ventle Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Har satt opp en Raspberry Pi med Arch (archlinux-hf-2013-07-22.img.zip, siste tilgjengelige fra raspberrypi.org). Denne er som default satt opp med dhcpcd og ifplugd aktivert. Ville sette opp denne med statisk IP, noe som forsåvidt er grei skuring, men av en eller annen grunn fungerer ikke ifplugd med statisk IP. Ikke at det er så veldig farlig i den applikasjonen jeg bruker Pi'en, men i og med at jeg er ny på Arch og gjerne vil lære kunne det være greit å vite om det er noe jeg gjør feil, eller om det er en begrensning eller rett og slett bug i ifplugd. Her er det jeg har gjort: - laget ny profil for eth0 som ligger i /etc/netctl/. Denne har fått navnet 'ethstatic', og inneholder: Description='A basic static ethernet connection' Interface=eth0 Connection=ethernet IP=static Address=('192.168.0.100/24') Gateway='192.168.0.1' DNS=('192.168.0.81') - deaktivert gammel profil, dhcpcd og ifplugd: # netctl disable eth0 # systemctl disable [email protected] # systemctl disable [email protected] - aktivert ny profil og ifplugd: # netctl enable ethstatic # systemctl enable [email protected] Det som skjer er at ethernetadapteren ikke kommer opp automatisk dersom nettverkskabelen ikke er plugget inn ved oppstart, når jeg senere plugger den inn, noe den skal gjøre med ifplugd aktivert. Dersom jeg trekker ut kabelen når ethernetadapteren er aktivert blir den heller ikke deaktivert. Begge deler fungerer fint når den kjører på dhcp. Her er feilmeldingen: # systemctl status [email protected] [email protected] - Automatic wired network connection using netctl profiles Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/[email protected]; enabled) Active: inactive (dead) Docs: man:netctl.special(7) Jan 01 00:01:33 alarmpi systemd[1]: Dependency failed for Automatic wired network connection using netctl profiles. Endret 24. september 2013 av ventle Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) - aktivert ny profil og ifplugd: # netctl enable ethstatic # systemctl enable [email protected] "#" er tegn for kommentar og dette er derfor ikke aktivert? Endret 24. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 # er tegnet som står på starten av hver linje i kommandolinja i Arch... akkurat som $ på Ubuntu. Dvs det står jo egentlig brukernavn, hostnavn og mappenavn først, f.eks. [root@alarmpi:/etc] #, men jeg regnet med at det var unødvendig å presisere dette... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) BASH(1) PROMPTING When executing interactively, bash displays the primary prompt PS1 when it is ready to read a command, and the secondary prompt PS2 when it needs more input to complete a command. Bash allows these prompt strings to be customized by inserting a number of backslash-escaped special characters that are decoded as follows: . . . \$ if the effective UID is 0, a #, otherwise a $ Du kan prøve å bruke ifplugd@service og ein unit for å sette opp statisk ip istadenfor netctl. Archlinux sin wiki. archlinux-arm er IKKJE archlinux, men dette burde være likt på begge dsitribusjonane. Er du forresten sikker på at netverkskortet alltid er 'eth0'? Endret 25. september 2013 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Sann kan det gå. Har du forsøkt dette? # netctl enable ethstatic # systemctl enable [email protected] Jeg regner med du ser forskjellen fra det du bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå