lknight Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 vi e 2 stk som er på samma nettverket. det er get sin super 50-pakke vi har MED ekstra opplasting. det går en nettverkskabel fra hovedrouteren til routeren han har på rommet sitt, hvor han har 2 pc'er som er koblet til routeren sin via kabel. problemet: hver gang jeg opplaster (OG nedlaster), så går nettet hans sykelig treigt, men på min pc går alt som normalt. i det je slutter å opplaste, så begynner alt å fungere finfint igjen hos han. han har forsøkt å restarte sin egen router imens eg driv på med opplasting, men til ingen nytte. det er nemlig slik at når vi kjører speedtest, får vi opplyst at vi kan opplaste opp mot 5-600kb/s. og jeg opplaster da for 100~300kb/s. spørsmålet: er det slik at når man bruker omså 1/3 eller 2/3 av opplastingshastigheten, så går surfingen treigere hos den/de andre på nettverket, i blant SÅ treigt at man har store problemer med å komme omså inn på vg.no..?? har det SÅ stor betydning?? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 50? Du mener ikke 70 a? Hva slags utstyr er det dere har og hvordan er det koblet sammen og konfigurert? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hvilken router er det dere har? Det kan like gjerne være for mange forbindelser i bittorrent som selve båndbredden. Det kan kvele oppslag av DNS (nettadresser) og dermed stoppe nettsider, selv om man har båndbredde til overs. Hastigheten du har satt på upload høres fornuftig ut. Helst bør man ikke bruke over 50% av upload og download om responsen skal være brukbar. Husk at torrents måles med bytes (B) mens speedometre måles i bits (b). Lenke til kommentar
lknight Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 siuper 70 ja ... er koblet sammen på helt "vanlig" måte; get-routeren er koblet til veggen, jeg har kabel som kjører direkte fra den routeren til min pc. han kjører kabel fra get-routeren til sin router, og deretter 2 kabeler som kjører til hver av hans bærbare... så for at nettet hans skal kunne gå raskere, må han konfiguere routeren sin...?? jeg har satt riktig opplastinghastighet, men hva er det i routeren jeg skal konfigurere da?? vi har get sin router og han har en d-link dir-600 router (firmware: 2.11) - så ja, hva er det jeg skal konfigurere i router da?? det skjer HELE tiden at nettet hans blir treig som fffffff når jeg opplaster for mer enn 200kb/s...... takker for hjelpa selv om jeg ikke er så teknisk av meg på det her feltet...... Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 1. Den D-Link routeren er gammal og ikke akkurat noen toppmodell, så mye av flaskehalsen ligger nok der.. Vil anbefale å bytte ut den med noe nyere og annet enn D-Link.. ASUS - 'nough said.... 2. Dere kjører da to routere etter hverandre som igjen lager krøll.. Lureste, med tanke på D-Link routeren, er å sette den som AP.. Skru av DHCP og eventuelt NAT og sett nettverkskabelen fra Get routeren i en av LAN portene på den... Da kan det hende det vil bli bedre, men bytt ut D-Linken.. Det er mitt beste råd! Lenke til kommentar
lknight Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 ... så jeg må bytte utstyr for at dette skal ordnes?? ingen andre måter å gjøre det på? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvis GET sin boks er et routermodem, så kan dette løses ved å sette opp DIR-600 som switch og aksesspunkt (som Christian foreslo). Da slipper kompisen din å være avhengig av routerfunksjonen i DIR-600. For å få til dette så kan han logge inn på routeren (DIR-600) og gå inn på innstillingene for LAN. Der fjerner han haken i boksen for DHCP. Deretter lagre innstillingene i router. Koble så nettverkskabel fra GET sin router til en av de fire lanportene på DIR-600. Forny ipadresse i hans datamaskiner (eller bare restart de). Nå skal han ha samme stabilitet som du har. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 takk. det tror jeg vil fungere, ja. vil nødig bruke mer peng enn nødvendig... men hvordan ser jeg om dir-600 er switch og aksesspunkt da..? er det altså bare det å logge inn på routeren hans å fjerne haken for "enable dhcp server" også er det gjort, eller?? det går allerede en kabel fra get-routeren til routeren hans (lan-port 2).. takk for hjelpa så langt iallefall! Lenke til kommentar
lknight Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 eeh.. jeg forsøkte å fjerne haken for dhcp server, så fornye ipadresse via cmd... men siden han har windows xp på sin pc, gikk det an å ta /release på den men når jeg skulle /renew så skjer det ingenting også timer den ut.... :/ hvorfor skjer det da?? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvis du har slått av DHCP i routermodemet fra GET (på første forsøket ditt) så kan du resette det, eller prøve å logge innpå og slå på DHCP i routermodem igjen. Hvis han alt hadde kabel til LAN, så er det muligens litt kaos på nettverket :-) I såfall var det sannsynligvis to DHCP-servere der (to routere som deler ut ipadresser). Koble fra kabel mellom routermodemet og DIR-600 (for å unngå at routermodem blander seg inn). Forny ipadresse og logg så inn på router og se om du finner LAN/DHCP. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 altså.. planen er at jeg skal slå av dhcp i get-routeren (hvis den er slått på), samt slå av dhcp i dir-600..? eller ha dhcp slått på i get-routeren også slå den av i dir-600 routeren? det skal vel ikke være 2 stk dhcp-servere, sant? ...men om han kobler av kabelen fra dir-600 som går til get-routeren, så har jo ikke han nett..? beklager at man er litt forvirret. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Nei, ingen som har sagt du skal slå av DHCP serveren i Get routeren... Den må selvfølgelig være på.. Fordi D-Link'en deres suger balle, så er det best å bare bruke den som AP/switch.. Derfor skru av DHCP serveren på LAN siden i D-Link'en og la Get routeren ta seg av alt.. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 skjønner, skjønner.. men er det bare å logge inn i dir-600 routeren, slå av dhcp'en, lagre, restarte pc'en ELLER skal jeg bruke cmd til å fornye ip'en..? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Om du bruker cmd og ipconfig /release, ipconfig /renew, så gjør det nytten ja. Da slipper du å restarte PC. (Enklere å si restarte til noobs ) Gjør det etter du har koblet routermodem->DIR-600 LAN. Da vil du få duggfrisk IP fra routermodem. Endret 25. september 2013 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) skjønner, skjønner.. men er det bare å logge inn i dir-600 routeren, slå av dhcp'en, lagre, restarte pc'en ELLER skal jeg bruke cmd til å fornye ip'en..? På noen routere så må du skru av av DHCP og koble kabelen fra rutermodemet i en LAN-port på DIR-600 routeren. Dermed blir jobben til DIR-600 bare som en switch, å sende data mellom maskiner på LANet, trådløst og kablet. Lett å gjøre feil her, men du har jo reset knappen hvis det går dårlig. Sannsynligvis mister du tilgang til konfigurasjonen av DIR-600 men det burde ikke være noe problem Det kan se ut som vi er på et feilspor uansett. Hvis nedlastningene aldri kom nær DIR-600 i det hele tatt, men gikk rett i rutermodemet, kan jeg ikke se at DIR-600 lagde problemene. Noen foreslo å skru ned antall tilkoblinger, det kan du gjøre i instillingene til BitTorrent klienten, og burde prøves. Det burde ikke gå tregere når du bruker 1/3 av opplastningshastigheten men med 2/3 kan man merke det. En ting til, som antageligvis ikke gjelder: du må begrense opplastningshastigheten i torrent-programmet, ikke bare lese av hva som overføres, i hvert fall når du tester. Endret 26. september 2013 av fa2001 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå