Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte på skolen pga hjemlengsel?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har nå startet på 3 året på vgs. Det er første året mitt borte fra mitt hjemsted og jeg bor over 130 mil hjemmefra.
Nå noen uker senere sliter jeg veldig med hjemlengsel. Jeg får tårer i øynene og kan fint gråte for meg selv hver dag i hybelen. Siste 2 ukene har jeg nesten daglig fått tårer i øynene på skolen også pga hjemlengselen. Dette er noe jeg tror ingen andre har merket.

Jeg har høstferie om ca 1,5 uke og skal da hjem igjen for første gang siden skolestart. Jeg vet ikke om hjemlengselen blir mindre over tid. Jeg regner med det vil roe seg etter en stund, men sånn som det er nå føles det helt jævlig. Vurderer å droppe ut av skolen pga hjemlengselen. Vil heller jobbe + privatist i noen fag og heller starte på vg3 igjen nesteår ved hjemmstedet mitt eller lignende, bare for å få flyttet hjem igjen.

Vet at det er noe veldig dumt å gjøre. Noen som har tips til hva som kan hjelpe mot hjemlengselen? Hvor lenge det vil være på sitt verste?


Anonymous poster hash: d7eae...c06



Anonymous poster hash: d7eae...c06
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vel ta en runde med rådgiver eller noe sånt først? Skolene blir hardt presset av politikerne til å hindre at elever slutter, så de bør ha et opplegg som kan hjelpe deg.

 

Det gjelder å finne et substitutt for den trygghetsfølelsen en har hjemme. Venner, som nevnt ovenfor, har vel som regel muligheten til å fungere som en kilde til trygghet og gi en følelse av å høre til.

 

Hva med å sette en grense, for eksempel å holde ut 3 uker etter høstferien og så vurdere situasjonen? Dersom det føles like ille og skolen ikke har noen reell hjelp å gi, så synes jeg en hjemreise med privatistløsning høres greit ut. Det er meningsløst å gjennomføre et år med følelser som setter den psykiske helse i fare.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å prøve noen uker til etter høstferien også, men hvis ikke hjemlengselen blir noe mindre så skal jeg vurdere det mye mer da.

 

Hoved grunnen til at jeg har så mye hjemlengsel tror jeg kan være det at jeg aldri har vært borte mer enn 3 uker. Har heller aldri vært borte fra mor / far i nesten 2 uker.

Jeg prøver å være med folk en god del. Da tenker jeg ikke så mye på hjemlengselen, men har også slitt med at den sniker seg på da også. Har noen av dere noen tips for å dempe hjemlengselen litt? Slet dere med hjemlengsel da dere flyttet hjemmefra?


Anonymous poster hash: d7eae...c06



Anonymous poster hash: d7eae...c06
Lenke til kommentar

 

Jeg har planer om å prøve noen uker til etter høstferien også, men hvis ikke hjemlengselen blir noe mindre så skal jeg vurdere det mye mer da.

 

Hoved grunnen til at jeg har så mye hjemlengsel tror jeg kan være det at jeg aldri har vært borte mer enn 3 uker. Har heller aldri vært borte fra mor / far i nesten 2 uker.

 

Jeg prøver å være med folk en god del. Da tenker jeg ikke så mye på hjemlengselen, men har også slitt med at den sniker seg på da også. Har noen av dere noen tips for å dempe hjemlengselen litt? Slet dere med hjemlengsel da dere flyttet hjemmefra?

Anonymous poster hash: d7eae...c06

 

Anonymous poster hash: d7eae...c06

 

Er det noen jeg syns er elementært å lære i tidlig alder er å klare seg selv. Alle er forskjellige, sier ikke at jeg hater foreldrene mine og blir glad vær gang de er bortreist.

 

Men jeg var sikkert ikke mer en 8år når jeg tok buss alene i 4 timer til min fetter, noe som idag gjør at jeg klarer meg utrolig fint alene uten foreldre som henger over meg som klegg. Bodde alene i ett helt hus fra jeg var 17-18 hvor jeg gjorde så og si alt alene.

 

Nye mennesker som jeg møter nå tror jeg er godt over 20 år uten å vite min ekte alder (18) tror dette har noe med å vokse opp og bli selvstendig selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg flyttet til Tromsø fra Bergen sist høst for å studere. Jeg reiste for å bli student, så da var jo alt tilrettelagt for at det sosiale skulle få en kickstart med fadderuken, noe du dessverre ikke har, og som gjør hele situasjonen lettere overkommelig.

 

Det beste jeg kan foreslå er at du bruker så mye tid med venner som du kan, da det sosiale liv vil som oftest være nøkkelen til å være fornøyd med situasjonen din.

 

Hvis du trenger noen å snakke med, så er det bare å sende meg en PM, hvis du tror det kan hjelpe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen jeg syns er elementært å lære i tidlig alder er å klare seg selv. Alle er forskjellige, sier ikke at jeg hater foreldrene mine og blir glad vær gang de er bortreist.

 

Men jeg var sikkert ikke mer en 8år når jeg tok buss alene i 4 timer til min fetter, noe som idag gjør at jeg klarer meg utrolig fint alene uten foreldre som henger over meg som klegg. Bodde alene i ett helt hus fra jeg var 17-18 hvor jeg gjorde så og si alt alene.

 

Nye mennesker som jeg møter nå tror jeg er godt over 20 år uten å vite min ekte alder (18) tror dette har noe med å vokse opp og bli selvstendig selv.

Du bodde alene fra 17-18 års alderen men er 18 år nå? Håper du vet når du begynte å bo alene?

 

Jeg trodde jeg skulle klare meg mye bedre enn det jeg faktisk gjør. Trodde ikke jeg skulle få så mye hjemlengsel som jeg faktisk gjør. Har aldri følt meg så langt nede som jeg har gjort i det siste.

 

Anonymous poster hash: d7eae...c06

Lenke til kommentar

Er det noen jeg syns er elementært å lære i tidlig alder er å klare seg selv. Alle er forskjellige, sier ikke at jeg hater foreldrene mine og blir glad vær gang de er bortreist.

 

Men jeg var sikkert ikke mer en 8år når jeg tok buss alene i 4 timer til min fetter, noe som idag gjør at jeg klarer meg utrolig fint alene uten foreldre som henger over meg som klegg. Bodde alene i ett helt hus fra jeg var 17-18 hvor jeg gjorde så og si alt alene.

 

Nye mennesker som jeg møter nå tror jeg er godt over 20 år uten å vite min ekte alder (18) tror dette har noe med å vokse opp og bli selvstendig selv.

 

Du klarer ikke å se forskjell på det å klare seg selv og det å ha hjemlengsel... TS har ikke sagt noe om at han/hun ikke klarer seg selv, det er faktisk ikke det som er poenget her. Klarer du å se det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

okei, for og være 100% nøyaktig. Fra August 2011 til August 2012.

 

 

Hvorfor får du hjemlengsel? Hva er hjemlengsel?

 

Hva er hjemlengsel
  • I norsk ordbok blir hjemlengsel definert som det å lengte til hjemmet.
  • I følge amerikanske Kids Health, gir kjente omgivelser, mennesker og rutiner en følelse av trygghet og komfort. På et nytt sted, kan det være lett å kjenne på at dette mangler.
  • Hjemlengsel kommer av faktisk eller forventet adskillelse fra hjemmet eller faste objekter som foreldre.
  • Det er et gamelt fenomen som er nevnt både i Det gamle testamentet og i Homers Odyessen.
  • Den sveitsiske psykriateren Johannes Hofer (født 1688) mente hjemlengsel kom fra eksponering av fremmede miljø.
    Kilde: American Aca
Lenke til kommentar

 

okei, for og være 100% nøyaktig. Fra August 2011 til August 2012.

 

 

Hvorfor får du hjemlengsel? Hva er hjemlengsel?

 

Hva er hjemlengsel
  • I norsk ordbok blir hjemlengsel definert som det å lengte til hjemmet.
  • I følge amerikanske Kids Health, gir kjente omgivelser, mennesker og rutiner en følelse av trygghet og komfort. På et nytt sted, kan det være lett å kjenne på at dette mangler.
  • Hjemlengsel kommer av faktisk eller forventet adskillelse fra hjemmet eller faste objekter som foreldre.
  • Det er et gamelt fenomen som er nevnt både i Det gamle testamentet og i Homers Odyessen.
  • Den sveitsiske psykriateren Johannes Hofer (født 1688) mente hjemlengsel kom fra eksponering av fremmede miljø.

    Kilde: American Aca

 

bla bla bla

Lenke til kommentar

Jeg skal kanskje være forsiktig med å gi råd ut fra mitt eget perspektiv, men hadde jeg vært i samme situasjon ville jeg nok sluttet. Det er ikke noe vits å kjempe seg gjennom et år om man ikke har det bra og det er andre alternativer. Men det er også svært viktig å finne alternativene. Er det muligheter for å ta VG3 på ditt hjemsted? Er det mulig å ta fag som privatist? Er det muligheter for deg å få en jobb eller andre ting som gjør at du har noe å gjøre på dagene mens du venter på neste skoleår?

 

Å være våken på natten og sove på dagen uten å gjøre noe nyttig er noe som foreldre/andre personer legger lett merke til og noe som (i mine øyne) også virker mer som et nederlag. Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg har vært i en lignende situasjon. Hvertfall, ha alternativer og se fremover. Samtidig så kan jo det å slutte gjøre det vanskligere i fremtiden å flytte eller reise andre steder(noe som er særlig problematisk om man bor på en liten plass og skal ta høyere utdanning).

 

Valget er ditt, men det er nok lurt å tenke nøye igjennom. Vi er alle forskjellige og kan oppfatte like situasjoner ulikt og dermed også reagere ulikt på situasjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...