Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random bluescreens! Tror det er minnet.

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt meg ny pc for litt over en måned siden. Satte den sammen selv, har litt erfaring. Den har virket helt fint fram til nå, men i det siste har det dukket opp flere random bluescreens som:
- Bad_pool_header

- Memory_managment
osv.

Søkte rundt på forum og fant ut at det kanskje kunne være minnet.

Kjørte en Memtest86 og fikk en feil (se vedlegg), så jeg byttet minnebrikkene til det andre slotsene på hovedkorte kjørte ny memtest og ingen feil.

Da virket det fint i et par dager, men nå er det komt tilbake.

Noen tips eller erfaringer?

Takk på forhånd for svar.

Specs:
Windows 8 pro

Asus z87-pro

Corsair DDR3 16GB 1600MHz low profile

i7-4770k

Asus geforce gtx 780

Kingston HyperX 3K

post-199487-0-47048700-1380026723_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørest ut som minnet ja. Kjør memtest86+ i noen timer, 12-24 for å være på den sikre siden. Forrige gang jeg hadde minnefeil dukket det opp etter 7-8 timer med memtest86+.

edit: Når du har funnet feil med memtest86+ (hvis du gjør det), ta ut én av minnebrikkene og kjør testen på nytt. Fortsett slik helt til du har funnet hvilken brikke som er defekt.

Endret av ndrs
Lenke til kommentar
Forresten, er det stor forskjell på vanlig memtest86 og memtest86+?

Etter at Memtest86 og Memtest86+ skilte lag for mange år siden,mener jeg at kode og feilretting(bug) har vært bedre på Memtest86+.

Derfor bruk alltid Memtest86+.

Med en gang du får feil er det bare og stoppe,Memtest86+ kan ikke ha feil da er minne defekt(test 1 og 1 brikke)

Ikke feil kjør lenge som nevnt over.

Har sett over noen dump filer og de peker klart mot minne.

Viss du fortsatt får feil etter 0-feil i Memtest86+,post nye dump filer.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Gi minnet en ørliten bump opp i voltage ved å endre ddr voltage i bios fra auto til manuell.

Det bruker å gjøre susen for brikker som kan være på kanten.

Husk også at Asus spesielt auto overklokker som default bak ryggen din vha aituner , tpu, turbo v greiene sine , her også minne timings etc og xmp svært aggressivt.

Så "en" normalbrikke som er kun ordinær kan produsere errors på enkelte area/cells uten at det egentlig er noe feil med den. Gi bittelitt ekstra spenning pleier å bøte på det.

Eks fra 1,50V til 1,525V

Jeg bruker å slå av /disable alt dette.

Skal det tunes og overklokkes skal jeg bestemme det selv og ha kontrollen over instillingene manuellt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Om du ikke klarer å finne feil på minnebrikkene med memtest kan du jo prøve å fjerne en eller to av brikkene helt og bruke PC-en normalt i noen dager og se om du fortsatt opplever blåskjerm (er det 2x8 eller 4x4 GB RAM?). Du vil ikke merke noen forskjell i daglig bruk uansett.

Om problemene vedvarer uansett hvilken kombinasjon av RAM-brikker du bruker kan jo problemene ligge et annet sted. Feil med SSD-firmware er veldig vanlig og jeg slet selv med helt tilfeldige blåskjermer en tid tilbake (Crucial SSD) og alle problemene forsvant etter en oppdatering.

Jeg tror likevel det er minnet det er feil med i ditt tilfelle --- hvor mange passes kjørte du i memtest?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...