BearCat Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Hei, er det flere enn meg som har mottatt SPAM fra "Nye Netshop" ? Jeg hadde et godt etablert kundeforhold til "gode gamle Netshop", og mottok derfor info-mail fra de. Det nye selskapet, som ikke har noe med det gamle å gøre, kan ikke aktivt sende ut reklamemail til kunder av gamle Netshop,uten at vi har opprettet et nytt kundeforhold til det nye selskapet. Jeg har forstått det sånn som at det nye selskapet, bare har kjøpt "merkevaren" Netshop, og at de ikke har overtatt garanti ansvar etc. Skal "vi" da godta at de bryter mot markedsføringsloven med å sende ut SPAM ? Endret 24. september 2013 av BearCat 6 Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Joda fikk også mail fra nye Netshop idag, lurte også på det ang reklamemail fra et selskap jeg ikke har noe med å gjøre. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Aner ikke hvordan lovverket er her, men kundeporteføljen og avtaler med det gamle selskapet kan muligens legalt være kjøpt opp fra konkursboet uten at leverandøransvaret er "kjøpt". Det kan muligens være to separate "varer" som boet kan tilby for salg. Det kan altså være at din avtale med Netcom om epost er en salgsvare. Det er et par-tre snubletråder der likevel; først må altså loven tillate overføring av en slik avtale, så må avtalen din med gamle netshop være formulert på en måte som ikke begrenser overføring, og til slutt burde nye netshop tenke på sitt rykte. Jeg fikk også dette, og reagerte negativt. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Vil tro at dette ikke er noe som helst problem dersom de har kjøpt den gamle kundedatabasen fra tidligere Netshop. Dette er vel helt vanlig praksis? Er vel heller ikke verre enn å melde seg av nyhetsbrevet dersom man ikke vil ha det. Selskaper skifter stadig vekk eiere så ser ikke det store problemet med dette. Endret 25. september 2013 av Vice Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Det vil som sagt være et problem dersom avtalen spesifikt sier den ikke kan overdras/selges. Og dette selskapet har ikke skiftet eier, det er deler av boet som er kjøpt opp. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Men hvilke forutsetninger har man til å anta at avtalen spesifikt forbyr dette?? Og som kunde er man enten interessert i mail eller ikke interessert i mail. Det er jo ikke slik at jeg vil ha mail basert på hva en evt. intern salgsavtale mellom forrige eiere og nye eiere sier. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Samme mail her. Samme negative reaksjon. Antar også at dette er ulovlig atter Markedsføringsloven §15 (Mine uthevninger). Jeg har ikke noe kundeforhold til "Nye Netshop" og de har ikke fått kontaktinformasjonen min gjennom salg (men ved å kjøpe deler av et konkursbo). § 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin). Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon. Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser. Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon. Ehandelslovens bestemmelser, herunder § 9 om elektronisk markedsføring, gjelder i tillegg til bestemmelsen her. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Har en litt annen utheving jeg vil trekke fram: Antar også at dette er ulovlig atter Markedsføringsloven §15Jeg har ikke noe kundeforhold til "Nye Netshop" og de har ikke fått kontaktinformasjonen min gjennom salg (men ved å kjøpe deler av et konkursbo). Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Altså: "Gamle" Netshop hadde kun lov å markedsføre den næringsdrivendes egne varer. Dette er ikke "Gamle" Netshops varer, det er "nye" Netshops varer. Den næringsdrivende avtaleparten eksisterer ikke lengre, og lovteksten stopper dem fra å bare selge kontaktlista. Uklart, men jeg tolker dette som brudd på markedsføringsloven med mindre vårt "forhåndssamtykke" i vilkårenes ordlyd har gitt dem utvidede rettigheter til å overføre/selge retten til å sende oss epost. Forøvrig så er det nok umulig i dag å hente fram vilkårene fra "Gamle" Netshop, så hva avtalen der sa kan vi bare spekulere i, selv om vi har gått med på den når vi krysset av for at vi ville ha/tillot epost-tilbud. Endret 25. september 2013 av tommyb Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Gud for en drittbutikk. Enda en søplesjappe som selger mobiler og ubrukelig dilldall til de, skal hvertfall ikke legge igjen ett øre der. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Brennhett tips til de som har fått raserianfall av dette: Nederst i mailen står dette: Du kan reservere deg mot denne informasjonen ved å benytte denne linken slett meg fra mail-liste. Lenke til kommentar
C64C Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Stusset selv på at jeg plutselig mottok e-post fra Netshop. Merker at også jeg har utviklet tilnærmet nulltoleranse overfor uønsket søppelpost (i alle former). Men denne skapte mer undring. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvis noen vil klage så er det bare å fylle ut skjemaet til Forbrukerombudet. 1 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 @ Mr D: Som sagt, så gjort. Klage er levert. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Det er vel ingen som har fått raserianfall, derimot er det noen som har reagert på at dette virker som juridisk problematisk. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Ser absolutt ikke problemet: Dette er tydeligvis overført fra originale Netshop hvor man tidligere hadde sagt ja til å motta spam. Når man så plutselig mottar samme spammen fra firmaet som kjøpte opp Netshop, etter at de originale eierne kjørte det i dass, så har alle plutselig blitt juridiske eksperter og synes dette er helt forferdelig til tross for at man ved ett enkelt museklikk kan bli kvitt problemet?? Dette virker mer som skikkelig "nerd-rage" enn noe som helst annet. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Så fordi det er lett å få stoppet den ulovlige utsendte mailen er det helt greit at de tar seg til rette og bryter lovverket skrevet spesifikt nettopp for å forhindre slik oppførsel? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Hvordan vet man i det hele tatt at noen "bryter lovverket" her?? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det er jo akkurat det vi diskuterer her, om dette bryter med overnevnte lovtekst eller ikke. Vi har vel ikke konkludert hverken ene eller andre veien her. Som jeg sa, så har vi faktisk inngått en avtale med et annet firma, og har ikke avtaleteksten for å se hva det står der. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Nå ble det jo henvist til følgende lovtekst tidligere: Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Kundebasen ble jo ervervet gjennom et salg av konkursbo. Står ingenting om at konkursbo skal behandles særskilt. Endret 26. september 2013 av Vice Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Nei, kundebasen ble ervervet gjennom kjøp, ikke salg. Og lovteksten snakker om "den næringsdrivende avtaleparten", som er et ikke lengre eksisterende selskap, ikke Telefast. Telefast har aldri solgt meg noe, og jeg har aldri inngått en avtale med Telefast. Jeg har inngått en avtale med Netshop, som kan eventuelt IKKE kan selges videre lovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå