nivået ikke vil bli likt, de forsterker forskjellig etter hvor mye du skrur på volumet. Dersom målet var/er høyere eller kraftigere lyd så kan ei løsning være å drive noen passive sub-er fra noen av forsterkerne. Du sitter i dag på alt for mange kanaler til å koble dette til 2 høyttalere på noen annen måte enn ved bi-amping, akkurat slik du gjorde Ja okei. Så hvis jeg nå vil kan jeg kjøre samme som i går, bare med en emotiva? Altså, koble de øverste terminalene på høyttalerne på emotivan og de nederste på Arcamen? Kan dette hjelpe? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Ja, men tror jeg ville ha gjort motsatt. Du kan teste begge og se hva som funker best. Men er redd for at du KAN få et problem med nivået alt etter når du skrur på volumet. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Har sittet og lest litt mer om temaet. Det skal ikke være mulig at bi-amping er grunnen til at forsterkeren ikke virket. Når man bi-amper så blir lasten for forsterkeren lettere å dra enn ved vanlig drift. De eneste mulighetene er at det var feil på forsterkeren eller ei feilkobling (feks. glemme å fjerne lasken). "Ekte" bi-amping krever egentlig at man har elektroniske delefiltre mellom for-forsterker og effektforsterkere. Dette benyttes mye i profesjonell/konsert- sammenheng. Det du har koblet opp kalles egentlig "dual amping" Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Har sittet og lest litt mer om temaet. Det skal ikke være mulig at bi-amping er grunnen til at forsterkeren ikke virket. Når man bi-amper så blir lasten for forsterkeren lettere å dra enn ved vanlig drift. De eneste mulighetene er at det var feil på forsterkeren eller ei feilkobling (feks. glemme å fjerne lasken). "Ekte" bi-amping krever egentlig at man har elektroniske delefiltre mellom for-forsterker og effektforsterkere. Dette benyttes mye i profesjonell/konsert- sammenheng. Det du har koblet opp kalles egentlig "dual amping" Skulle bare informere om at etter jeg byttet ut sikringene inni Emotiva, så funket alt og begge forsterkerne! Nok en gang, tusen hjertelig takk for hjelpen! Setter stor pris på det! Lenke til kommentar
madammim Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Skulle bare informere om at etter jeg byttet ut sikringene inni Emotiva, så funket alt og begge forsterkerne! Nok en gang, tusen hjertelig takk for hjelpen! Setter stor pris på det! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 (endret) Edit: havnet litt etter i tråden her, nvm Endret 30. september 2013 av Flimzes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå