Axzevos Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Jeg viste ikke at mengde lagringsplass og hva man skal bruke den til måtte godkjennes av deg? Nå snakker du bare tull. Selfølgelig må man ikke det, men jeg spør om hvor mye plass han trenger? Jeg vil bare gi han best mulig opplevelse når han spiller, og jeg vil at han ikke skal bruke penger på unødvendige ting. Det er som å kaste penger. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Hei. Begynt å titte gjennom dine anbefalinger og svar - tusen takk for flott info. Tror nok jeg går for kabinett, prosessor og hovedkort som du anbefaler (så langt jeg har kommet). Når det gjelder prosessor-kjøling anbefalingene.. de er ganske store, er de ikke? Det kan jo være greit å kunne overklokke litt (det har vel blitt rimelig enkelt), men er det strengt tatt nødvendig fra et "stille"-perspektiv? Takk igjen Litt sent svar, menmen. NH-D14 er ganske stor, men NH-U12S er egentlig veldig mye mindre, spesielt med tanke på hvordan det er å bygge i maskinen med D14 installert. Overklokker du, vil temperaturene gå opp, og det krever ekstra kjøling. Jeg tror alikevel at U12S er såpass god at du kan overklokke litt og samtidig ha en stillegående maskin. Jeg har min på 4,4 GHz, men når jeg ikke bruker krevende applikasjoner så klokkes den ned. Nå har jeg vannkjøling (EK 360 mm), så du kan ikke overklokke like høyt med din luftkjøler. På en annen side bråker pumpen min litt. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Litt sent svar, menmen. NH-D14 er ganske stor, men NH-U12S er egentlig veldig mye mindre, spesielt med tanke på hvordan det er å bygge i maskinen med D14 installert. Overklokker du, vil temperaturene gå opp, og det krever ekstra kjøling. Jeg tror alikevel at U12S er såpass god at du kan overklokke litt og samtidig ha en stillegående maskin. Jeg har min på 4,4 GHz, men når jeg ikke bruker krevende applikasjoner så klokkes den ned. Nå har jeg vannkjøling (EK 360 mm), så du kan ikke overklokke like høyt med din luftkjøler. På en annen side bråker pumpen min litt. Jeg overklokka min i7 920 til 4 ghz med en u12s, så den er absolutt kurant. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg overklokka min i7 920 til 4 ghz med en u12s, så den er absolutt kurant.Tviler ikke, kunne tenke meg en av de nye kjølerene til Noctua selv. Men litt ironisk er det når jeg sitter på vannkjøling til 2k og har lyst på en "billig" luftkjøler. Skal ihvertfall bytte ut viftene på radiatoren til Noctua NF-F12. Jeg tror at jeg kunne ha overklokket min C2D E8500 med lavere temperaturer enn min i7-4770K. Haswell blir veldig varm, tror også i7-920 var bedre på dette punktet. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Tviler ikke, kunne tenke meg en av de nye kjølerene til Noctua selv. Men litt ironisk er det når jeg sitter på vannkjøling til 2k og har lyst på en "billig" luftkjøler. Skal ihvertfall bytte ut viftene på radiatoren til Noctua NF-F12.Jeg tror at jeg kunne ha overklokket min C2D E8500 med lavere temperaturer enn min i7-4770K. Haswell blir veldig varm, tror også i7-920 var bedre på dette punktet. i7 920 er en 130w CPU ut av boksen! Den er nok bedre designet ett haswell når det gjelder oc, men den lager jaggu masse varme. Men delid CPUen din så får du så koselige temps vettu Deg om å ville ha billig luftkjøler, CPUen min lager rundt 300w med varme, og til og med mitt fancysmancy vannkjølingsoppsett så blir den varm! Og vet ikke om Noctua viftene egner seg til radiatorer? Er annerledes hva som yter best når det kommer til radiatorer og ikke. www.martinsliquidlab.org er en kjempeside når det gjelder slike tester. Scythe Gentle Typhoon 120mm er såvidt jeg vet den beste til radiatorer. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Det er sikkert nevnt ett annet sted i tråden her, men ska du gå for vannkjøling eller luft? Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Hei, Det ble luftkjøling og jeg gikk for en u12s. Mulig viften er overkill for en som ikke skal overklokke, men regner med at den er mer stillegående en stock-kjøler, og da er det verdt det. For øvrig.. min forståelse er at vannkjøling primært er et verktøy for å kunne overklokke mye (mer enn med luft), og ikke i seg selv et redskap for å redusere støy... men mulig jeg tar feil der. Har fått satt den opp og er veldig fornøyd. Booter veldig kjapt, og kan i praksis ikke høre at den er på (som var noe av det viktigste for meg). I min drømmeverden hadde jeg hatt PC'en i et kjølerom et annet sted, kun tastatur, mus og skjerm(er) på skrivebordet med noen lange skjermkabler og en USB-hub ved siden av, men den gjør ikke mye av seg under bordet, og er behagelig diskre i design. Ellers ble det ASUS Z87-Pro, i7-4770 (ikke noe poeng for spillingen, men forhåpentligvis litt utbytte for film og bilde-redigeringen jeg driver med), Samsung EVO 500GB SSD, 3TB Seagate HD, 16GB RAM, Corsair i760 Power, ASUS GTX770 OC/DC (veldig behagelig støynivå på den) og Fractal Design R4 kabinett. Eneste jeg ikke var fornøyd med var at det var vibrasjonsstøy fra harddisken selv om kabinettet har en ganske grei løsning med vibrasjonsdemping i 3.5" brønnene. Så jeg hang like godt harddisken i en O-ring med stips i en 5.1/4" brønn og da ble det helt stille Og så syns jeg selve frontdekselet (ikke døra, men hele dekselet) på kabinettet kommer litt lett av... Uansett, veldig godt fornøyd og gleder meg til helgens LAN. Ett off-topic spørsmål, forresten.. vi tenkte vi skulle teste Trackmania Valley.. fins i en 5-pack på Steam.. det betyr at vi kan "gå sammen" om en slik og så distribuere lisensene (opp til 5) blant oss, ikke sant? Fant ikke noe info om slike "packs", men regner med at det er slik de skal fungere. Endret 14. oktober 2013 av pax1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 For øvrig.. min forståelse er at vannkjøling primært er et verktøy for å kunne overklokke mye (mer enn med luft), og ikke i seg selv et redskap for å redusere støy... men mulig jeg tar feil der. Veldig nærme sannheten. Vannkjøling lar deg klokke høyt OG ha en stille pc samtidig. Skal du ha en heftig overklokk på luft så må man ha hørselvern. Har hatt u12 selv, og den kan knapt høres. Veldig godt valg. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Høres ut som ett godt valg! Håper at du blir fornøyd! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 i7 920 er en 130w CPU ut av boksen! Den er nok bedre designet ett haswell når det gjelder oc, men den lager jaggu masse varme. Men delid CPUen din så får du så koselige temps vettu Deg om å ville ha billig luftkjøler, CPUen min lager rundt 300w med varme, og til og med mitt fancysmancy vannkjølingsoppsett så blir den varm! Og vet ikke om Noctua viftene egner seg til radiatorer? Er annerledes hva som yter best når det kommer til radiatorer og ikke. www.martinsliquidlab.org er en kjempeside når det gjelder slike tester. Scythe Gentle Typhoon 120mm er såvidt jeg vet den beste til radiatorer. Ja, var det jeg tenkte på, 4770K burde ikke være så varm som den er. Delid er planlagt, må bare stabilitetsteste delene skikkelig først. Kan poste temperaturene og erfaringer på forumet når jeg kommer så langt. Hehe, ikke det at jeg trenger den, hadde stått på hyllen som pynt. Men igjen, sikkert fint å ha i HTPC i framtiden. Har gjort litt research rundt akkurat dette, og er skuffet over Noctua. Viftene yter bra, på nivå med de beste per hastighet, men når det gjelder støy så gjør de det betraktelig dårligere enn jeg hadde trodd. Har også en mistanke om at mange nettsteder tester feil og dårlig. Men er rimelig trygg på at kvaliteten fra Noctua er ganske god, og at støy over tid ikke forverrer seg så mye som f.eks. Antec sine (de bråker de...). Det er også erfaringen min så langt, har hatt Noctua-vifter i noen år nå. Fractal Design sine vifter er også stillegående, spørsmålet er bare om ytelsen er deretter. Irriterer meg også at når de tester skjermkort så tar de ikke viftehastighet og støy i betrakning, heller ikke når de vurderer hvor god kjøleren er. Alle kan sette bråkete vifter på en kjøler og få gode temperaturer. Det skal testes med samme støyverdi for å virkelig se hvor god kjøleren er. Det blir altså Scythe-vifter på meg, lurer også på om de andre viftemodellene til Skycte kan være gode til kabinettkjøling. Takk for tipset, veldig fin side! Og ja, du har rett, Scythe er visst best, ihvertfall på det området. Hadde vært interessant å samlet inn alle vifter som selges i Norge og lagt ut skikkelig guide på som burde kjøpes. Trenger bare litt instrumenter. Det ble luftkjøling og jeg gikk for en u12s. Mulig viften er overkill for en som ikke skal overklokke, men regner med at den er mer stillegående en stock-kjøler, og da er det verdt det. For øvrig.. min forståelse er at vannkjøling primært er et verktøy for å kunne overklokke mye (mer enn med luft), og ikke i seg selv et redskap for å redusere støy... men mulig jeg tar feil der. Har fått satt den opp og er veldig fornøyd. Booter veldig kjapt, og kan i praksis ikke høre at den er på (som var noe av det viktigste for meg). I min drømmeverden hadde jeg hatt PC'en i et kjølerom et annet sted, kun tastatur, mus og skjerm(er) på skrivebordet med noen lange skjermkabler og en USB-hub ved siden av, men den gjør ikke mye av seg under bordet, og er behagelig diskre i design. Ellers ble det ASUS Z87-Pro, i7-4770 (ikke noe poeng for spillingen, men forhåpentligvis litt utbytte for film og bilde-redigeringen jeg driver med), Samsung EVO 500GB SSD, 3TB Seagate HD, 16GB RAM, Corsair i760 Power, ASUS GTX770 OC/DC (veldig behagelig støynivå på den) og Fractal Design R4 kabinett. Eneste jeg ikke var fornøyd med var at det var vibrasjonsstøy fra harddisken selv om kabinettet har en ganske grei løsning med vibrasjonsdemping i 3.5" brønnene. Så jeg hang like godt harddisken i en O-ring med stips i en 5.1/4" brønn og da ble det helt stille Og så syns jeg selve frontdekselet (ikke døra, men hele dekselet) på kabinettet kommer litt lett av... Uansett, veldig godt fornøyd og gleder meg til helgens LAN. Ett off-topic spørsmål, forresten.. vi tenkte vi skulle teste Trackmania Valley.. fins i en 5-pack på Steam.. det betyr at vi kan "gå sammen" om en slik og så distribuere lisensene (opp til 5) blant oss, ikke sant? Fant ikke noe info om slike "packs", men regner med at det er slik de skal fungere. Kommer nok til å bli fornøyd med den, Noctua har faktisk god pris på kjølerene deres (selv om viftene er litt dyre). Jeg vil si det ja, at vannkjøling er for folk som krever litt ekstra og vil lenger med komponentene sine. Du kan dog, få et skikkelig stillegående system med vannkjøling, men det kommer an på komponentene og blir fort mye mer kostbart enn en luftkjøler. Høres bra ut, kjekt å høre at du ble fornøyd. Har du forresten sjekket viftehastighetene i BIOS, og at disse stemmer overens med spesifikasjonene? Du kan også med fordel sette på en av adapterene som følger med kjøleren, eller regulere dette i BIOS eller via programvare. Hmm, har ingen harddisker i kabinettet så har ikke prøvd dette selv (har Arc Midi R2), er nødt til å undersøke dette! Hvis du gidder kan du godt poste et bilde av hvordan du festet harddisken. Kanskje er det ikke det beste hvis den ikke er festet skikkelig. Takk for at du deler erfaringene dine med komponentene, er nyttig for interesserte å vite. Dekselet på kabinettet mitt kommer også ganske lett av, det kan være greit hvis du er klar over det, men er fort gjort å mist det. Skulle hatt en lås (splint eller noe) som hang fast i dekselet. Jeg passer derfor på å holde på undersiden når jeg bærer kabinettet. Så vidt jeg vet får du 5 lisenser og deretter må aktivere dette på hver Steam-konto. Du får vel en selv, og 4 gift som du kan sende til venner. Veldig nærme sannheten. Vannkjøling lar deg klokke høyt OG ha en stille pc samtidig. Skal du ha en heftig overklokk på luft så må man ha hørselvern. Men da må du også legge litt penger i det. God pumpe (lav hastighet) og gode vifter kreves. Corsair H-series er ikke en av de, hvis du spør meg. Skal du ha en heftig overklokk med luftkjøler må du opp med viftehastigheten ja, men du kan klokke ganske mye med en stillegående kjøler fortsatt. Sier seg selv at CPU-en blir litt varmere også. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 Denne tråden beskriver bra hvordan det fungerer (og har gjort dette i de siste 3 PC'ene jeg har bygget). Ikke opplevd noen problemer med det ennå (selv med transport til LAN-party osv). https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=435553 Hmm, har ingen harddisker i kabinettet så har ikke prøvd dette selv (har Arc Midi R2), er nødt til å undersøke dette! Hvis du gidder kan du godt poste et bilde av hvordan du festet harddisken. Kanskje er det ikke det beste hvis den ikke er festet skikkelig. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Denne tråden beskriver bra hvordan det fungerer (og har gjort dette i de siste 3 PC'ene jeg har bygget). Ikke opplevd noen problemer med det ennå (selv med transport til LAN-party osv). https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=435553 Hmm, interessant. Jeg foretrekker en mer "sikret" løsning når det gjelder HDD, men er ikke så mye så kan gå galt der så lenge man er forsiktig. Mit kabinett har ikke dette 5,25" buret dog, det har jeg borret ut ettersom jeg trengte plassen for radiatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå