Gå til innhold

Noen par spm angående HDD

-Léon-

Anbefalte innlegg

Har det noe å si når det kommer til hvilken partisjon/hdd som er Disk 0 (osv)?

Jeg har 1 SSD og 1 vanlig HDD med 2 partisjoner (H: og D:)

Om jeg hadde fått det til selv, så vil jeg at SSD er Disk 0 Partisjon H Disk 1 og D disk 2.

Noen som kan fortelle meg litt mer om hva det betyr når det står 'System, Active, Boot, Page File', jeg antar at Crash Dump er disken hvor den lagrer de filene?

Skal det virkelig stå Primary Partition på så mange av HDD?

Flott hvis noen kan komme med et forslag og løsning til hvordan oppsettet skal se ut.

Har nettopp formatert pcen så alt er egentlig helt på tryne nå, mtp stasjonsnavnene.

post-40429-0-08384400-1380048333_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingenting å si hvordan de er nummerert.

System er den som booter fra BIOS.

BIOS ser etter en partisjon som er Active. Det er kun en partisjon per disk som kan være det.

Boot er den partisjonen sm inneholder selve Windows. Her er det samme partisjon som System, men disse kan være på forskjellige partisjoner, og også på forskjellige disker. F.eks hvis man har multi-boot på flere WIndows versjoner.

Page file - man kan selv velge hvor den skal være, som default er den på samme partisjon som WIndows.

Primary partition er det vanlige.

Du trenger ikke ha bokstav på System Reserved partisjonen. Den er vanligvis skjult.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, godt å høre at det ikke har noe å si, selv om jeg kanskje er en kontroll freak som hadde likt å hatt SSD som Disk 0 meen jeg kan vel ikke få viljen min hele tiden, hehe.

Jeg gjorde System Reserved skjult etter jeg lagde denne tråden.

Det jeg har lyst til å gjøre nå er å samle H og D i sammen, men jeg får ikke formatert H pga det er en system (jeg tror det er grunnen).

Men jeg tenkte å prøve å boote med W8 dvden og prøve å få gjordt det derfra, formatert og merge de sammen.

Lenke til kommentar

Disk nummer kan forandres med å bytte SATA port den er tilkoblet.

En mulig årsak til at H er System er at det var den gamle OS disken din?

Når man installerer på nytt bør man koble fra gamle disker, for å unngå dette.

Men du kan antagelig fikse det.

Koble vekk Disk 0 og 2. Boot med Windows DVD og velg Startup Repair.

Dette må gjøres to ganger.

Hvis du skal slå to disker sammen må begge gjøres om til Dynamisk disk først.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc731274.aspx

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har kun hatt OS på SSD.

Rimelig sikker på at jeg koblet de SATA kablene i hytt og pine,uten å tenke noe spesielt over det. Så skal ta en ekstra titt når jeg kommer hjem.

Jeg skal hente de nye HDD idag, og da gjør jeg kanskje som du sier med å koble ifra 0 og 2.

Skal slå sammen 1 HDD som det er 2 partisjoner i. Det kan jeg vel gjøre uten å bruke den linken du kom med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...