JokkareN Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei! Føler meg litt dum når jeg spør om dette, men har aldrig hatt effektforsterkere før. I dag fikk jeg 2 stk Emotiva UPA-2 som skal brukes til å drive ett par Usher CP-730. Jeg har en Yamaha HTR-4065 Receiver, og som jeg forstod på forumet på AVforum så kunne jeg ikke koble dette på med den Receivern!? Hvis dere ser på bilde av pluggene bak på Emotiva'ene på google, så kanskje noen kan hjelpe meg med hvilken kabler jeg trenger for å koble disse til? Evt hvilken receiver jeg trenger.. Når dette er gjort så trenger jeg samt hjelp til hvilken kabler jeg skal bruke fra høyttalerne til forsterkeriet? Singel-Wire i Høyttaler enden og Bi-Wire i forsterker enden?På forhånd, hjertelig takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Vet ikke helt hvordan brukerne på AV Forum hadde tenkte dette, men såvidt jeg kan se har ikke forsterkeren din pre-out, og dermed heller ikke støtte for effektforsterkere. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Vet ikke helt hvordan brukerne på AV Forum hadde tenkte dette, men såvidt jeg kan se har ikke forsterkeren din pre-out, og dermed heller ikke støtte for effektforsterkere. Hei! Nei, jeg forstod det slik.. Hva er det jeg må kjøpe da av Receiver? Mulig jeg spør dumt nå, men finnes det noe overgang jeg muligens kan bruke på den jeg har? Adapter eller lignende... Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Ikke såvidt jeg vet om, det ville ikke gitt mening om du skulle brukt høyttalerutgangene fra din Yamaha idag, inn på Emotivene. Ut der kommer jo et forsterket signal. Mange recievers har pre-out, men man må gjerne litt opp i pris. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Ikke såvidt jeg vet om, det ville ikke gitt mening om du skulle brukt høyttalerutgangene fra din Yamaha idag, inn på Emotivene. Ut der kommer jo et forsterket signal. Mange recievers har pre-out, men man må gjerne litt opp i pris. Skjønner.. http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=20500&prodid=4829 denne hadde vist pre-out, men var bare en pre-out der og jeg trenger vess to? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Den har pre-out ja, og vil fungere med emotivene. Den har to utganger, en for venstre, en for høyre. (og en for sub) Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Den har pre-out ja, og vil fungere med emotivene. Den har to utganger, en for venstre, en for høyre. (og en for sub) Jaokei Når dette er gjort så trenger jeg bare å vite hvordan jeg kobler dette med høyttalerkablene, hehe Lenke til kommentar
madammim Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hei. Du har 2 stk. 2 kanals forsterkere for å drive 2 stk. høyttalere? Forsterkerne dine er ikke mulig å brokoble. Eneste løsningen for å kjøre disse samtidig på 1 sett høyttalere er vel å koble de opp som bi-amping. Er det det som er planen? Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Hei. Du har 2 stk. 2 kanals forsterkere for å drive 2 stk. høyttalere? Forsterkerne dine er ikke mulig å brokoble. Eneste løsningen for å kjøre disse samtidig på 1 sett høyttalere er vel å koble de opp som bi-amping. Er det det som er planen? Ja, må vell bli det da. Hva av kabler trenger jeg da? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg har aldri forsøkt bi-amping selv. Ut fra reciveren har du 1 phono-kabel til ene inngangen på hver forsterker, feks. fra reciver utgang "R" til inngang "R" på effektforsterker 1. Så fra reciver utgang "L" til inngang "R" på effektforsterker 2. På effektforsterker 1 kobler du en phono-kabel fra utgang "R" til inngang "L" på forsterkeren, altså fra og til på samme forsterker. Så gjør du det samme på effektforsterker 2. Du har nå 1 effektforsterker for høyre kanal, effektforsterker 1, og en for venstre kanal, effektforsterker 2. Så tar du høyttaler-kabel fra ene settet terminaler på effektforsterker 1 og kobler disse til ene settet med terminaler på høyre høyttaler. Så kobler du fra andre settet terminaler til det andre settet på høyre høyttaler. Så gjør du det samme for effektforsterker 2 og venstre høyttaler. NB! Husk at lasken mellom terminalene bak på høyttalerne MÅ fjernes!!! Hold tunga rett i munnen og forsøk å ikke krysskoble. Ei kortslutning her kan føre til deffekt forsterker. Det er også mulig å krysskoble dette, altså 1 forsterker for bass og en for diskant. I ditt tilfelle vil jeg tro at å koble som ovenfor er det beste. Lykke til! Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Jeg har aldri forsøkt bi-amping selv. Ut fra reciveren har du 1 phono-kabel til ene inngangen på hver forsterker, feks. fra reciver utgang "R" til inngang "R" på effektforsterker 1. Så fra reciver utgang "L" til inngang "R" på effektforsterker 2. På effektforsterker 1 kobler du en phono-kabel fra utgang "R" til inngang "L" på forsterkeren, altså fra og til på samme forsterker. Så gjør du det samme på effektforsterker 2. Du har nå 1 effektforsterker for høyre kanal, effektforsterker 1, og en for venstre kanal, effektforsterker 2. Så tar du høyttaler-kabel fra ene settet terminaler på effektforsterker 1 og kobler disse til ene settet med terminaler på høyre høyttaler. Så kobler du fra andre settet terminaler til det andre settet på høyre høyttaler. Så gjør du det samme for effektforsterker 2 og venstre høyttaler. NB! Husk at lasken mellom terminalene bak på høyttalerne MÅ fjernes!!! Hold tunga rett i munnen og forsøk å ikke krysskoble. Ei kortslutning her kan føre til deffekt forsterker. Det er også mulig å krysskoble dette, altså 1 forsterker for bass og en for diskant. I ditt tilfelle vil jeg tro at å koble som ovenfor er det beste. Lykke til! Takk for hjelpen! Setter stor pris på det! Skal gjøre mitt beste! Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Jeg har aldri forsøkt bi-amping selv. Ut fra reciveren har du 1 phono-kabel til ene inngangen på hver forsterker, feks. fra reciver utgang "R" til inngang "R" på effektforsterker 1. Så fra reciver utgang "L" til inngang "R" på effektforsterker 2. På effektforsterker 1 kobler du en phono-kabel fra utgang "R" til inngang "L" på forsterkeren, altså fra og til på samme forsterker. Så gjør du det samme på effektforsterker 2. Du har nå 1 effektforsterker for høyre kanal, effektforsterker 1, og en for venstre kanal, effektforsterker 2. Så tar du høyttaler-kabel fra ene settet terminaler på effektforsterker 1 og kobler disse til ene settet med terminaler på høyre høyttaler. Så kobler du fra andre settet terminaler til det andre settet på høyre høyttaler. Så gjør du det samme for effektforsterker 2 og venstre høyttaler. NB! Husk at lasken mellom terminalene bak på høyttalerne MÅ fjernes!!! Hold tunga rett i munnen og forsøk å ikke krysskoble. Ei kortslutning her kan føre til deffekt forsterker. Det er også mulig å krysskoble dette, altså 1 forsterker for bass og en for diskant. I ditt tilfelle vil jeg tro at å koble som ovenfor er det beste. Lykke til! Forresten, jeg har en Eltax AVR-900 som skal ha Pre-out. Er det mulig og på en eller annen måte å bruke den som en slags forforsterker? Koble Eltaxen på Yamahaen, Emotivaene på Eltaxen og høyttalerne på yamahaen? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Dersom den har pre-out så kan du bruke den i stedet for Yamahaen. Kan ikke helt se hvordan du skal få til å bruke Yamahaen i oppsettet... Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Dersom den har pre-out så kan du bruke den i stedet for Yamahaen. Kan ikke helt se hvordan du skal få til å bruke Yamahaen i oppsettet... Okei. Nå har jeg fikset meg en Arcam receiver uten hdmi, men med pre-out. På emotivaene står det FR CH2 og FL CH1. Det er jo greit, front left og front right. Men ettersom det jeg forstod skal jeg altså "brokoble" (?) denne så jeg får en hel emotiva på den ene høyttalern? Hvordan skal signalkablene da gå fra høyre emotiva og inn på arcam? Da dette er koblet så fikk jeg også høre at jeg skulle bruke 1 høyttalerkabel fra første terminal på høyttaler til enten emotiva eller arcam, og da enda en høyttalerkabel i bruk på terminal 2 på høyttaler inn på enten emotiva eller arcam? (Har bi-wire mulighet på høyttalerne.) Vet jeg forklarer ganske dårlig, men prøver.. Håper du forstår! Lenke til kommentar
madammim Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Hei. Dette er et bilde jeg fant på nettet og baserte svaret på: http://www.audioholics.com/amplifier-reviews/emotiva-upa-2-stereo-amplifier/upa2-backpanel.jpg/image_view_fullscreen "FR" og "FL" har 2 tilkoblinger, øverste merket "in" og nederste "out". Det jeg mente var å dra en phono-kabel fra "FR"-out til "FL"-in. Dersom dine forsterkere ikke har dette må du ha en phono splitter og koble fra for-forsterkeren, splitte dette i 2 og koble inn på begge inngangene på emotivaen. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Hei. Dette er et bilde jeg fant på nettet og baserte svaret på: http://www.audioholics.com/amplifier-reviews/emotiva-upa-2-stereo-amplifier/upa2-backpanel.jpg/image_view_fullscreen "FR" og "FL" har 2 tilkoblinger, øverste merket "in" og nederste "out". Det jeg mente var å dra en phono-kabel fra "FR"-out til "FL"-in. Dersom dine forsterkere ikke har dette må du ha en phono splitter og koble fra for-forsterkeren, splitte dette i 2 og koble inn på begge inngangene på emotivaen. Hvordan ville du gjort dette med denne Receivern? http://audioconsultants.com/ProductImages/ArcamAVR300rear.jpg Lenke til kommentar
madammim Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Blå strek kommer fra "pre-out" på feks. høyre kanal. Grønn strek er phono internt. 2xrød er høyttalerkabler til ene terminalsettet på høyttaleren. 2xgul er høyttalerkabler til det andre terminalsettet på høyttaleren. Jeg er en djevel på paint Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 emotiva.jpg Blå strek kommer fra "pre-out" på feks. høyre kanal. Grønn strek er phono internt. 2xrød er høyttalerkabler til ene terminalsettet på høyttaleren. 2xgul er høyttalerkabler til det andre terminalsettet på høyttaleren. Jeg er en djevel på paint Akkurat, nå skjønner jeg med singalene, men hvor skal jeg koble den blå inn på Arcamen? (Se bilde på linken jeg sendte) og hvordan blir det da med høyttalerkablene? Høyttalern har biwire muligheter. Skal jeg da f.eks ta en høyttalerkabel fra den øverste terminalen og sette den inn på Arcamen, og da plugge enda en høyttalerkabel i terminal 2 på høyttalern og sette den inn i Emotivan? Evt hvilken terminal på emotivan skal jeg sette den inn i? Høyre eller venstre.. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 emotiva.jpg Blå strek kommer fra "pre-out" på feks. høyre kanal. Grønn strek er phono internt. 2xrød er høyttalerkabler til ene terminalsettet på høyttaleren. 2xgul er høyttalerkabler til det andre terminalsettet på høyttaleren. Jeg er en djevel på paint Beklager, fikk ikke med meg at du faktisk forklarte det på forrige mld Lenke til kommentar
madammim Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det bildet av Arcamen er så dårlig at jeg finner ikke hvor pre-out er. Kanskje du kan ta et bedre og legge ut. Husk å koble rett på høyttalerne. Det finnes sikkert 2 røde og 2 svarte tilkoblinger der også. Et sett er rød+svart, og det står sikkert en strek mellom, eller "tweeter", "low" eller noe for å indikere hvilke 2 som hører sammen. Så er det bare å koble rød leder fra forsterker til rød på høyttaler for å unngå å kjøre noe i motfase. Og husk å fjerne laskene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå