Br?stopp Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei folkens! Lørdag 21/9 handlet jeg meg en ny laptop Lenovo Y510P. Jeg fikk brukt noe av helgen til å teste den så vidt. Bare Win 8 fikk meg nesten til å gi opp. Det er lenge siden jeg kjøpte en ny laptop, og enda lenger siden jeg bygde mine egne maskiner, og jeg må nok innse at jeg har falt av lasset på endel punkter de siste årene. Som de fleste maskiner som leveres i dag, så ble den ferdig levert med Win 8. Bare det å begynne med å sette seg inn i et nytt operativsystem er en prøvelse, særlig når jeg så vidt har blitt varm i skjorta med Win7. Det første jeg vil spørre dere som kan gi meg seriøse svar og ikke antagelser, er om dette er en bra et bra kjøp? Selvfølgelig skjønner jeg at det sikkert er mange som svarer (håper jeg) som aldri har tatt i denne modellen før, og svarer ut i fra tester og andres erfaringer. Uansett, jeg tar imot all info og tips med åpne armer. Maskinen ble kjøpt på Elkjøp ene og alene på grunn av 30 dager med åpent kjøp. Her er linken til maskinen. http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LEY510P375349/lenovo-ideapad-y510p-15-6-barbar-pc-59375349, jeg har som nevnt en måned på meg til å få testet den ut før jeg eventuelt returnerer den. Jeg betalte 10K for den, og nå ligger tvilen og lurer på om jeg har gjort det riktige valget. Maskinen skal brukes til tall, videoredigering og generell bildebehandling. Jeg sitter i tillegg med 2 Intel SSD 250 serie 510 disker, og det er helt klart at det frister å dytte inn en av disse i maskinen, men jeg avstår inntil jeg har bestemt meg. Retur av produkter som er åpnet, er vel ikke akkurat noe sjakktrekk. Hvis ikke noen sitter med oppskriften på hvordan jeg kommer meg inn i det aller helligste, og får skiftet disken uten at det blir riper og andre bevis på at den er har hatt besøk innvendig. I den korte tiden jeg har fått testet den, har jeg foreløpig funnet noe småplukk jeg ikke liker med maskinen. Bl.a. så er kanten hvor handbakken hviler an, utrolig skarp og kantete. Nesten som en kniv. Den er direkte skarp og ubehagelig. Se vedlagte bilde Her har tydeligvis designet gått foran brukerens komfort. Design? maskinen er vel ikke akkurat et smykke å se på uansett. Pekeplaten er heller ikke den delen av maskinen det er lagt ned mest tid på å designe brukervennligheten på. Da er det en drøm å ha en Logitech sin M600 å jobbe med. Den samme kanten har en stygg glippe rundt hele topplaten til keyboardet. Sprekken er noen brøkdels millimeter bred, som det allerede nå så har det samlet seg litt "grums" i. Med andre ord: en skikkelig samlingsplass for støv og andre småpartikler (jeg nevnte ikke brødsmuler, støv eller flass for den sakens skyld). Fjøla veier også litt, hele 2,885 kg. Strømforsyningen (på størrelse med en murstein) veier "bare" 0,740 kg, så totalt med søkke og snøre blir dette 3,625 kg med flyttbar maskin. Slenger man det hele i ei veske, så er vi oppe i 4 kg. Den er rimelig greit utstyrt både hva angår lagring, grafikk og tilkoblingsmuligheter. En firewire tilkobling kunne de ha spandert på seg. Høyttalerne er det faktisk ganske god lyd i. Skjermen er som forventet. Blank og mye gjenskinn, men sylskarp. Jeg kan sikkert skrive mer, men allerede nå er det vel noen som har falt av lasset vil jeg tippe. Så kommer spørsmålet: Er det noen der ute som har tips om andre alternativ jeg burde vurdere? Apple er dessverre ikke aktuelt. Jeg ønsker ikke å gå opp i pris, men kan sikkert fire litt på ytelse. Verden går ikke under av denne grunn, men man skal tross alt tilbringe noen timer foran denne maskinen. På forhånd takk til dere som tar dere tid til å bidra med litt matnyttig info. Hilsen Paal P.S. Er det mulig å få Win 8 til å kjøre i Win 7 modus. Dette ble for mye meg rett og slett. Føler at jeg må begynne helt på nytt sammenlignet med Win 7 D.S. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 http://www.classicshell.net/ f.eks fikser biffen å gir deg startmenyen tilbake. Man blir vandt med windows 8 etterhvert, men greit å ta det gradvis om man vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå