Gå til innhold

Hvordan gå frem for å bli fagmann uten praktisk vgs

Kvatro

Anbefalte innlegg

Har egentlig dritt på draget å brukt opp ungdomsretten min på vgs på en linje som viste seg å ikke være den rette for meg. Har nå generell studiekompetanse, og gikk den veien fordi jeg absolutt ikke visste hva jeg ville bli, selvom jeg stort sett ikke har gjort annet enn å gruble på det fra 1. vgs frem til nå, et par måneder etter 3. vgs....

Har nå funnet ut at jeg egentlig burde gått TIP, da interessen for både bil, mc og praktisk arbeid som sveising har økt mye. Etter en del sveising på fritid er jeg ganske sikker på at det er et yrke jeg kunne tenkt meg, og veldig gjerne offshore på sikt.

Skulle gjerne begynt på 1. vgs igjen og gått TIP men det blir jo umulig da jeg havner bakerst i køen uten ungdomsrett.. Så det jeg lurer på er egentlig bare om den nåværende planen min er noe å satse på da jeg ikke orker å sløse bort mer tid på noe som ikke funker.

Fikk under samtale med rådgiver beskjed om at jeg kunne søke om forlenget læretid med opplæring i bedrift, som da går over 3/4 år, før man går opp til fagprøve. Det er jo en mulighet, men virker som veldig få er interessert i det da de får en udugelig jypling som ikke kan noe særlig, istedenfor en som har gått 2 år på skole. Så jeg er på leting etter sveisekurs nå. Planen er å ta det kurset når det dukker opp et, lære litt mer der enn jeg kan fra før, så søke lærlingplass til våren.

Er det forresten noen som kan fortelle meg hvorfor jeg ikke bør bare søke vanlig jobb for så å søke om å gå opp til fagprøve om noen år? Det er vel mulig det? Da slipper man jo den kjipe lærlinglønna... Mulig jeg overser noe her men...

Takk for alle svar, hilsen en noe fortvilet gutt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 år ja.. Men er kanskje "tryggere" å søke lærlingplass istedenfor vanlig jobb, mtp. evt. nedbemanning? Da blir det vel 4 år læretid siden jeg ikke har noen år på TIP, men jeg gjør gjerne det om det er det som må til. Noen som vet om opplæringskontoret er villig til å hjelpe til dersom man har brukt opp ungdomsretten sin? Har nå hørt at det ikke er mye hjelp der uansett men greit å vite...

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Man kan så vidt vites ta fagbrev innenfor de fleste elektrofag og mekaniske fag som praksiskandidat.

Det kreves vanligvis 5 års relevant praksis innenfor fagområdet. Man kan vel i praksis også få godkjent at deler av praksistiden er innenfor et beslektet fagområde. Eksempel: Man har jobbet to år på mekanisk verksted, men ikke for kjøretøy. Allikevel så kan man klare å hente inn fagbrevet som bilmekaniker ut i fra ytterligere tre års praksis pluss "utvidet fagprøve" for praksiskandidat. (Bare et hypotetisk og tenkt eksempel, godkjenningen av det faglige opplegget i hvert enkelt tilfelle skjer i regi av fylkeskommunens opplæringskontor.)

Hvis man har noe praksis og lurer på hva som er en rimelig tid bør vel Fylkeskommunens opplæringskontor være den rette instans for å gi det rette svar.

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html#3-55

Det vil nok sikkert hjelpe på i hele prosessen at man har en bedrift som samarbeidspartner som kan bekrefte at man vil kunne få tilgang til en innholdsrik og variert praksisopplæring.

Man kan vel også gjennomføre fagprøve på egen ordinær arbeidsplass, der man gjennomfører et stykke arbeide innenfor fagområdet som blir vurdert av fagprøvenemnda.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hei,

Se følgende

Voksne lærlinger over 21 år

Voksne lærlinger over 21 år kan tegne lærekontrakt selv om en ikke har skolebakgrunn slik hovedmodellen krever. Her er det 6 måneders prøvetid i bedriften. Læretiden er i et flertall av fagene 4 år. Det gis godskriving i læretiden etter spesielle regler. Manglende teori må tas i løpet av læretiden, og det kreves bestått teorieksamen før fag-/svenneprøve avlegges.

Lærling med fagbrev i annet fag Det kan tegnes lærekontrakt i nytt lærefag etter at det er avlagt fag-/svenneprøve. Det kan gis fradrag i læretiden etter nærmere regler. Manglende teori må tas i løpet av læretiden.
Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Bestemmelsene om voksene lærlinger over 21 år var jo det som sto beskrevet i den gamle loven som nå ikke lengre gjelder. (Såkalte paragraf 20 kandidater.)

Nå er dette erstattet med paragraf 3-5 i den nye loven.

http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html#3-5

Det er litt merkelig at de gamle bestemmelsene fra den forrige loven står beskrevet flere steder på nettet, bla hos vilbli.no.

Uansett så er det fykeskommunen som styrer med dette. Det kan vel for eksempel tenkes at det har funnet på en ny implementering av den nye paragraf 3-5 som får den til å virke på samme måten som den gamle parafraf 20. (I lov om ett eller annet som hadde med vosenopplæring å gjøre.)

Man bør kontakte fylkeskommunens opplæringsavdeling der man bor.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Fra regjeringen.no:

Fag- og yrkesopplæring

Voksne kan ta opplæring etter modellene for fag- og yrkesopplæring, dersom de får tilbud om opplæring i bedrift. Men voksne kan også tegne lærekontrakt uten å ha gjennomført Vg1 og Vg2. Mange av disse vil kunne få fratrekk (godskrivning) i læretiden for tidligere utdanning etter regler gitt i forskriften til opplæringsloven.

Praksiskandidatordningen er ikke en opplæringsordning, men en rett til å melde seg til fag- eller svenneprøve for personer som har minst fem års relevant praksis i faget, jf. opplæringsloven § 3-5. Kandidatene må bestå en skriftlig prøve i tillegg til fag- eller svenneprøven.

Praksiskandidatordningen er en ordning som gjør det mulig for voksne med lang og allsidig praksis å gå opp til fagprøve uten å ha vært lærlinger. Det finnes private aktører som tilbyr kurs for praksiskandidater, men slike kurs er ikke et krav. Praksiskandidater er fritatt fra fellesfagene, jf. forskrift til opplæringsloven § 3-67 femte ledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk først 2 år på allmennfag før jeg tok anleggsgartnereksamen som privatist og begynte som lærling i bedrift. Læretiden var opprinnelig på 4,5 år, men jeg fikk 6 måneder fratrekk for hvert år på allmennfag + 6 måneder på grunn av privatisteksamen.

I løpet av læretiden, før jeg kunne ta fagprøven, måtte jeg ta samfunnsfag og kroppsøving som privatist. Dette vet jeg ikke helt hvorfor jeg måtte, men jeg tok 2. aret på vgs over 2 år på grunn av sykdom, noe som førte til utallige feil når det kom til karakterene mine og hvilket fag jeg hadde tatt. Jeg orket, på grunn av sykdommen, ikke å fikse opp i dette, så det kan være disse privatisteksamenene egentlig var unødvendig.

Det er også flere i bedriften jeg jobber i som har arbeidet i 5 år som hjelpearbeidere for så å gå opp til fagprøve. Jeg er usikker på om disse måtte ta eksamen fra vgs, men jeg mener i hvert fall de gikk en liten periode på et kurs av noe slag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...