Vice Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Noen må nødvendigvis selge noe for at noen skal kunne kjøpe...Konkursboet ble solgt av eieren av konkusrboet og kjøpt av de nye eierne. Ergo et salg har funnet sted. Endret 26. september 2013 av Vice Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Hvis jeg kjøper en CD med epost-adresser så har også et salg har funnet sted. Det er ikke relevant at et salg har funnet sted. Det er relevant kun dersom det finner sted mellom kunden og den næringsdrivende avtaleparten. Det er relevant at det er "eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg". Det er "den næringsdrivende avtaleparten", altså Netshop ASA som har mottatt kundens (min) adresse i forhold til salg. De kunne da UTEN avtale med meg bruke min epost-adresse, men kun til reklame for egne varer, og bare fordi jeg hadde et kundeforhold til dem. De varene jeg fikk reklame for nå, var ikke Netshop ASA's varer, og jeg har ikke noe kundeforhold til Telefast. Det er altså IKKE åpning for dette uten avtale. Soleklart brudd på det vilkåret som går på "i forbindelse med salg".Telefast har intet avtaleforhold til meg, de har intet leverandøransvar for ting jeg kjøpte hos Netshop, og jeg har ikke noe kundeforhold til dem. Og nå kommer jeg heller aldri til å få det. Men faktum er at reglene for reklame MED avtale slår inn her, for jeg tror ikke Netshop ASA sendte ut epost til folk med mindre det var avtalt (gjennom en opt-in checkbox med tilhørende vilkår). Da er det andre regler som slår inn, og muligens gjør at det nye selskapet har lov å kjøpe opp noe. Ikke kundeforholdet, for da måtte de også hatt leverandøransvar. Men derimot avtaler som vi har gjort med Netshop ASA angående mottak av epost. Det vil da være helt avhengig av ordlyden i vilkårene i avtalen som Netshop ASA og vi gjorde som brukere. For eksempel Ellos' har det i sine vilkår at de kan selge videre kontaktinformasjon. Men det er ikke vanlig i seriøse norske nettbutikker. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Når jeg tenker over det så tror jeg ikke at jeg meldte meg på noe nyhetsbrev hos gamle Netshop og i så fall er jeg enig i at dette er tvilsom praksis fra nye Netshop sin side. Når det gjelder overtagelse av konkursbo så tviler jeg på at det finnes unntak som sier at enkelte verdier i selskapet ikke kan overføres, og jeg antar at overtagelse av konkursbo trumfer vanlige salgslover. Men det er spekulasjon fra min side. Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 I brukeravtalen med gamle Netshop så stod det vel noe sånt som at kundedata ikke kunne eller skulle selges videre uansett. Da er det vel knekkende likegyldig om det er et konkursbo eller vanlig salg av kundedata? Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Jeg har ikke fått noen reklamemail fra Netshop, føler meg oversett, såra og vonbråten nå 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 I brukeravtalen med gamle Netshop så stod det vel noe sånt som at kundedata ikke kunne eller skulle selges videre uansett. Da er det vel knekkende likegyldig om det er et konkursbo eller vanlig salg av kundedata? Jeg kan ikke bekrefte at det sto der, men dersom det sto der vil det være et kontraktsbrudd om boet solgte det videre, og dermed ikke en gyldig avtale lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå