Gå til innhold

Filmweb ga opp kampen mot Bellboy pga. økonomi

pekle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er bare trist :shrug:

Hva er det neste?

All salg via internett blir patentert av noen få fillefirmaer?

Alle firmaer som har webshoper må kjøpe lisenser?

Og dette medfører bare til at det på sikt blir dyrer for oss å handle på webben, kostnaden til lisensene må jo dekkes.

husker den gangen jeg var ung og naiv, da trodde jeg at internett skulle gjøre ting billigere, men har vel skjønt at det er alt for mange

idioter som vil utnytte oss for alt det er verdt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/d175637.htm

Leste dette og ble bare mer oppgitt.

Lenke til kommentar

Latterlig. Rett og slett latterlig! Skal man betale lisens for å drive handel også nå? Den patenten der burde bli inndratt øyeblikkelig! Det er ingen som har patent på vanlig handel, og i et samfunn der internet er blitt en del av hverdagen - også innen handel - er det forkastelig at noen skal kreve lisens for å bruke mediet.

Norsk patent nr. 17 98 88 beskriver et system der brukeren over et allment tilgjengelig nett får se på den sanne leveranse-situasjonen, så bestille direkte og til slutt få en bekreftelse i sanntid.Dermed dekker patentet de fleste systemer for bestillinger over telefon, internett og mobil-nettet

Denne ideen baserer seg, dersom jeg oppfatter dette riktig, på at bedriftens salgssystem gjøres tilgjengelig for kunden. I en "normal" bedrift har ikke kunden tilgang til dette systemet, og må benytte betjeningen for å få disse opplysningene. Ved å gjøre systemet delvis tilgjengelig for kunden, behøves det ikke noen ansatte for å gi slike opplysninger.

Om patenten tåler vann, må jeg si at Rolf Wilhelmsen burde lære litt av de store oppfinnerene. Flere av de tingene vi omgir oss med til daglig har det aldri vært søkt patent på - av den enkle grunn at oppfinneren mente at de var allmennyttige og ikke ønsket å gjøre penger på dem.

Jeg håper dypt og inderlig at dette patentet trekkes tilbake. Det er til hinder for et fritt marked hvor kunden til en hver tid kan være oppdatert på sine transaksjoner.

IT-jus er et skikkelig gråfelt - kanskje det var på tide å få etablert en solid studieretning slik at vi kunne få kompetente IT-jurister?

Lenke til kommentar
Vi har kommet til enighet med Filmweb og er tilfreds med at denne saken er løst. Avtalen gir oss et godt grunnlag for å arbeide videre med utvikling av selskapet vårt, sier Nicolai Jarlsby, styreleder i Bellboy.

noen som skjønner hva dette firmaet lager/produserer/service de driver med? På meg virker det som firmaet er bygd opp rundt en patent og den "utviklingen" vidre vil være å saksøke flest mulig?

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil, så fikk Bellboy skikkelig pepper i fra USA. Internet er et produkt man ikke kan ta lissens på.

Seagate prøvde seg jo med noe lignende. Det er jo dem som har patenten på IDE, E-IDE standarden. Da det ble kjent at de ville forlange royalties av alle konkurentene, etter at standardene var godt innarbeidet. Ble de nektet av Høyesterett i USA pga av standarden var så godt inn arbeidet. Hadde dem gått ut med kravet i fra starten av, ville det ikke være noe problemer.

Det er iallefall utrolig merkelig hvordan det er mulig å ta patent på e-handel. For det er faktisk sinnsykt mye rart man ikke kan ta patent på, som ganger menneskeheten. Det er riktignok diskutabelt om e-handel ganger menneskeheten, men slik antageligvis de fleste som leser på dette forumet. Så ganger det oss!

Vi, forbrukere, får legge presset på Bellboy! Det er den beste måten å kvitte seg med dem på. Som andre oppfordret til, SPAM! Så mye SPAM, DoS og all slags kunsten regler til alt som har med Bellboy å gjøre på net kneler. I tillegg til å drive personlig trakkasering av eiere/ansatte ved Bellboy!

For enn stund siden var det et spill som het MDK. Passer VELDIG bra i dette tilfellet. Murder Death Kill.

Lenke til kommentar

Vi, forbrukere, får legge presset på Bellboy! Det er den beste måten å kvitte seg med dem på. Som andre oppfordret til, SPAM! Så mye SPAM, DoS og all slags kunsten regler til alt som har med Bellboy å gjøre på net kneler. I tillegg til å drive personlig trakkasering av eiere/ansatte ved Bellboy!

For enn stund siden var det et spill som het MDK. Passer VELDIG bra i dette tilfellet. Murder Death Kill.

bare for og ha det sagt så vil jeg passe meg for og komme med sånne skriftlige meldinger.. For skjer det noe med Bellboy ansatte/eiere nu vil du slite max.. det er vel strengt tatt ulovlig

Lenke til kommentar
Brukeren av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis den inneholder upassende språk. Unødvendig quoting, samt dårlig bruk av emnefeltet, blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer.  

Hold dere til temaet i tråden. Privat småprat kan skje andre steder. Posting i feil kategori vil føre til at tråden blir stengt og flyttet.

Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere, eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger

Oppfordringer til brudd på norsk lov liker vi ikke her.

Posten stenges.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...