Gå til innhold

Hvordan koble til effektforsterker

Anbefalte innlegg

Det bildet av Arcamen er så dårlig at jeg finner ikke hvor pre-out er. Kanskje du kan ta et bedre og legge ut.

Husk å koble rett på høyttalerne. Det finnes sikkert 2 røde og 2 svarte tilkoblinger der også. Et sett er rød+svart, og det står sikkert en strek mellom, eller "tweeter", "low" eller noe for å indikere hvilke 2 som hører sammen. Så er det bare å koble rød leder fra forsterker til rød på høyttaler for å unngå å kjøre noe i motfase.

Og husk å fjerne laskene :)

http://www.audiocostruzioni.com/r_s/ampli/ampli-audio-video/arcam-avr300/dietro.jpg Der!

Og når det kommer til høyttalerne så bruker jeg Jumpers der. Skal jeg fjærne de å sette på orginal skinnene igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, FR inn på høyre og FL inn på venstre. Hvis ikke vil lydbildet bli speilvendt. Hvis du ser på film med speilvendt lydbilde vil en bil som kjører fra høyre til venstre i filmen høres ut som den kommer fra venstre mot høyre.

Du virker litt usikker på dette, så dobbeltsjekk alt før du kobler til strøm. Ei feilkobling kan føre til ødelagt forsterker. Og igjen: Det må ikke finnes en lask/kobling/jumper/skinne internt på høyttalerne mellom terminalene.

Lenke til kommentar

Ja, FR inn på høyre og FL inn på venstre. Hvis ikke vil lydbildet bli speilvendt. Hvis du ser på film med speilvendt lydbilde vil en bil som kjører fra høyre til venstre i filmen høres ut som den kommer fra venstre mot høyre.

Du virker litt usikker på dette, så dobbeltsjekk alt før du kobler til strøm. Ei feilkobling kan føre til ødelagt forsterker. Og igjen: Det må ikke finnes en lask/kobling/jumper/skinne internt på høyttalerne mellom terminalene.

Ja, er litt skeptisk grunnet at Receivern er lånt + at det blir veldig dyrt for meg hvis alt av forsterkeri går til h....... :S Men nå har jeg gjort alt du sa! (Skal iværtfall være det) :p Men, har tatt i høyttalerkabel i øverste terminal av høyttaler inn på arcam og nederst inn på emotiva! samme på neste høyttaler.. er dette riktig?

(Siste sjekk før jeg slår på)

Lenke til kommentar

Du har 4 høyttalerkabler per høyttaler? Altså 2 par per høyttaler, og ingen av disse 4 kablene er koblet sammen noen plasser? Rødt til rødt, svart til svart og rødt til rødt, svart til svart på hver høyttaler?

Ja, har 2 par (forskjellige) kabler på hver høyttaler da jeg ikke har 4 stk likense. Rød på rød å svart på svar på høyttaler. Men jeg har koblet den øverste kablen på Arcam og den nederste på Emotiva. Stemmer dette? Koblet høyre høyttaler på høyre inngang av høyre emotiva. Og venstre høyttaler på venstre inngang av venstre emotiva.. Skjønner?

Lenke til kommentar

Hvis du ser på det 1. bildet jeg la ut, det med 2xrøde og 2xgule streker.

post-9147-0-89554400-1380223295_thumb.jpg

Her skal disse inn. De 2 røde skal over (jeg har valgt rød fordi de vises på bildet, egentlig kommer de jo fra en rød og en svart terminal), og de 2 gule skal under.

Legg også merke til kryssene over laskene :)

Lenke til kommentar

Hvis du ser på det 1. bildet jeg la ut, det med 2xrøde og 2xgule streker.

attachicon.gifusher3.jpg

Her skal disse inn. De 2 røde skal over (jeg har valgt rød fordi de vises på bildet, egentlig kommer de jo fra en rød og en svart terminal), og de 2 gule skal under.

Legg også merke til kryssene over laskene :)

Ja, skjønner det. Har gjort dette med jeg har koblet de "rød" strekene på Receivern, og de "gule" strekene på Emotivaene. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Ja, har 2 par (forskjellige) kabler på hver høyttaler da jeg ikke har 4 stk likense. Rød på rød å svart på svar på høyttaler. Men jeg har koblet den øverste kablen på Arcam og den nederste på Emotiva. Stemmer dette? Koblet høyre høyttaler på høyre inngang av høyre emotiva. Og venstre høyttaler på venstre inngang av venstre emotiva.. Skjønner?

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner. Kanskje du kan ta et bilde av hele kabelsalaten din? :tease:

Det som er kritisk er koblingene mellom effektforsterker og høyttaler. Signalkablene gjør det ikke så mye å bomme på (så lenge man faktisk kobler de inn på en phono og ikke noe annet).

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner. Kanskje du kan ta et bilde av hele kabelsalaten din? :tease:

Det som er kritisk er koblingene mellom effektforsterker og høyttaler. Signalkablene gjør det ikke så mye å bomme på (så lenge man faktisk kobler de inn på en phono og ikke noe annet).

Hehe, beklager så mye for dårlig forklaring! Bare jeg som er treg i oppfatningen her.. Men har tatt 3 bilder. Ett av høyttaler (begge høyttalerne er koblet likens). Ett av Emotiva (Begge emotiva er koblet likens). Og ett av Receiver.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner det. Har gjort dette med jeg har koblet de "rød" strekene på Receivern, og de "gule" strekene på Emotivaene. Stemmer dette?

Ahh sådan. Du har jo 2 Emotiva. Du skal bruke 1 per høyttaler. Da må både de røde og gule gå inn på en og samme Emotiva, nøyaktig slik jeg tegnet på bilde 1. Receiveren vil da kun fungere som for-forsterker.

Lenke til kommentar

Ahh sådan. Du har jo 2 Emotiva. Du skal bruke 1 per høyttaler. Da må både de røde og gule gå inn på en og samme Emotiva, nøyaktig slik jeg tegnet på bilde 1. Receiveren vil da kun fungere som for-forsterker.

Akkurat, nå skjønte du :) hehe :p Høyttaler kablene skal altså BARE kobles på emotivaene, og receivern skal kun ha signal altså..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...