BorN Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Hei! Noen som vet om det er mulig å aktivere mus- og tastatur-drivere før Windows 7 starter? Er det for eksempel mulig å få opp en konsoll / command prompt via CD/USB-pinne før Windows 7 starter, for så å aktivere driverne manuelt? Her er greia: Prøvde å løse et driver-problem med min bærbare Acer Aspire-maskin med Windows 7 installert. Det sto en plass at det skulle være trygt å deaktivere Plug-and-play-drivere i Enhetsbehandling, siden Windows automatisk vil laste dem inn ved neste oppstart. Men man lærer så lenge man prøver ut ting som står på nettet. Jeg gjorde det kunststykket å deaktivere både tastatur- og mus-driverne i Enhetsbehandling. Etter restart fungerer hverken tastaturet eller mus, Og heller ikke andre mus / tastaturer jeg har koblet til eksternt via USB. (Ved tilkobling til trådløst Logitech-tastatur og -mus via USB Unity-plugg, installerer Windows de nødvendige driverne automatisk. Men ingenting fungerer. Så det er nok selve kjernedriverne til mus/tastatur som jeg har deaktivert) Har prøvd følgende: Windows Recovery via Windows CD for å angre driver-endringene og gå tilbake i tid. Men det er noe som går galt slik at gjenopprettingen ikke blir fullført. Ser ut til at den tror D-disken er C-disken, eller noe i den dur. Har en partisjon på harddisken som er skjult når jeg booter opp Windows 7, men som er synlig før du starter i maskina (via Windows-CD-en). Muligens dette som er problemet her. Windows Sikkermodus (samme problem som først nevnt, mus/tastatur fungerer ikke her heller). Tastatur og mus fungerer utmerket i Ubuntu via USB, samt i BIOS og andre menyer før Windows 7 starter. Så det bekrefter at det er driver-relatert etter at Windows 7-installasjonen har starta. Hvis jeg ikke finner en enkel løsning så blir det å starte opp maskina med Live-CD fra Ubuntu, kopiere viktige data fra laptopen til ekstern harddisk, for deretter å ta en reinstallering av hele Windows 7. Men hadde vært kult å prøvd å aktivere driverne på en eller annen måte før dette blir et alternativ. Så, har dere forslag til hvordan jeg kan aktivere driverne når mus/tastaturer ikke fungerer? Mulige løsninger: Konsoll før Win7 starter. Fjernstyring av Win7 (,å i såfall være noe som installerer seg selv automatisk uten bruk av mus/tastatur på maskina) ?? Hvis alt annet feiler, backup, deretter reinstallasjon av Win7. Edit: Små skriveleif, fikset punktliste, la til feit skrift Endret 24. september 2013 av BorN Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Har du forsøkt sikkermodus? Endret 24. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
BorN Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Jepp. Nevnte det såvidt i førsteposten Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Det var mye tekst, så jeg glemte det visst. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Da loader du registry hive i recovery console prompt og setter plug & play servicen tilbake til auto. Google på "windows 7 recovery console load hive" for instruksjoner. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Jeg tror du kan benytte System Restore i Windows Recovery Environment. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Det var mye tekst, så jeg glemte det visst. Bare glad for all hjelp som kommer! Da loader du registry hive i recovery console prompt og setter plug & play servicen tilbake til auto. Google på "windows 7 recovery console load hive" for instruksjoner. Takk for tipset. Skal søke og gjøre litt research på dette nå. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Ser ut til at plug and play-service kjører bra. Når jeg plugger i ekstern mus/tastatur ser jeg at den leter etter drivere, deretter sier "ballongen" i oppgavelinja at alt er klart til bruk. Men ingen tastaturer funker altså. Så problemet ligger nok heller i det faktum at jeg avinstallerte / deaktiverte HID (?)-driverne til mus og tastatur. Og muligens Synaptics-driveren for mousepad-en. Muligheter for å kjøre en driver-installering av disse driverne via kommandolinje fra installerings-DVD-en da? Mus og tastatur fungerer utmerket i DVD-menyene før WIndows 7 har startet, i likhet med BIOS. Jeg trykte på Fn + F7 (enable/disable mouspad-knapp) etter at Win7 hadde starta. Ingenting skjedde. Men etter restart ser det ut til at maskina hadde registrert trykkene, for mouspad sluttet å fungere i DVD-menyene. Tastaturet fungerte fint. Et trykk på Fn + F7 igjen, og mouspad fungerte som før i DVD-menyene. Har også fått fyrt opp registeret via oppstart fra DVD-en. Tok backup. - Har prøvd å slette random bokstaver i verdien "upperfilter -- kbdclass" i subkey services/kbdclass - Har endret "start"-verdier for mouclass og kbdclass, fra 3 til 1. (spør hvis dere trenger mer info). System restore (systemgjennoppretting) fungerer ikke via DVD-en heller. Får denne feilmeldingen: (oppdaterer posten når jeg har lastet opp bilde) Endret 26. september 2013 av BorN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå