Gå til innhold

[Løst] Teleobjektiv for Canon EOS 600D (hjelp til kjøp i NY og valg av objektiv) :)

Anbefalte innlegg

Håper dette er rett plassert.

Etter en god stund med standardobjectivet mitt på min Canon EOS 600D er det på tide å få seg et nytt. Har en lenger periode opplevd at jeg er begrenset av begrensningene dette objektivt. Spesielt på objekter som er på god avstand fra meg. Svar haster egentlig litt da jeg må få kjøpt dette i dag (merk: befinner meg i NewYork, så har god tid i dag og i tillegg må jeg finne dett objektivet i enbutikk i NYC)

Hva jeg leter etter er et teleobjektiv som funker bra til å ta bilder av arkitektur, urbant, natur og litt sport (sistnevnte. Skal på Yankees kamp i morge, derfor ønsker jeg et objektiv så jeg kan komme tettere på spillerne for bredere og mer varierte bilder)

Objektivet må kunne zoome, men er veldig usikker på hva som er best.

Dette er det første objektivkjøpet jeg kjøper. Derfor spør jeg her for å få innputs fra folk med mererfaring på feltet enn meg.

Leter også etter en butikk på Manhattan. Noen som har erfaring med noen i Amerika eller noen av disse: camera land, H and B digital, 42. Street photo. Har helst ikke lyst til å benytte meg av best buy da jeg har dårlig erfaring av slike butikker når det kommer til ekspertisen til de ansatte. Sist jeg var innom kunne de ikke svare på enkle spørsmål, så vil ha en butikk (eller hvite hva jeg er ute etter)

:)

D02

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke hva slags budsjett du har, men enten det Nautica forslår over eller 70-300mm F/5.6 L.

Pass deg for useriøse svindler butikker i NY.

Kjøp helst hos B&H 420 9th Ave. at 34th St. New York, NY 10001.

Dessverre ikke åpen før Søndag 29 pga. Jødiske helligdager.

Alternativet er Adorama 42 West 18th Street New York, NY 10011.

Edit; Ups, også steng en uke pga. Sukkot.

42. Street photo har en rating på 9.7, så det er sikkert ganske trygt.

Hvis du vet hva du skal ha (etter å ha spurt her) er jo Best Buy helt greit å kjøpe fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Tenker et budsjett på 1k-3k kanskje. Et ikke hva som er realistisk her i USA?

Er Canon 70-200 f/4 tung å bære rundt på? Er ikke action bilder jeg er på utkikk etter, men for det meste av natur og arkitektur. Bare i morgen jeg skal ha den for spor

Lenke til kommentar

Det blir å handle i morgen i stedet, så tar mer enn gjerne imot flere forslag :)

Etter det jeg forstår ut i fra det jeg leser om de to (70-200 F/4 og 70-300 F/5.6)

så er det bare sistnevnte (70-300 F/5.6) som har autofokus (AF/MF som det står på objektivet jeg har nå) Dette er noe jeg ønsker å ha, da synet ikke er av det beste, så vil ungå uskarpe bilder når jeg knipser i farten og ikke har tid til å fokusere ordentlig selv. Stemmer det jeg har lest meg fram til?

Prisen er også betydelig lavere på sistnevnte, så hva er eventuelt fordelene med den første? Siste har også større spenn mellom mm'erne. Som dere sikkert legger mærketil så er jeg ganske forvirret : P

Stemmer det også at kameralinse i USA ikke er noe billigere enn i Norge, eller har jeg sammelignet feil modeller/nettsider(Fotovideo.no mot bhphotovideo.com)

Hvis jeg har feil objektiver i linkene, kunne dere gitt hele navnet på objektivene, slik at jeg finner den eksakte. Var en del å velge mellom, enten det var med IS, USM eller hva det måtte være. Ganske forvirrende disse forkortelsene ;P

Takk for all den hjelpen jeg har fått hittil, er ikke bare, bare å navigere seg i objektiv-jungelen.

Endret av D02
Lenke til kommentar

Rimelige objektiver er ikke noe spesielt billigere i USA, man må neste opp i 10.000.- eller mer for at man tjener noe på dette, selvfølgelig avhengig av kronekursen.

Man burde også ta hensyn til garantier, generelt får man 1års garanti i verden i Norge 5år med rettigheter. Canon sine L-objektiver gir 1års internasjonale garanti så du slipper og sende tilbake objektivet hvis det er noe feil.

Lager en liste til deg, beste på topp og dårligste i bunn og bildekvalitet opp mot pris.

Canon 70-200 L f/4

Tamron 70-300 VC

Canon 70-300 IS

Canon 55-250 IS

Jeg ville nok valgt 70-200 L f/4 grunnet at man får f/4 hele veien, en fordel ved actionfotografering og fotografering i litt mørkere omgivelser, dette objektivet er et av Canon sine aller skarpeste og gi veldig fine bilder med god fargegjengivelser.

Tamron 70-300 VC har jeg ingen kjennskap til men flere hevder at dette er på linje med Canon proffobjektiv 70-300L til ca 14.000.-

Canon 70-300 IS og 55-250 IS har en tilsvarende bildekvalitet, de har litt bedre bildekvalitet en kitobjektivet 18-55 IS MkIII siden de har variabel blender vil de ikke fungere optimalt til actionfotografering, spesielt i dårlig lys "gjelder også tamron"

Edit: Alle Canon EF og EF-S objektiver har innebygget autofokusmotor så du behøver ikke og tenke på det, kjøper du "normale" tredjeparts objektiv har de også innebygget autofokusmotor til Canon EOS-kameraer.

Får ta med at det finnes noen objektiver fra Canon som ikke har autofokusmoter men de er såpass spesielle at det ikke er noen vits og nevne de, og ja tredjeparts objektiver finnes også uten autofokusmotorer, sånn bare for og tilfredsstille kverulantene :p

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for godt og utfyllende svar Nautica : )

Blir nok å gå for den øverst på listen, men ser at den ikke har IS, vil man mærke det på bildene, og bør man ha et stativ festet til linsen for ekstra oppstøtting?

For å være sikker, linkene stemmer?

1

2

3

4

Lenke til kommentar

Om du stopper/blir stoppet i tolla på vei hjem så blir faktisk Canon 70-200 f4L USM dyrere å kjøpe i USA, bare så det er nevnt.

Kan gjelde de andre og, men kun den jeg sjekket pris på i farten. 4218,- hos B&H mot 4875,- hos Japanphoto Norge.

Regner da med du er på ferie der borte, men bor du der er det jo ikke noe problem kanskje.

Og linkene du la til stemmer de ja.

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar
Stemmer det også at kameralinse i USA ikke er noe billigere enn i Norge, eller har jeg sammelignet feil modeller/nettsider(Fotovideo.no mot bhphotovideo.com)

Akam har en prisguide som du bør sjekke, det er ikke alltid at det har noen hensikt i å kjøpe i andre land, jeg tror at enkelte tenker auto at det er dyrere i Norge, men pga stor konkurranse her stemmer ikke det alltid.

Tor

Lenke til kommentar

Ang. toll, så vil objektivet ligge i håndbagarsen på vei hjemm.

Jeg bor på campus og skal være her i ca 9 uker til, så er vel ikke noe problem. Hvordan skal de sjekke at jeg har kjøpt den her borte?

D02

Endret av D02
Lenke til kommentar

Hvordan kan de vite at det objektivt skal tolles hvis jeg ikke har den uåpnet i en boks i kofferten?

Ikke det at jeg har noe hensikt til å lure meg unna tollen, men bare lurer. Uansett så drar jeg hjem med faren min, så da kan vi fordele verdi slik.

Takk for all hjelp med valg. Skal prøve å finne på Manhattan nå straks. Gleder meg til å få utforsket enda mer med kameraet i fremtiden : )

D02

Lenke til kommentar

Sålenge verdiene er under 6000.- Nkr er det ikke mva/toll på varer som nevnt tidligere, har du med varer for over 6K må du betale mva og eventuell toll for alt "ikke bare beløpet over 6K", går du på grønn kan det hende du må betale et straffegebyr eventuell beslagleggelse av varene.

Kjangsene er nok liten for at du skulle bli tatt, men de er tilstede, så bare påse at dere får fordelt verdiene riktig. Ha også i bakhodet at norske myndigheter føller med på handel med debit/kredittkort som Nordmenn gjør i utlandet, blir det handlet varer for over 10K tar de en kontroll.

Tilbake til objektiver igjen :)

Canon 70-200 L f/4 har ikke stabilisering, dette er en oppveiing i pris contra ytelser. Du får dette objektivet også med stabilisering 70-200 L f/4 IS men prisen blir nærmere 10K da.

Siden objektivet har fast f/4 hele veien får du relativ raske lukkertider i forholdt til 70-300 objektivene og det igjen opphever mye av rystelser, tar du bilder i objekter i bevegelser "panorering" har ikke stabilisering noe betydning.

Et stativ er kjekt hvis man ønsker lengre lukkertider bare kjøp et ordentlig stativ, de billigstativene er ikke stødige nok og vil kankje ikke klare vekten av kamera/objektiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med kjøpet og ente med TAMRON 70-300mm'eren. Det lille jeg har fått testet den, så liker jeg den så langt. Takk for hjelpen folkens:)

Tolling vil heller ikke bli problem, da det er langt under 6k i varer jeg har.

Forøverig så mente mannen i butikken at dette objektivt var mer for pengene(?) føler meg Vertfall ganske sikker på valget, og gleder meg til å få tatt enda flere bilder og ikke være alt for begrenset av det første jeg hadde.

D02

Lenke til kommentar

Gratulerer, Tamron får mye skryt så du går ikke feil der, får du bevegelsuskarphet kan du kjøre opp ISO litt på kameraet, det er bedre og ha litt støy i bildene istedenfor uskarpe bilder.

PS: du kan sette tråden som løst nå "gjøres i førstepost og bruk full editor" :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...