Gå til innhold

Skattekort - ny arbeidsgiver

H?rselsvern

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått ny arbeidsgiver og bestilte meg nytt skattekort siden det andre ligger hos forrige.

Spørsmålet mitt er da om jeg skal levere del 1 eller 2 til ny arbeidsgiver, skjønte det sånn at stedet der man kom til å ha høyest inntekt skulle ha del 1, men "biinntekter" skulle ha del 2, siden det er september måned vil min foregående arbeidsgiver stå for den største delen av min lønn i 2013, så ble litt usikker på hvilken del ny arbeidsgiver skal ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fikk egentlig svar fra forrige respondent - men for å ta logikken her:

Du har ikke skaffet deg en biarbeidsgiver - du har byttet hovedarbeidsgiver.

(Joda, hvis du regner kun og spesifikt i inntektsåret 2013, så kan arb.giver nr 2 "defineres" som biarbeidsgiver - men det er tydelig fra beskrivelsen din at det som har skjedd, er et bytte av hoved-arbeidsgiver. En biarbeidsgiver er en du jobber mindre hos mens du er ansatt hos hovedarbeidsgiver, eller som du jobber sporadisk for.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg definerte meg veldig uklart, så prøver igjen.

Jeg venter fortsatt på ett utestående beløp hos forrige arbeidsgiver (feriepenger for inneværende år), og bestilte meg nytt skattekort, dvs, forrige arbeidsgiver har en annen original av Del 1.

Skal jeg fortsatt gi del 1 til ny arbeidsgiver, eller blir det krøll, hvis 2 bedrifter skriver på samme kort?

Lenke til kommentar

Det skulle forbause meg meget - siden to forskjellige arbeidsgivere har forskjellige registernr, og siden det du venter på, i tillegg er feriepenger og ikke lønn (som vil være det arbeidsgiver nr 2 kommer til å utbetale).

Uansett vil jeg tro at grunnen til skillet, ikke er mottakerapparatet, men en vurdering av hva slags forskuddsskatt som er aktuell dersom du i tillegg til det vanlige arbeidet har en ekstra inntektskilde (altså biarbeidsgiver).

Så IMNSHO bør du gi Del 1 til arbeidsgiver nr 2, siden det altså er din nye hoved-arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Poenget med del 1 og 2 er at det til enhver tid bare skal være én arbeidsgiver som har del 1. Dette er fordi del 1 har innebygget alle fradragene dine mens del 2 definerer marginalskattetrekket ditt, og hvis to arbeidsgivere trekker etter del 1 i samme periode får du et for lavt skattetrekk.

Etter mitt skjønn bør du levere del 1 til ny arbeidsgiver og be gammel arbeidsgiver om å trekke sluttoppgjøret etter del 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...