Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 snip Så jeg prøver å lure trådstarter fordi jeg ikke nevner hvilket grafikkort de bruker i en cpu test som jeg også linker til? i7 4770k er mer fremtidsrettet i forhold til i5 4670k på samme måte som 770 er mer fremtidsrettet i forhold til 760. Men det sistnevnte er mye lettere å oppgradere senere. Om et års tid er kanskje 860 lansert og trådstarter kan bytte til dette for å henge med. Da vil han være glad for å ha valgt en bedre prosessor med HT. Spill blir bare mer og mer krevende, også på prosessorfronten. BF4 f.eks vil garantert nyte godt av HT. Er overbevist om at HT vil gi en stor fordel i et treårsperspektiv. Og som jeg sier, dette hadde jeg gjort selv med et budsjett på 10k. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 At HT vil være en stor fordel i fremtiden har jeg hørt i mange år nå Men det som er tema er 4670k vs 4770k, ikke 920 vs 3930. Noen som har gjort målinger med disse, slik som du har gjort med dine cpu'er? Kjekt å se forskjellen der også når det er disse det gjelder Forskjellen da og nå er at vi vet at det er konsollene som styrer mye av markedet, og at begge kommer til å ha 8 kjerner. Ikke forvent store forskjellen, men av det jeg har lest så har HT hjulpet mot fps drops. Nizzen tror jeg også gjorde noen observasjoner ang HT, men husker ikke hva og i hvilken tråd. Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Så jeg prøver å lure trådstarter fordi jeg ikke nevner hvilket grafikkort de bruker i en cpu test som jeg også linker til? i7 4770k er mer fremtidsrettet i forhold til i5 4670k på samme måte som 770 er mer fremtidsrettet i forhold til 760. Men det sistnevnte er mye lettere å oppgradere senere. Om et års tid er kanskje 860 lansert og trådstarter kan bytte til dette for å henge med. Da vil han være glad for å ha valgt en bedre prosessor med HT. Spill blir bare mer og mer krevende, også på prosessorfronten. BF4 f.eks vil garantert nyte godt av HT. Er overbevist om at HT vil gi en stor fordel i et treårsperspektiv. Og som jeg sier, dette hadde jeg gjort selv med et budsjett på 10k. Er ikke helt enig i dette her jeg. Bedre å spare de pengene til kommende oppgraderinger da det er nye ting som skjer i markedet som kommer om ikke så alt for lenge. Det er fremtidsrettet. Ikke å sitte med dyrt og "gammelt" Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Er ikke helt enig i dette her jeg. Bedre å spare de pengene til kommende oppgraderinger da det er nye ting som skjer i markedet som kommer om ikke så alt for lenge. Det er fremtidsrettet. Ikke å sitte med dyrt og "gammelt" Slik utviklingen har gått, så tviler jeg på at det skjer stort på CPUfronten. Se på de som sitter med i5 2500k eller i7 2600k. Ikke en eneste grunn til å oppgradere. Selvfølgelig, det mest fremtidsretta er å kjøpe midt på treet ting, men hvem er det som kommer til å spare 700kr i 3-5 år? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Om man kjøper en god prosessor kan den vare 3-4 år uten at man trenger å oppgradere. Det er skjermkortet som trenger jevnlige oppgraderinger. Det er flere artikler som viser at HT kan være svært effektivt på spill. Blant annet: http://www.techbuyersguru.com/CPUgaming.php So, what do we make of all these data points? Well, it's abundantly clear that dual-core processors without Hyperthreading have no business in a gaming machine at this point. Even if we'd used a lesser video card and lowered settings significantly, some of the minimums would likely have remained too low to be acceptable. Far Cry 3 in particular was entirely unplayable on the i3-3220 without Hyperthreading, worse even than Battlefield 3 Multi-Player, which just proves that popular single-player games really do require more processing power than a standard dual-core CPU can provide. On the flipside, the i3-3220 with Hyperthreading proved to be an incredible performer, vastly improving upon the non-Hyperthreaded dual-core benchmarks. Dette gjelder riktignok hovedsakelig dual core. Men hva med et år fra nå? Når de fleste AAA spill faktisk støtter 8 kjerner? Ser for meg samme konklusjon med fire kjerner med og uten HT som er gjort her angående to kjerner. Med tanke på at både PS4 og XBOX ONE har 8 kjerner så ser jeg for meg at dette kommer til å bli mer og mer vanlig. Jeg kan tenke meg flere spill HT vil ha en relativ stor effekt på. BF4 og GTA5 f.eks, med flere spill i fremtiden. Man har gjerne en prosessor i 4-5 år. Jeg ser for meg at HT på en firekjerner vil ha stor innvirkning i dette tidsperspektivet. Endret 25. september 2013 av Kron Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 4670k er jo ikke midt på treet i forhold til 4770k? Dette er en 10.000 kroners pc og ikke 25+ slik mange har her inne. Om 5år så har ddr4 kommet for lengst. Er du den som da sitter på ddr3? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Om man kjøper en god prosessor kan den vare 3-4 år uten at man trenger å oppgradere. Det er skjermkortet som trenger jevnlige oppgraderinger. Det er flere artikler som viser at HT kan være svært effektivt på spill. http://www.techbuyersguru.com/CPUgaming.php Jeg kan tenke meg flere spill HT vil ha en relativ stor effekt på. BF4 og GTA5 f.eks, med flere spill i fremtiden. Man har gjerne en prosessor i 4-5 år. Jeg ser for meg at HT på en firekjerner vil ha stor innvirkning i dette tidsperspektivet. Jeg tror du må lese testene du linker til litt bedre. Den eneste cpuen som merket vesentlig forskjell med HT var en dualcore, noe som gir mening, da ett spill vil bruke begge kjernene. Jeg har 6 kjerner/12 tråder, og jeg er meget sikker på at jeg kan deaktivere 2 av kjernene mine uten å merke noe ytelsestap i spill, enda jeg har 2 meget kraftige skjermkort. Som sagt, min fps i bf3, og farcry 3 er de spillene jeg vet som benytter HT. Antageligvis crysis 3 også, da dette fint kan bruke mange kjerner. Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Om man kjøper en god prosessor kan den vare 3-4 år uten at man trenger å oppgradere. Det er skjermkortet som trenger jevnlige oppgraderinger. Det er flere artikler som viser at HT kan være svært effektivt på spill. Blant annet: http://www.techbuyersguru.com/CPUgaming.php Jeg kan tenke meg flere spill HT vil ha en relativ stor effekt på. BF4 og GTA5 f.eks, med flere spill i fremtiden. Man har gjerne en prosessor i 4-5 år. Jeg ser for meg at HT på en firekjerner vil ha stor innvirkning i dette tidsperspektivet. Syns faktisk at 3770k uten HT gjør det best i spillene du linker til jeg men. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Så jeg prøver å lure trådstarter fordi jeg ikke nevner hvilket grafikkort de bruker i en cpu test som jeg også linker til? i7 4770k er mer fremtidsrettet i forhold til i5 4670k på samme måte som 770 er mer fremtidsrettet i forhold til 760. Men det sistnevnte er mye lettere å oppgradere senere. Om et års tid er kanskje 860 lansert og trådstarter kan bytte til dette for å henge med. Da vil han være glad for å ha valgt en bedre prosessor med HT. Spill blir bare mer og mer krevende, også på prosessorfronten. BF4 f.eks vil garantert nyte godt av HT. Er overbevist om at HT vil gi en stor fordel i et treårsperspektiv. Og som jeg sier, dette hadde jeg gjort selv med et budsjett på 10k. Det er misledende, det er liten forskjell på 4670 og 4770 og dersom den ene ikke henger med i spill er det veldig tvilsomt at den andre skal klare seg mye bedre. Forskjellene mellom cpuene er marginale iforhold til det som kommer fremover. Dersom det blir vanlig med 6-kjerne cpuer om 2 år er både 4670 og 4770 fullstendig gått ut på dato og HT vil ikke kunne forandre det. Det jeg sier er at hvis han vil ha best mulig spillpc for 10,000kr i dag så bør han fokusere på skjermkort. Hvis han vil tenke på fremtiden så bør han bruke mindre nå og sette av litt penger til å bruke på nye deler etterhvert som de ankommer markedet. Her er sitat fra linken du nevner: "The 3770K is of course much faster, benefitting from four real cores, rocketing to an average of 71fps at these very demanding settings, with a minimum of 44fps. That's quite smooth, and while 60fps might be ideal, a much stronger system would be necessary to achieve it. Interestingly, again we see HT misfiring on the 3770K, with an average of 69fps and a minimum of 41fps - this is starting to look like a significant deficit indeed." Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg tror du må lese testene du linker til litt bedre. Den eneste cpuen som merket vesentlig forskjell med HT var en dualcore, noe som gir mening, da ett spill vil bruke begge kjernene. Les posten en gang til. Var ikke ferdig med den Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Forskjellene mellom cpuene er marginale iforhold til det som kommer fremover. Dersom det blir vanlig med 6-kjerne cpuer om 2 år er både 4670 og 4770 fullstendig gått ut på dato og HT vil ikke kunne forandre det. en 4770k med HT vil kunne kjøre alle spill på maksimalt såfremt skjermkortet er av nyeste generasjon om 2 år. Dette er jeg så sikker på at jeg er villig til å vedde penger på det. Ut på dato... Jeg skal ha min 4770k i minst 3 år før jeg vurderer å bytte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Her er sitat fra linken du nevner: "The 3770K is of course much faster, benefitting from four real cores, rocketing to an average of 71fps at these very demanding settings, with a minimum of 44fps. That's quite smooth, and while 60fps might be ideal, a much stronger system would be necessary to achieve it. Interestingly, again we see HT misfiring on the 3770K, with an average of 69fps and a minimum of 41fps - this is starting to look like a significant deficit indeed." Åpenbart fungerer ikke HT på 3770k like bra som på 4770k. 3770k er bedre på bf3 uten HT. Det er omvendt på 4770k. Som min tidligere link viser til. Poenget med linken var dual core prosessorene. Fordi de som kjøpte dual core med HT når det var det beste på markedet i denne klassen nyter godt av det nå. På samme måte jeg tror vil gjelde for denne generasjonen. EDIT: hvorfor smelter ikke postene mine sammen? Trodde det skulle skje når samme bruker poster etter sin egen post. Endret 25. september 2013 av Kron Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Nei, du må redigere tidligere post Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Åpenbart fungerer ikke HT på 3770k like bra som på 4770k. 3770k er bedre på bf3 uten HT. Det er omvendt på 4770k. Som min tidligere link viser til. Poenget med linken var dual core prosessorene. Fordi de som kjøpte dual core med HT når det var det beste på markedet i denne klassen nyter godt av det nå. På samme måte jeg tror vil gjelde for denne generasjonen. EDIT: hvorfor smelter ikke postene mine sammen? Trodde det skulle skje når samme bruker poster etter sin egen post. I praksis har det ikke så mye å si hva trådstarter velger, 4670+770 eller 4770+760. Fornøyd blir han helt sikkert uansett. Jeg ser poenget ditt men har vanskelig for å bli helt enig. Når jeg kjøpte min 980x 6C/12T for over 3 år siden var det et sjeldent godt kjøp (relativt sett i den prisklassen) med tanke på varighet. 50% flere kjerner skilte cpuen fra den nest beste, det er ganske vesentlig. Spørsmålet jeg stiller er om det svarer seg økonomisk. Jeg er enig med deg i at de som kjøpte en dual core med HT henter inn ytelse på det nå, men til hvilken pris? Hvor mye kostet en cpu med HT på den tiden? Kostet det mer enn det ville kostet å kjøpe helt nytt nå? Som nevnt tidligere så syntes jeg ikke forslaget ditt er helt på trynet, men jeg syntes du blåser viktigheten av HT. Men du kan ende opp med å få rett, ingenting er sikkert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Nei, du må redigere tidligere post Litt off-topic, men jeg kan huske det var sånn før. Er det en funksjon de fjerna fra forumet? Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Mener det var en veldig liten periode, for min del iallefall Selv forstod jeg ikke hva som skjedde når det ble slik, siden det var vel uvandt at det skulle skje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå