hean Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Følgende er saken: Vurderer å legge ned AS å drive videre som ENK da jeg ser det kan være en del billigere. Har ett AS som jeg har lånt ca 80 000 kr til, av de ca 80 000 kr er ca 50% lånt videre til ett annet AS. Selskapet har en gjeld på ca 5-6000 kr til kreditorer + ca 80 000 kr til meg. Kan jeg privat kjøpe opp/overføre gjelden som mitt AS har lånt til det andre AS-et? Har leaset noe med binding på 5 år, vil fortsette å lease denne som ENK... er det mulig å kun overta leasingavtalen. Hva med verdien i det som allerede er betalt inn, hvordan beregnes/fordeles den? Hvordan fordeles gjeld til kreditorer, blir det prosentvis likt fordelt? Altså, vil noen med dobbelt så stort krav mot ett bo få dobbelt så mye? Til slutt... hva vil noe slikt koste? Takker for alt av svar jeg måtte få... Endret 24. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hvordan fordeles gjeld til kreditorer, blir det prosentvis likt fordelt? Altså, vil noen med dobbelt så stort krav mot ett bo få dobbelt så mye? Hvorfor spør du om dette hvis selskapet kun har 5-6000 kroner i gjeld (inkludert det selskapet har lånt til deg)? Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Hvorfor spør du om dette hvis selskapet kun har 5-6000 kroner i gjeld (inkludert det selskapet har lånt til deg)? Det er i tillegg til det jeg har lånt til selskapet mente jeg så klart å skrive... Rettet Endret 24. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Hmmm, jeg mente selvfølgelig lånt av deg. Hvordan fordeles gjeld til kreditorer, blir det prosentvis likt fordelt? Altså, vil noen med dobbelt så stort krav mot ett bo få dobbelt så mye? Dersom du skal legge ned foretaket så må foretaket dekke all gjeld fullt ut. Dersom det ikke er eiendeler til å dekke alt må du vurdere å konvertere lånet ditt til aksjekapital og ta gjelden som tap (m/skattefradrag). Alternativet er konkurs, noe som ikke vil lønne seg. Leasingavtaler kan normalt fritt overdras. Dersom ditt nye enkeltmannsforetak ønsker å lease dette videre så skal dette foretaket betale "markedspris" og AS'et får en gevinst eller et tap pga at det må dekke forskjellen.. Endret 24. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Skjønner, meningen var selvsagt å slå meg selv konkurs da selskapet skylder meg mye mer enn det kan betale... hvorfor vil ikke det lønne seg? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) - Endret 24. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) hvorfor vil ikke det lønne seg? Det er for dyrt at en advokat skal være bobestyrer for et foretak som skylder ca 45.000,- netto. Endret 24. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Det er for dyrt at en advokat skal være bobestyrer for et foretak som skylder ca 45.000,- netto. Men hvis ett seldkap er tomt for penger.... heeeeelt tomt, 0 verdier og 0 på konto som ofte er saken når små AS-er blir begjært konkurs. Hvem betaler da? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Det er ikke tomt siden AS'et har lånt ut penger til et annet AS. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Det er ikke tomt siden AS'et har lånt ut penger til et annet AS. Det var egentlig ikke det som var spørsmålet... Hvis du skjønner så er gjelden mye mer enn de har lånt ut... ved eventuell konkurs tar jeg over gjelden personlig. Like vel skylder selskapet ca 40 000 kr. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Følgende er saken: Vurderer å legge ned AS å drive videre som ENK da jeg ser det kan være en del billigere. Har ett AS som jeg har lånt ca 80 000 kr til, av de ca 80 000 kr er ca 50% lånt videre til ett annet AS. Selskapet har en gjeld på ca 5-6000 kr til kreditorer + ca 80 000 kr til meg. Kan jeg privat kjøpe opp/overføre gjelden som mitt AS har lånt til det andre AS-et? Har leaset noe med binding på 5 år, vil fortsette å lease denne som ENK... er det mulig å kun overta leasingavtalen. Hva med verdien i det som allerede er betalt inn, hvordan beregnes/fordeles den? Hvordan fordeles gjeld til kreditorer, blir det prosentvis likt fordelt? Altså, vil noen med dobbelt så stort krav mot ett bo få dobbelt så mye? Til slutt... hva vil noe slikt koste? Takker for alt av svar jeg måtte få... Ville ikke gå veien om konkurs. Det du kan gjøre, er å oppløse selskapet. Se aksjeloven kap. 16. Du bør avvikle alle forhold til tredjeparter (kreditorer, kontraktsparter) og få i stand partsskifte fra AS til deg. Eventuelle nettoverdier i selskapet tilfaller deg som aksjonær ved oppløsningen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 ved eventuell konkurs tar jeg over gjelden personlig. Du kan ikke på magisk vis få AS'et sin formue til å forsvinne ved å overføre lånet til deg selv personlig. Du må kjøpe ut lånet dvs. tilføre AS'et ca.40.000,-(?) kroner. Disse pengene brukes til gebyr og betaling av bobestyrer før kreditorene får noe. Hvis du trikser med dette blir det straff og konkurskarantene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Du kan ikke på magisk vis få AS'et sin formue til å forsvinne ved å overføre lånet til deg selv personlig. Du må kjøpe ut lånet dvs. tilføre AS'et ca.40.000,-(?) kroner. Disse pengene brukes til gebyr og betaling av bobestyrer før kreditorene får noe. Hvis du trikser med dette blir det straff og konkurskarantene. Det er vel ikke noe magisk siden alle pengene (og mer til) som selskapet låner ut er lånt fra meg. Å overføre lånet til meg blir vel kun å betale tilbake noe av lånet mitt AS har til meg... blir det ikke? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Problemet her er at det virker som det ikke er nettoverdier. Det virker som om selskapets eneste verdi er en fordring på 40 000 kr og det har en gjeld på 80 000 kr til eier. @Nasciboy: Konkurs er neppe et godt alternativ her. Da ditt lån til selskapet på 80 000 kr vil være uprioritert vil du få først pengene etter at bostyret har fått sitt, dvs trolig null kr. Du må også gjøre som mobile999 skriver for å kunne overta lånet. Det kan være at du kan bruke overføringen av lånet som nedbetaling av det lånet du har til selskapet, men akkurat det må du få faglig vurdert. Transaksjoner mellom selskap og eier vil alltid bli vurdert spesielt. Du må gjøre tilsvarende med leasingavtalen. Ut fra det du skriver er faktisk selskapet insolvent og aksjekapitalen er tapt. Om det skulle være mulig å overføre lånet som avdrag på ditt lån til selskapet, og du ikke har andre forpliktelser/gjeld så vil det lure være å gjøre det resterende lånet ditt om til aksjekapital. Da vil du ha et selskap uten gjeld og eventuelt marginalt med eiendeler. Bruk så reglenene i aksjelovens § 16 til å avvikle selskapet. Dette vil være trolig være den beste løsningen kostnadsmessig. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Takker for svar... da tror jeg avgjørelsen er tatt på grunnlag av denne tråden, AS-et fortsetter i den form den er å jeg pumper inn nye 21 000 kr. Jeg vet at det vil gå i overskudd om noen år... 2-3 år i underskudd er ikke så farlig hvis det etterfølges av 20 år med overskudd Takker igjen for alle svar!!! Endret 24. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Ooops, fikk kontroll på regnskapet nå.... fant nesten 10 000 kr Fant visst litt mer verdier enn jeg trodde jeg hadde også, kanskje rundt 30 000 kr... man må bare tenke seg litt om Endret 24. september 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Du skrev: Vurderer å legge ned AS å drive videre som ENK da jeg ser det kan være en del billigere. Hva ser du kan bli billigere ved enk vs as? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå