Teenmom Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei, planlegger å bygge meg en egen gamer med et budsjett på rundt 10 000,- Jeg ønsker en pc som gir en god spillopplevelse, og som kan oppgraderes senere, samtidig er jeg en estetiker, og ønsker en pc som ser godt ut. Har derfor gått for en svart/rød look, ettersom det var lett å finne komponenter i disse fargene. Dette er min foreløpige setup: De tre 120 mm viftene er ment for H100i og bak. Burde jeg også kjøpe to 140 mm til å ha foran i kabinettet, eller holder det med den ene som følger med? Også lurte jeg på om strømforsyningen er tilstrekkelig? Hadde også satt stor pris på andre tips og innspill:) Er komponentene prisgunstige, og hva burde jeg eventuelt byttet dem med? Til dvd-rom planlegger jeg forresten å bruke en ekstern for å legge til operativsystem etc, også beholder jeg da den fine fronten på kabinettet:) Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Legg til en HDD. 120GB lagringsplass blir veldig fort fullt. Du får 1TB for 500kr. Den strømforsyningen holder i massevis. Så mange vifter trenger du ikke. Det følger med vifter på kabinettet og på H100. Resten ser greit ut. Dette hovedkortet vil også passe veldig godt til svart/rød look: http://www.dustinhome.no/product/5010745354/msi-z77a-g45-gaming-z77-s-1155-atx-ivy/ Endret 24. september 2013 av moby_duck Lenke til kommentar
tranzer Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Enig med moby_duck.. H100i viftene er geniale så du trenger ikke vifte der og de som medfølger skal ha ganske bra airflow gjennom kabinettet, men hvis du vil absolutt fulle opp med vifter så kan du det, bare sørg for at de står riktig vei =) Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Dette hovedkortet vil også passe veldig godt til svart/rød look: http://www.dustinhome.no/product/5010745354/msi-z77a-g45-gaming-z77-s-1155-atx-ivy/ Bortsett fra at 350D kun støtter mATX. Lenke til kommentar
tranzer Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746612 støtter iaffal H100i, som jeg veit da Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Støtter ikke H100i. Kjøp heller en god luftkjøler. Stillere, bedre og mindre stress. Edit: Mente at jeg ikke støtter kjøp av H100i. Kabinettet støtter den selvfølgelig Endret 26. september 2013 av noctua_nh-d14 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 200R støtter H100i, så jeg har vanskelig for å tro at 300R ikke gjør det. Lenke til kommentar
Teenmom Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 En vanlig harddisk på 500 gb har jeg, som jeg tenkte å putte inn, og da tror jeg det vil holde foreløpig:) Ellers hadde jeg tenkt det at siden kabinettet er såpass lite, så er det viktig å ha godt med kjøling. Forresten hva er et godt alternativ til h100i? Har sett på h80i, men tenkte at h100i var mer for pengene, med bare en 100,- lapp forskjell. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Hei, planlegger å bygge meg en egen gamer med et budsjett på rundt 10 000,- Jeg ønsker en pc som gir en god spillopplevelse, og som kan oppgraderes senere, samtidig er jeg en estetiker, og ønsker en pc som ser godt ut. Har derfor gått for en svart/rød look, ettersom det var lett å finne komponenter i disse fargene. Dette er min foreløpige setup: Skjermbilde 2013-09-24 kl. 7.45.01 PM.png De tre 120 mm viftene er ment for H100i og bak. Burde jeg også kjøpe to 140 mm til å ha foran i kabinettet, eller holder det med den ene som følger med? Også lurte jeg på om strømforsyningen er tilstrekkelig? Hadde også satt stor pris på andre tips og innspill:) Er komponentene prisgunstige, og hva burde jeg eventuelt byttet dem med? Til dvd-rom planlegger jeg forresten å bruke en ekstern for å legge til operativsystem etc, også beholder jeg da den fine fronten på kabinettet:) Jeg syntes oppsettet har noen feilprioriteringer. Dersom naboen din kjøper en spill-pc samtidig som deg kan ha med like stort budsjett få nesten dobbel ytelse i spill. Du burde bruke mere av budsjettet på grafikkort, du kan f.eks. kjøpe 2stk 760 og ha i sli eller et gtx770 istedenfor dyr cpu med dyr vannkjøling. Ekstra kjøling og vifter spesielt er gjerne verdt det om du skal ha det beste i en maskin som har alt, men å prioritere det så tidlig er som å kjøpe en hotdog med sprøstekt løk på toppen men uten pølsen. Jeg anbefaler deg å vente noen dager til AMD har annonsert sitt nye grafikkort, det vil sannsynligvis føre til prisfall på skjermkort og er verdt å vente på. Og jeg ville spart inn noen kroner på cpu/kjøling og brukt på grafikkortet. Ellers vil pcen din alltid yte som en gtx 760 pc, selv om den koster dobbelt så mye som en pc med gtx 770 vil den alltid ligge bak. Ingen av kjøleløsningene du nevner gir mye for pengene, hvis du kjøper en slik vil du få mindre ytelse og muligens mindre støy. Har du vurdert å kjøpe et fractal design r4 kabinett? Det har en skapdør i front som skjuler cdrom, viftestyring og lignende Endret 25. september 2013 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Men betaler han for en skikkelig CPU nå, så sparer han i lengden, da det enda ikke finnes en grunn til å oppgradere for de som har en sandybridge. Lenke til kommentar
Teenmom Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Jeg syntes oppsettet har noen feilprioriteringer. Dersom naboen din kjøper en spill-pc samtidig som deg kan ha med like stort budsjett få nesten dobbel ytelse i spill. Du burde bruke mere av budsjettet på grafikkort, du kan f.eks. kjøpe 2stk 760 og ha i sli eller et gtx770 istedenfor dyr cpu med dyr vannkjøling. Ekstra kjøling og vifter spesielt er gjerne verdt det om du skal ha det beste i en maskin som har alt, men å prioritere det så tidlig er som å kjøpe en hotdog med sprøstekt løk på toppen men uten pølsen. Jeg anbefaler deg å vente noen dager til AMD har annonsert sitt nye grafikkort, det vil sannsynligvis føre til prisfall på skjermkort og er verdt å vente på. Og jeg ville spart inn noen kroner på cpu/kjøling og brukt på grafikkortet. Ellers vil pcen din alltid yte som en gtx 760 pc, selv om den koster dobbelt så mye som en pc med gtx 770 vil den alltid ligge bak. Ingen av kjøleløsningene du nevner gir mye for pengene, hvis du kjøper en slik vil du få mindre ytelse og muligens mindre støy. Har du vurdert å kjøpe et fractal design r4 kabinett? Det har en skapdør i front som skjuler cdrom, viftestyring og lignende Hei, takk for gode ideer:) Skal definitivt vente å se hva AMD sine kort byr på. Og vannkjølinga vurderer jeg å droppe, for å spare litt penger, kanskje nøye meg med standardvifta som medfølger. Forresten er det problematisk å skifte CPU kjøler ved et senere tidspunkt? Ser for meg at kjølepasten da kan by på problemer? For man må vel da fjerne den gamle osv. Hadde også tenkt at ved å velge gtx 760, så har jeg muligheten til å oppgradere til SLI ved et senere tidspunkt. CPU ser jeg for meg at er vanskeligere å skifte? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Synes du burde gå for i7 så du får HyperThreading teknologi. Denne teknologien kan ha mye å si på FPS i krevende spill, og for multitasking. http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i5_4670K_and_i7_4770K_Comparison/8.html http://www.prisjakt.no/product.php?p=1916688 Ville heller gått for denne kjøleren. Samme jeg gikk for på pcen jeg nettopp bestilte. Den er billigere enn den du valgte, men veldig bra. http://www.hardware.no/artikler/corsair_h60/93441 http://www.prisjakt.no/product.php?p=1554043 Er ikke enig i at en 760 ikke holder her. Skjermkort er noe av det letteste å bytte på en pc. Jeg ville prioritert en god prosessor som varer lenge. Og heller gå for et budsjett skjermkort som 760 som kan byttes ut senere. Ville dog venta på ATI sin nye serie, kan være du får mer kraft per krone der. Bytt Kingston SSD ut med Samsung 840 EVO SSD. Det er ingen grunn til å ikke gjøre det http://www.hardware.no/artikler/her-er-de-heteste-ssd-ene-akkurat-na/137606 Endret 25. september 2013 av Kron Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hei, takk for gode ideer:) Skal definitivt vente å se hva AMD sine kort byr på. Og vannkjølinga vurderer jeg å droppe, for å spare litt penger, kanskje nøye meg med standardvifta som medfølger. Forresten er det problematisk å skifte CPU kjøler ved et senere tidspunkt? Ser for meg at kjølepasten da kan by på problemer? For man må vel da fjerne den gamle osv. Hadde også tenkt at ved å velge gtx 760, så har jeg muligheten til å oppgradere til SLI ved et senere tidspunkt. CPU ser jeg for meg at er vanskeligere å skifte? CPU er bestemt av hovedkort, og intel dytter ut en ny sokkel hvert andre år, så med mindre du vil bytte cpu innen 2 år, så kan du liksågodt kjøpe en CPU som vil vare i 4 år med en gang. Det er i alle fall lite sannsynlig at det kommer noe spesielt på CPUfronten de nærmeste årene. Eneste jeg ser for meg som skjer, er at spill blir bedre til å ta ibruk flere kjerner, og da kan flere kjerner være bra. Dog, koster 4k+hk for en god 6 kjerner. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hei, takk for gode ideer:) Skal definitivt vente å se hva AMD sine kort byr på. Og vannkjølinga vurderer jeg å droppe, for å spare litt penger, kanskje nøye meg med standardvifta som medfølger. Forresten er det problematisk å skifte CPU kjøler ved et senere tidspunkt? Ser for meg at kjølepasten da kan by på problemer? For man må vel da fjerne den gamle osv. Hadde også tenkt at ved å velge gtx 760, så har jeg muligheten til å oppgradere til SLI ved et senere tidspunkt. CPU ser jeg for meg at er vanskeligere å skifte? Hvis du vil ha mest mulig ytelse bør du gå for standardviften, hvis du vil ha noe stillegående ville jeg gått for en langt rimeligere luftkjøler. Vannkjølere har en pumpe i tillegg til vifter og er mer utsatt for feil. Jeg har Corsair H100 selv og vil ikke anbefale den. Hver krone du bruker på CPU og kjøling er en krone mindre på grafikkort og grafikkytelse. CPU-kjøler er det ikke noe problem å bytte, iallefall ikke for en som har installert cpu før. Cpu rengjør du enkelt med q-tips og vann eller alkohol om du har det. En vannkjøler som H100 kan være tungvint å montere avhengig av kabinett, men å legge kjøleblokken på prosessoren er ikke vanskelig. Kron, God ide! Her er noe enda bedre, han kan kjøpe en 6kjerne cpu og bruke det integrerte grafikkortet! Varer enda lengre og skjermkort er jo det letteste å bytte uansett. Du sammenligner en HT-cpu med 100Mhz mer og større cache med en rimeligere cpu uten HT. Det er ikke akkurat å sammenligne epler og epler. HT hjelper litt i de fleste nyere spill mens i eldre spill som ikke bruker så mange kjerner er det tregere, det er en fin ting å ha men jeg ville heller hatt en i5-cpu og et bedre skjermkort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Kron, God ide! Her er noe enda bedre, han kan kjøpe en 6kjerne cpu og bruke det integrerte grafikkortet! Varer enda lengre og skjermkort er jo det letteste å bytte uansett. Du sammenligner en HT-cpu med 100Mhz mer og større cache med en rimeligere cpu uten HT. Det er ikke akkurat å sammenligne epler og epler. HT hjelper litt i de fleste nyere spill mens i eldre spill som ikke bruker så mange kjerner er det tregere, det er en fin ting å ha men jeg ville heller hatt en i5-cpu og et bedre skjermkort. Vel jeg er uenig med dine prioriteringer. Du snakker som om 760 er et dårlig kort, noe det aldeles ikke er. Jeg ville heller gått for GTX760 + i7 4770k + ettermarkedskjøler fremfor GTX770 + i5 4670k med stockkjøler som det virker som du foreslår. Så får trådstarter selv velge hvilket forslag han følger. Endret 25. september 2013 av Kron Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Vel jeg er uenig med dine prioriteringer. Du snakker som om 760 er et dårlig kort, noe det aldeles ikke er. Jeg ville heller gått for GTX760 + i7 4770k + ettermarkedskjøler fremfor GTX770 + i5 4670k med stockkjøler som det virker som du foreslår. Så får trådstarter selv velge hvilket forslag han følger. Liker du å lure folk? Du sier Hyper-threading er viktig for fps og du linker til en test hvor BF3 er testet med og uten hyper-threading. Du bare glemmer å nevne at de tester med et grafikkort fra 2010? Hyperthreading gir 5-10% mer ytelse i spill og applikasjoner som utnytter det. Spill som ikke støtter det kan yte dårligere med HT aktivert. 4670k holder tritt med de beste skjermkortene i dag men i de raskeste sli (gtx770 og oppover) og crossfire-oppsettene drar skjermkortene litt ifra og kan utnytte mer cpukraft. Da vil i7-cpuen du nevner ha noe for seg i spill. Ditt forslag koster mer og gir 20% mindre ytelse i spill fra i dag og fremover i fremtiden, men 5-10% mer cpu-ytelse (kun relevant dersom grafikkortet oppgraderes til noe som er mer enn dobbelt så raskt i fremtiden) i applikasjoner/spill som støtter HT. Det mest fremtidsrettede ville være å kjøpe 4670k/4770k og gtx760 og sette penger til siden for å kunne oppgradere tidligere. Poenget mitt er at det ikke er vanskelig å få mye mer spillytelse innenfor det oppsatte budsjettet. Forslaget ditt er ikke dumt, fornuftig nok det, men måten du legger det frem på får det til å virke som at Hyperthreading eller sprekere cpu er noe han trenger, det er det aldeles ikke. Hadde 4770k vært en 6-kjerne cpu ville jeg støttet forslaget ditt, å ha 50% flere kjerner ville påvirket levetiden dramatisk mer enn 5-10% mer ytelse pga HT. Endret 25. september 2013 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Liker du å lure folk? Du sier Hyper-threading er viktig for fps og du linker til en test hvor BF3 er testet med og uten hyper-threading. Du bare glemmer å nevne at de tester med et grafikkort fra 2010? Hyperthreading gir 5-10% mer ytelse i spill og applikasjoner som utnytter det. Spill som ikke støtter det kan yte dårligere med HT aktivert. 4670k holder tritt med de beste skjermkortene i dag men i de raskeste sli (gtx770 og oppover) og crossfire-oppsettene drar skjermkortene litt ifra og kan utnytte mer cpukraft. Da vil i7-cpuen du nevner ha noe for seg i spill. Ditt forslag koster mer og gir 20% mindre ytelse i spill fra i dag og fremover i fremtiden, men 5-10% mer cpu-ytelse (kun relevant dersom grafikkortet oppgraderes til noe som er mer enn dobbelt så raskt i fremtiden) i applikasjoner/spill som støtter HT. Det mest fremtidsrettede ville være å kjøpe 4670k/4770k og gtx760 og sette penger til siden for å kunne oppgradere tidligere. Poenget mitt er at det ikke er vanskelig å få mye mer spillytelse innenfor det oppsatte budsjettet. Forslaget ditt er ikke dumt, fornuftig nok det, men måten du legger det frem på får det til å virke som at Hyperthreading eller sprekere cpu er noe han trenger, det er det aldeles ikke. Hadde 4770k vært en 6-kjerne cpu ville jeg støttet forslaget ditt, å ha 50% flere kjerner ville påvirket levetiden dramatisk mer enn 5-10% mer ytelse pga HT. Hyperthreading gir opptil 30% mere ytelse i aplikasjoner som støtter det. Men det er de færreste spill som utnytter det. Dog det har noe å så for min fps, som egentlig er viktigere enn avrg fps. Jeg ville ha kjøpt en 4670k hvis alt TS gjør er å spille, men det er ikke dumt med 4770k. Og forskjellen på 760 og 770 er ikke så stor, kortene må byttes ut etter 2 år uansett. Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hyperthreading gir opptil 30% mere ytelse i aplikasjoner som støtter det. Men det er de færreste spill som utnytter det. Dog det har noe å så for min fps, som egentlig er viktigere enn avrg fps. Jeg ville ha kjøpt en 4670k hvis alt TS gjør er å spille, men det er ikke dumt med 4770k. Og forskjellen på 760 og 770 er ikke så stor, kortene må byttes ut etter 2 år uansett. Selv har jeg prøvd å finne ut av 4770k vs 4670k. Gikk selv for 4670k. Fant ut at min fps økte i skyrim ved bruk av 7970CF, tok dette opp i en annen tråd. Men det var da ikke så voldsomt mye, og på det tidspunktet fant jeg ikke annet som ga bedre min fps på en 3770k, (var 3570k vs 3770k som ble testet om jeg ikke husker feil) Men kanskje det har endret seg, ikke sett så nøye etter i det siste. Men hvor mange fps er det prat om? Er det verdt 700kr? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Selv har jeg prøvd å finne ut av 4770k vs 4670k. Gikk selv for 4670k. Fant ut at min fps økte i skyrim ved bruk av 7970CF, tok dette opp i en annen tråd. Men det var da ikke så voldsomt mye, og på det tidspunktet fant jeg ikke annet som ga bedre min fps på en 3770k, (var 3570k vs 3770k som ble testet om jeg ikke husker feil) Men kanskje det har endret seg, ikke sett så nøye etter i det siste. Men hvor mange fps er det prat om? Er det verdt 700kr? Kommer helt ann på spillet. I bf3 og farcry 3 er det en klar fordel, men da går vi ut ifra at du har nok kraft i skjermkortet til at det er CPU som holder deg igjen. Stort sett er det mennesker med 120 hz skjerm som merker mest av CPU bottleneck, da dobling av fps, og hvis man slenger inn sli/crossfire mer enn dobler kravet til CPUen. Når jeg gikk fra i7 920 @ 4ghz til i7 3930k @ 4.8 ghz så gikk min fps i bf3 fra 40 til rundt 80 for meg nå. I fremtiden, når neste generasjon konsoller kommer på markedet så vil spill mest sannsyneligvis fint utnytte 4 kjerner, og kanskje flere, så da vil HT være en fordel. Men som sagt, man må fjerne den største flaskehalsen først, og stort sett er det GPU. Lenke til kommentar
otl Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Kommer helt ann på spillet. I bf3 og farcry 3 er det en klar fordel, men da går vi ut ifra at du har nok kraft i skjermkortet til at det er CPU som holder deg igjen. Stort sett er det mennesker med 120 hz skjerm som merker mest av CPU bottleneck, da dobling av fps, og hvis man slenger inn sli/crossfire mer enn dobler kravet til CPUen. Når jeg gikk fra i7 920 @ 4ghz til i7 3930k @ 4.8 ghz så gikk min fps i bf3 fra 40 til rundt 80 for meg nå. I fremtiden, når neste generasjon konsoller kommer på markedet så vil spill mest sannsyneligvis fint utnytte 4 kjerner, og kanskje flere, så da vil HT være en fordel. Men som sagt, man må fjerne den største flaskehalsen først, og stort sett er det GPU. At HT vil være en stor fordel i fremtiden har jeg hørt i mange år nå Men det som er tema er 4670k vs 4770k, ikke 920 vs 3930. Noen som har gjort målinger med disse, slik som du har gjort med dine cpu'er? Kjekt å se forskjellen der også når det er disse det gjelder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå