foenix Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Jeg har et pentax k-20d, men har sett noen eksempelbilder på nettet som viser at bildene fra k-30 virker mye lysere samtidig som de også er klarere i fargene. Skyldes dette en forbedring av billedbrikken, eller er det innstillinger i selve kameraet som like gjerne kunne blitt gjort i Photoshop? Vil en oppgradering fra k-20 til k-30 gi noe mer enn en marginal effekt som knapt er synlig for det blotte øyet? Jeg bruker nå kit-objektivet (18-55mm) og lurte også på om det mye omtalte Pentax SMC DA 35mm F2,4 AL vil gi en markant bedre kvalitet på bildene. Noen her som har erfaring med dette? Endret 24. september 2013 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Bildebrikken til K-30 er nyere, og sjansen for at den har mindre støy på høy ISO og bedre dynamikkomfang er absolutt til stede. Om fargene er så mye klarere, og bildene lysere, er jeg usikker på. Men det kan også komme av andre faktorer, blant annet hvordan kameraet prosesserer bildene. Men alle ledd i kameraet er forbedret, så at bildene blir bedre, er det nok liten tvil om. Men forskjellen fra 18-55 til 35/2,4 er en god del større enn forskjellen fra K-20D til K-30. Så må du velge mellom å oppgradere kameraet eller kjøpe nytt objektiv, velg objektivet. Bildene blir skarpere, og du får bedre farger, mindre optiske problemer og også bedre lysfølsomhet. Her er en spesifikasjonsmessig sammenligning av K-20D og K-30. http://snapsort.com/compare/Pentax-K-30-vs-Pentax_K20D Til slutt, Pentax K-30 er mye for pengene. Har Nikon selv, men Pentax er likevel en favoritt for tiden. Endret 24. september 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå